
Het kostte de Porsche 911 een flinke 54 jaar om het productieaantal van 1.000.000 miljoen te bereiken. In slechts 18 jaar presteert de Cayenne hetzelfde. Is er nog meer bewijs nodig dat SUV’s heet zijn? Het 1 miljoenste exemplaar is deze Porsche Cayenne GTS in de kleur Carmine Red. Hij rolde in Bratislava (Slowakije) van de productieband en gaat naar een klant in Duitsland. De SUV krijgt geen speciale badges of stickers, in tegenstelling tot de 1 miljoenste Porsche 911, die speciale details kreeg en nog in het bezit is van Porsche. Blijkbaar hecht Porsche zelf ook minder waarde aan de Cayenne.
Porsche ging niet zo lekker in de jaren negentig. Aan het einde van 1992 draaiden ze 240 miljoen Duitse mark verlies. De Boxster, die in 1996 kwam, hielp de cijfers iets meer richting het zwarte, maar het was niet genoeg. Aan het einde van de jaren negentig vroeg Porsche hulp aan Volkswagen en begon het Colorado Project. Samen met Volkwagen werden de Touareg en de Cayenne ontwikkeld. Op de Autosalon van Parijs in 2002 toonde de Porsche Cayenne voor het eerst zijn smoelwerk. Niet iedereen reageerde enthousiast, maar de auto was wel direct een hit. Het trok Porsche weer de winst in.
In 2008 meldde Porsche dat de Cayenne inmiddels beter verkocht dan de 911 met 50.000 stuks per jaar. In 2009 rolde de 250.000e Cayenne al uit de fabriek en nu, ruim tien jaar later, is dat aantal vier keer zo hoog. De grote vraag is nu: wat gaat de Duitse klant met zijn Cayenne doen? Gaat hij met de speciale SUV rijden of parkeert hij hem zodat hij waarde kan verzamelen. En gaat de 1.000.000e Porsche Cayenne ooit een verzamelobject worden?
Meer van TopGear


Deze 7 zuinige SUV’s zien er veel duurder uit dan dat ze zijn (goedkoper dan een Golf)

Deze toppers worden youngtimer in 2025 en kun je dan goedkoop zakelijk rijden

Mark Zuckerberg laat zijn droom-Porsche bouwen, en het is geen standaard Cayenne

Is de elektrische Lotus Eletre R beter dan de Porsche Cayenne Turbo E-Hybrid met een V8?

Ultieme Bijlmer Bajes Bolide nu nog sneller

Kleine krasjes zorgen voor een rekening van bijna 10.000 euro – en dat zorgt voor een interessant dilemma

Deze gecrashte oude Porsche moet meer dan een miljoen opleveren, waarom is dat?

Dit is de goedkoopste Porsche van dit moment – moet je zoiets willen? (review)

Stoffen bekleding bij Porsche kost net zoveel als gebruikte Golf GTI (en toch moet je het bestellen)

Dit setje voor- en achterlichten voor een Porsche 911 is extreem duur, maar daar is een goede reden voor

In deze gelimiteerde Porsche 911 vind je een typisch jaren ’70-element terug

Heeft Ford per ongeluk een geniale manier bedacht om belastingen te ontwijken op een nieuwe auto?

Met deze eenvoudige methode heeft jouw Tesla Model Y 100 pk meer

Dit is de goedkoopste Porsche van dit moment – moet je zoiets willen? (review)

Maakt deze nieuwe uitvinding van Subaru de fietshelm overbodig?

De Mazda EZ-60 moet de Tesla Model Y van zijn troon gaan stoten

Deze Brabus met 647 pk is de dikste, grootste, zwaarste en snelste Smart ooit

Kooptip: deze VW Transporter met GTI-motor (!) is door een slimme truc heel gunstig in de belasting

Dit moet wel de roestigste Volkswagen zijn die je ooit gezien hebt (en niet alleen de achterklep)

Deze gehate eigenschap van de Volkswagen Golf GTI zal (helaas) niet meer terugkeren

Voor dik 5.000 euro is je Volkswagen Passat echt helemaal af (maar nog niet sneller)

Opvallend: deze snelle Audi is in Nederland nu aanzienlijk goedkoper dan in Duitsland

Een van de mooiste en dikste Mercedessen aller tijden kost nu nog maar 10.000 euro

Slenter mee over de duurste autosloperijen ter wereld (je kunt wel raden waar)

Kooptip: deze VW Transporter met GTI-motor (!) is door een slimme truc heel gunstig in de belasting

Dit moet wel de roestigste Volkswagen zijn die je ooit gezien hebt (en niet alleen de achterklep)

Dit merk verkoopt bijna geen auto’s meer, en toch gaat het beter dan ooit

Laat de Mercedes A-klasse of Audi A3 staan en koop deze luxe hatchback
