Een bijzondere trend van tegenwoordig is dat je van alle auto’s een offroader moet maken. Het zogenaamde ‘overlanden’ is bijzonder populair. Nu zien we dat veel bij stationwagons, crossovers en SUV’s, maar het recept kun je ook toepassen op een sportwagen. We noemen een 911 Dakar of een Huracán Sterrato. Of een Ruf Rodeo is gebeurd.

Om meteen alle verwarring te voorkomen, dit is géén restomod, retromod of recreation. Nee, Ruf is een zelfstandige autofabrikant en de Rodeo is een nieuwe en unieke auto. Ze hebben zelf een nieuwe koetswerk en chassis ontwikkeld dat lijkt op een 911. De basis van de motor (een zescilinder boxer) komt uit de 911 en die motor ligt ook achter de achteras.

911-ingrediënten

Dat zijn allemaal 911-ingrediënten. De Ruf Rodeo is de offroadversie van de Ruf CTR en de Ruf RCT. De CTR is een bizar snel monster met turbomotor, de RCT is de rijdersauto met atmosferische motor. De Rodeo is eigenlijk om fun mee te hebben. De motor is afkomstig uit de CTR, maar heeft hier ‘slechts’ 610 pk en 700 Nm. Dit vermogen wordt via een handbak over gebracht op alle vier de wielen.

Ruf Rodeo zijkant schuin voor links

Qua uiterlijke kenmerken lijkt het een 911, maar is bijna alles 100% nieuw en 100% Ruf. Het is in feite de body van de CTR, maar dan met wielkast verbreders, dakrails en andere bumpers. Ook de velgen zijn compleet nieuw, maar zijn typische Ruf-wielen met die vijf spaken. Ook zien we een leuke ducktail-achterspoiler.

Interieur van de Ruf Rodeo

Het meest bijzondere is echter het interieur van de Ruf Rodeo. De binnenhuisarchitect van de Boars Nest (je weet wel, de kroeg waar The Dukes of Hazzard naar toegingen) heeft klaarblijkelijk ook dit interieur mogen doen. Het is extreem zwaar over de top past eigenlijk totaal niet bij Porsche of Ruf. En juist daarom is het grappig dat ze het gedaan hebben.

Ruf Rodeo interieur

Ondanks het overdadige interieur, turbomotor en vierwielaandrijving is het gewicht enigszins beperkt: 1.250 kilo. Ondanks dat de Ruf Rodeo er uitziet als een oude 911, is het chassis én het koetswerk van koolstofvezel. Sowieso is de auto hoogwaardiger dan een 911, want de Ruf heeft dubbele draagarmen rondom. Specificaties, prijzen en beschikbaarheid worden later bekend gemaakt.

Reacties

  • RGT8 heeft op 21 augustus 2024 geschreven:

    Benieuwd of deze in productie gaat. Er is al eerder een Rodeo-concept getoond en die is nog niet in productie. Ruf wil graag showen en shinen 🙂 en het is ze gegund gezien de fraaie auto’s die ze bouwen. Deze is me wel wat te dinkytoy – zou zelf de centen besteden aan een SCR (de CTR is al uitverkocht), of nog mooier een CTR3 Evo en dan hopen dat ze daar een handbak in willen sleutelen en de prominente achterspoiler willen vervangen door de een spoiler met lift.

    Reageer
  • Wijsneus heeft op 20 augustus 2024 geschreven:

    En dan heel veel geld hebben, deze kopen, en aan Le Dakar meedoen.
    Gewoon, in zijn huidige vorm en looks. Niet volplakken met sponsor-stickers; gewoon zoals ie nu is.
    En een volgwagen voor de spare-parts.
    Dán ben je pas écht een eindbaas!

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)