Er zijn soms van die auto’s die nieuw nauwelijks verkopen, maar gebruikt een ijzersterk aanbieding zijn. Dat heeft bijna altijd te maken met de nieuwprijs. In Nederland wordt deze beïnvloed door kosten die de fiscus (BPM op CO2-uitstoot) in rekening brengt. Vandaag gaan we even kijken naar de Kia Stinger. Dat is een volwassen D-segment liftback die nooit hoge ogen heeft kunnen gooien, maar wel op de waardering van het journaille kon rekenen. Wat kost een Kia Stinger tegenwoordig als occasion?

Voordat we naar de prijs en het aanbod gaan, een klein beetje achtergrond. De Stinger is bedoeld als imagebuilder voor Kia. De auto staat op een platform van Genesis (het luxemerk van Hyundai), waardoor de Stinger achterwielaandrijving heeft (en optioneel vierwielaandrijving). Er waren twee viercilinders (een diesel en benzine) plus een 3,3-liter V6-benzinemotor. In Nederland werd de auto nauwelijks verkocht, na de facelift in 2020 al helemaal door niemand. In 2023 ging het model uit productie.

Hoeveel zijn er in Nederland?

Hoe staat de Kia Stinger ervoor in ons land? Nou, dit gaat je wellicht verbazen, maar ze zijn zeldzaam. Volgens het RDW rijden er op dit moment 69 rond in Nederland. Daarvan zijn er 31 nieuw verkocht en maar liefst 38 geïmporteerd. Moet je bang zijn voor een importfrikandel? Nou, niet direct. Sterker nog: het is niet gek om over de grens te kijken.

Kia Stinger GT groen achterzijde rechts (2023)

Waarom zoveel geïmporteerde Stingers?

Het grootste nadeel van de Kia Stinger was de extreem hoge BPM en die zwakt af met de jaren. Dus een import Stinger is helemaal zo’n gek idee nog niet. Sterker nog, het is zelfs raadzaam om even over de grens te kijken (waar ze geen BPM kennen). Op het Duitse Mobile.de vonden we namelijk 224 exemplaren. Kijk, dan heb je ineens toch meer keuze.

Mocht je geen zin hebben om te importeren, geen enkel probleem. Er staan enkele exemplaren in Nederland te koop. Deze moeten dan wel precies aansluiten op al je wensen en eisen. Gelukkig deed Kia nauwelijks aan opties: alles zat er namelijk wel op. De 2.0T en 2.2 CRDI zijn altijd een ‘GT-Line’, de 3.3 T-GDI is altijd een GT.

Wat kost een Kia Stinger als occasion?

Op dit moment staat er zegge en schrijve één Kia Stinger V6 te koop. Deze komt uit 2019 en heeft net geen 80.000 kilometer gelopen. De vraagprijs daarvan is stevig te noemen: 39.750 euro. Voor de veelrijders is er ook een diesel te koop. Deze kost komt uit 2018 en heeft 135.000 kilometer gelopen en kost 27.500 euro. De prijs van de Kia Stinger maakt het helaas nog niet het koopje van de eeuw.

De betrouwbaarheid van de Kia Stinger is lastig vast te stellen. Er zijn dermate weinig exemplaren in Nederland, dat er geen keiharde data is. Dat gezegd hebbende, veel Kia Stingers hebben gewoon nog fabrieksgarantie (7 jaar). Qua betrouwbaarheid maken wij ons vooralsnog geen grote zorgen, gezien de reputatie van Kia en Genesis (waar de techniek vandaan komt).

Wat kost een Kia Stinger als occasion in Duitsland?

In Duitsland is er veel meer aanbod. De goedkoopste (functionerende) Kia Stinger kost zo’n 18-20 mille. dan heb je een V6 met meer dan twee ton op de klok uit 2017. Houd er wel rekening mee dat er een puist BPM overheen gaat bij een V6, ongeveer 10-12 mille. Dat komt door de hoge CO2-uitstoot van 240 gram per kilometer. De diesels beginnen bij 20 mille.

Kia Stinger GT zilver zijkant voor links (2017)

Dankzij de (veel) lagere CO2-uitstoot, is de BPM van de diesel ook wat vriendelijker, zo’n 4 mille. De 2.0T benzinemotor lijkt de beste keuze voor Nederland te zijn. Die beginnen in Duitsland bij 22.000, maar dan staan er minder kilometers op de teller. Wel zijn deze ook nog prijzig qua BPM (dankzij 190 gram CO2 per km), ongeveer 6.500 BPM. Dat is nog voor eventuele korting met schades en dergelijke. Tip: reken het altijd per exemplaar uit, de verschillen kunnen alsnog vrij groot zijn.

Hoe rijdt het dan?

Een achterwielaandrijver met veel vermogen valt eigenlijk nooit tegen en dat is met de Kia Stinger het geval. Het is niet de sterkste sportsedan aller tijden, of de heetste. Dat pretendeert deze gelukkig ook niet te zijn. Het is een allrounder met een sportief sausje. Voor hen die graag op wintersport gaan: vierwielaandrijving is mogelijk op de V6. De viercilinder benzine is voor Nederland de beste optie qua prestaties en kosten. Lees hier onze review van de Kia Stinger.

Kia Stinger GT groen zijkant voor rechts (2023)

Concurrenten

De Kia Stinger kun je qua concept het beste vergelijken met een BMW 4-serie Gran Coupé, dat is immers ook een vijfdeurs liftback met (in basis) achterwielaandrijving. De BMW 4-serie is veel populairder, maar is ook geleverd met kleine motoren en karige uitrusting. Driecilinder motoren, stoffen standaardstoelen, klein navigatiescherm en 17 inch wieltjes kunnen voorkomen bij de BMW, niet bij de Zuid-Koreaan.

Is een Kia Stinger occasion zijn prijs waard?

Als je er eentje vindt, heb je er een goede aan. Ondanks dat stevige prijzen, zijn ze flink gedaald in prijs. Vergeet niet dat een V6 ooit een ton kostte. Nu vind je een exemplaar van een paar jaar oud voor minder dan de helft. In vergelijking met de BMW 4-serie is de Kia niet goedkoop, maar je hoeft je nooit zorgen te maken of je wel de goede uitrusting hebt.

Reacties

  • Kees de Winter heeft op 25 augustus 2024 geschreven:

    Leuk, zo’n uitgebreide marktanalyse van een tof model wat inderdaad eigenlijk iedereen als daily zou moeten willen hebben. Maar gelukkig doet niet iedereen dat, want dan zouden de prijzen de pan uit rijzen, en kan ik er straks geeneen meer kopen. Overigens ook leuk dat willeme hier de redactie is komen versterken! Het aantal taalfouten in zijn artikelen wordt al minder. Top Gear heeft een naam hoog te houden in dat opzicht, dus ik vermoed dat daar wel wat aan gedaan is en wordt? En er wellicht zelfs iets over een stijgende lijn in zijn contract staat? 😉

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)