(advertorial)

Als nieuwkomer op de Europese markt is NIO er alles aan gelegen om zich op meerdere vlakken te onderscheiden. Dat zie en voel je aan hun slimme, middelgrote elektrische sedan, de ET5. Aan de buitenkant – met zijn gespierde, op de supercar EP9 gebaseerde lijnenvoering – maar zeker ook aan de binnenkant.

NIO ontwierp de ET5 als een ‘tweede woonkamer’: verfijning, een warme sfeer en duurzame materialen – zoals het unieke hernieuwbare Karuun – stonden hoog op de prioriteitenlijst. Net als de tech-factor, die je niet alleen terugziet in zaken als de soft-close deuren en de onzichtbare ventilatieopeningen, maar ook in de sfeerverlichting met 256 kleuren en de indrukwekkende, immersive digitale PanoCinema-cockpit met AR- en VR-technologie. Samen met Nolo ontwikkelde NIO zelfs speciale VR Glasses met ultradunne lenzen. Gecombineerd met Dolby Atmos 7.1.4-surroundsound zorgt dit voor een zintuiglijke ervaring waar inzittenden optimaal in kunnen opgaan. Uniek is ook de digitale assistant NOMI, je AI-reisgenoot die boven op het dashboard paraat staat en slim en grappig met je interacteert.

Aansprekende prestaties

Rijden doet de NIO ET5, als je wilt, in hoge mate zelf. Het NIO Autonomous Driving-systeem (NAD) maakt gebruik van de nieuwste technieken, talloze sensoren en LiDaR om op uiteenlopende plaatsen een in toenemende mate naadloze autonome rijbelevenis te bieden. Kies je ervoor om wel alles in eigen hand te houden, dan verrast de NIO ET5 met aansprekende prestaties. Een maximaal vermogen van 360 kW/480 pk en een koppel van 700 Nm, een acceleratietijd van 0 naar 100 km/u in 3,8 seconden (een verbetering van 0,5 seconde sinds het model in productie is gegaan), een laag zwaartepunt van slechts 482,6 millimeter, potente remmen die je vanaf 100 km/u in 33,9 meter stilzetten – in alles voel je de performance-insteek die NIO vanaf moment één bij de ontwikkeling hanteerde.

Naast opwindend rijgedrag wil NIO je ook een nieuwe power experience bieden. Hun unieke format met Power Swap Stations, waar je je lege accupakket in een kwestie van minuten kunt omruilen voor een vol exemplaar, trapte in Nederland af in Tilburg en wordt momenteel uitgebreid met nog twee locaties. Niet dat je vaak zult hoeven wisselen: met de beschikbare accupakketten van 75 en 100 kWh is het mogelijk om respectievelijk 445 en 580 kilometer (volgens WLTP*) te rijden.

Je eigen NIO ET5

Je kunt je op de NIO ET5 abonneren via NIO Subscription, vanaf 1.089 euro per maand. Of je kunt ervoor kiezen om er zelf een aan te schaffen: vanaf 51.900 euro met accuhuur à 169 euro per maand, of vanaf 63.900 euro met accubezit. Meer weten? Ga naar nio.com.

* Op basis van schatting en nog niet gehomologeerde data. Gehomologeerde data kan afwijken. Alle waardes zijn op basis van de Worldwide Harmonized Light Vehicles Test Procedure (WLTP). Het praktijkgebruik wijkt af van de WLTP-opgaves door unieke situaties als rijgedrag, weersomstandigheden of belasting van het voertuig. Voor meer informatie over efficiënt rijden: kijk op hetnieuwerijden.nl.