
Het kostte de Porsche 911 een flinke 54 jaar om het productieaantal van 1.000.000 miljoen te bereiken. In slechts 18 jaar presteert de Cayenne hetzelfde. Is er nog meer bewijs nodig dat SUV’s heet zijn? Het 1 miljoenste exemplaar is deze Porsche Cayenne GTS in de kleur Carmine Red. Hij rolde in Bratislava (Slowakije) van de productieband en gaat naar een klant in Duitsland. De SUV krijgt geen speciale badges of stickers, in tegenstelling tot de 1 miljoenste Porsche 911, die speciale details kreeg en nog in het bezit is van Porsche. Blijkbaar hecht Porsche zelf ook minder waarde aan de Cayenne.
Porsche ging niet zo lekker in de jaren negentig. Aan het einde van 1992 draaiden ze 240 miljoen Duitse mark verlies. De Boxster, die in 1996 kwam, hielp de cijfers iets meer richting het zwarte, maar het was niet genoeg. Aan het einde van de jaren negentig vroeg Porsche hulp aan Volkswagen en begon het Colorado Project. Samen met Volkwagen werden de Touareg en de Cayenne ontwikkeld. Op de Autosalon van Parijs in 2002 toonde de Porsche Cayenne voor het eerst zijn smoelwerk. Niet iedereen reageerde enthousiast, maar de auto was wel direct een hit. Het trok Porsche weer de winst in.
In 2008 meldde Porsche dat de Cayenne inmiddels beter verkocht dan de 911 met 50.000 stuks per jaar. In 2009 rolde de 250.000e Cayenne al uit de fabriek en nu, ruim tien jaar later, is dat aantal vier keer zo hoog. De grote vraag is nu: wat gaat de Duitse klant met zijn Cayenne doen? Gaat hij met de speciale SUV rijden of parkeert hij hem zodat hij waarde kan verzamelen. En gaat de 1.000.000e Porsche Cayenne ooit een verzamelobject worden?
Meer van TopGear


Deze 7 zuinige SUV’s zien er veel duurder uit dan dat ze zijn (goedkoper dan een Golf)

Deze toppers worden youngtimer in 2025 en kun je dan goedkoop zakelijk rijden

Mark Zuckerberg laat zijn droom-Porsche bouwen, en het is geen standaard Cayenne

Is de elektrische Lotus Eletre R beter dan de Porsche Cayenne Turbo E-Hybrid met een V8?

Ultieme Bijlmer Bajes Bolide nu nog sneller

Deze nieuwe versie van de Porsche 911 ga je waarschijnlijk het vaakst zien op de weg

Is de Porsche 911 Carrera GTS Cabrio precies de 911-versie die je moet hebben? (review)

Porsche lanceert twee modellen waarvan de lak al 25.000 euro kost

Jazeker, deze Porsche 963 RSP is een echte Porsche en straatlegaal

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Op deze wijze is de goedkoopste 911 ineens de snelste (en het kost niet heel erg veel extra geld)

Zo bijzonder zuinig is een Skoda Kodiaq met een dieselmotor tegenwoordig

Kan de DS N°8 met 750 km actieradius aansluiting vinden met de Duitse topklasse?

Is zo’n ruime Skoda Kodiaq tweedehands goedkoper dan een Tiguan en wat moet ie inmiddels kosten?

Humor: Deze dikke BMW heeft eigenlijk een piepklein motortje

Dit betaal je in Nederland voor een Audi-alternatief met 750 kilometer range

Er is een (groot) land waar de Tesla Model Y ineens extreem goed verkoopt

Je moet snel zijn als je deze Mercedes CLA met de krachtigste viercilinder ooit wilt kopen

Deze nieuwe versie van de Porsche 911 ga je waarschijnlijk het vaakst zien op de weg

Ondanks zijn prijs is de duurste auto in het Golf segment een enorm succes

Is de Porsche 911 Carrera GTS Cabrio precies de 911-versie die je moet hebben? (review)

Er is één (prijzige) optie die je altijd bij BMW moet bestellen, want het maakt je auto veel meer waard

Is de nieuwe Audi A5 Avant de moeite waard om er een SUV voor te laten staan? (review)

Waarom je morgen deze snelwegen in Nederland beter kunt vermijden

De best verkochte auto ter wereld is nu geen Tesla meer

Vakantiedeal: 3 nummers TopGear voor slechts 15 euro

Vanwege dit kleine onderdeeltje krijgen honderdduizenden Nissan-eigenaren mogelijk een nieuwe motor

De Cybertruck lijkt een enorme flop te worden, maar kunnen we dat ook zeggen van Tesla?
