(advertorial)

Dat SUV’s niet saai of gezapig hoeven te rijden, bewijst Mazda al tijden met succesnummers als de CX-5 en CX-30. Onlangs nog introduceerden ze de CX-60, een indrukwekkende vijfzits crossover met een plug-in hybride aandrijflijn. Die toonaangevende Mazda is nu geëvolueerd tot deze geheel nieuwe CX-80, compleet met drie zitrijen en plek voor zeven personen.

De CX-80 is het nieuwe vlaggenschip van Mazda en de ruimste auto in het Europese gamma van het merk. Hij is bijna 5 meter lang en heeft een wielbasis van meer dan 3 meter, wat zich vertaalt in riante bewegingsvrijheid voor de inzittenden. Maar ook in een elegant silhouet met een Japanse signatuur. Mazda’s ontwerpers zijn immers niet snel tevreden; ze stonden erop om deze grote SUV een pure en minimalistische esthetiek mee te geven.

Alle mogelijkheden binnen handbereik

In Japan wordt ruimte gezien als een schildersdoek – je kunt het vullen met plezier, avonturen en uitstapjes met het gezin. Mede daarom biedt Mazda maar liefst drie interieurconfiguraties aan, altijd in combinatie met twee (neerklapbare) stoelen op de derde zitrij: zevenpersoons met een achterbank, zespersoons met twee captain’s chairs en doorloop naar achteren, of dezelfde configuratie, maar met een fraaie middenconsole tussen beide stoelen.

Uiteraard is de technologie aan boord die je van een auto als de CX-80 mag verwachten; van Alexa-spraakbediening tot een nieuw connected navigatiesysteem met een combinatie van online en offline diensten. Ook noemenswaardig is het Trailer Hitch View-systeem dat het koppelen van een aanhanger vergemakkelijkt.

Techniek om trots op te zijn

De Mazda CX-80 wordt in Nederland geleverd als e-Skyactiv Plug-in Hybrid, met een viercilinder benzinemotor plus een elektromotor die samen 327 pk/241 kW en 500 Nm leveren. Hiermee gaat de CX-80 van 0 naar 100 km/u in 6,8 seconden en haalt hij een top van 195 km/u. Ook kan hij met een volle accu tot 60 kilometer volledig elektrisch rijden. Al met al blijft het WLTP-gemiddelde brandstofverbruik steken op 1,6 l/100 km en bedraagt de opgegeven CO2-uitstoot niet meer dan 36 g/km.

Maar Mazda zou Mazda niet zijn als ze niet zouden voorzien in een minstens zo indrukwekkende hoeveelheid rijplezier. Het voor het merk zo typerende uitgangspunt van Jinba Ittai – mens en machine in perfecte harmonie – laat zich ook bij de CX-80 gelden. Het resultaat is een SUV met fantastisch rijgedrag en geweldige wendbaarheid, zonder dat dit afbreuk doet aan het rijcomfort. Dankzij permanente vierwielaandrijving en een uitgekiend onderstel worden stabiliteit en een neutrale bochtkarakteristiek gecombineerd met vertrouwenwekkende tractie onder alle omstandigheden.

De Mazda CX-80 is nu te bestellen

Wie zoekt naar ruimte én rijplezier, kan feitelijk niet om de nieuwe Mazda CX-80 heen. Hij is vanaf nu te bestellen – prijzen beginnen bij 62.390 euro – en staat vanaf najaar 2024 bij de dealer. Meer info vind je hier.