
Het kostte de Porsche 911 een flinke 54 jaar om het productieaantal van 1.000.000 miljoen te bereiken. In slechts 18 jaar presteert de Cayenne hetzelfde. Is er nog meer bewijs nodig dat SUV’s heet zijn? Het 1 miljoenste exemplaar is deze Porsche Cayenne GTS in de kleur Carmine Red. Hij rolde in Bratislava (Slowakije) van de productieband en gaat naar een klant in Duitsland. De SUV krijgt geen speciale badges of stickers, in tegenstelling tot de 1 miljoenste Porsche 911, die speciale details kreeg en nog in het bezit is van Porsche. Blijkbaar hecht Porsche zelf ook minder waarde aan de Cayenne.
Porsche ging niet zo lekker in de jaren negentig. Aan het einde van 1992 draaiden ze 240 miljoen Duitse mark verlies. De Boxster, die in 1996 kwam, hielp de cijfers iets meer richting het zwarte, maar het was niet genoeg. Aan het einde van de jaren negentig vroeg Porsche hulp aan Volkswagen en begon het Colorado Project. Samen met Volkwagen werden de Touareg en de Cayenne ontwikkeld. Op de Autosalon van Parijs in 2002 toonde de Porsche Cayenne voor het eerst zijn smoelwerk. Niet iedereen reageerde enthousiast, maar de auto was wel direct een hit. Het trok Porsche weer de winst in.
In 2008 meldde Porsche dat de Cayenne inmiddels beter verkocht dan de 911 met 50.000 stuks per jaar. In 2009 rolde de 250.000e Cayenne al uit de fabriek en nu, ruim tien jaar later, is dat aantal vier keer zo hoog. De grote vraag is nu: wat gaat de Duitse klant met zijn Cayenne doen? Gaat hij met de speciale SUV rijden of parkeert hij hem zodat hij waarde kan verzamelen. En gaat de 1.000.000e Porsche Cayenne ooit een verzamelobject worden?
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Deze toppers worden youngtimer in 2025 en kun je dan goedkoop zakelijk rijden

Mark Zuckerberg laat zijn droom-Porsche bouwen, en het is geen standaard Cayenne

Is de elektrische Lotus Eletre R beter dan de Porsche Cayenne Turbo E-Hybrid met een V8?

Ultieme Bijlmer Bajes Bolide nu nog sneller

Ook de Porsche Cayenne wordt volledig elektrisch (maar maak je geen zorgen om de V8)

Rezvani RR1 is een moderne Porsche 911 die er klassiek uitziet

Waarom deze Porsche 911 komisch smalle achterbanden heeft (het zijn geen thuiskomers)

Wereldrecord driften Porsche Taycan niet beperkt door accu

Deze 7 zuinige SUV’s zien er veel duurder uit dan dat ze zijn (goedkoper dan een Golf)

Dat mensen geen elektrische Porsche willen, daar komen ze in Brabant nu op pijnlijke wijze achter

Porsche overweegt toch een Macan met benzinemotor, omdat jullie te weinig EV’s kopen

De Volvo XC60 doet in Nederland iets opmerkelijks (waar veel merken jaloers op zullen zijn)

De Subaru Forester e-Boxer is de duurste in zijn klasse, maar is het ook de beste? (review)

Gepersonaliseerde kentekenplaten mogen niet in Nederland, maar deze eigenaar had geluk

BMW X3 40d: dikke diesel met actieradius van 970 kilometer

BMW X3 M50 is bijna de perfecte daily, op één ding na (review)

Peugeot 5008 Allure HYbrid: is een instap 1.2-motortje voldoende in een grote SUV? (review)

De vernieuwde Opel Mokka is een vriendelijke auto, en dat is precies zijn probleem (review)

De Nederlandse politie rijdt in ‘de krachtigste Golf ooit’ (en deze heeft een nogal fout trucje)

Elektrische BMW M3 toont aan wat er misgaat bij veel elektrische auto’s

Met de nieuwste Golf met benzinemotor hoef je nooit te tanken, maar de vraag is of je dat wilt (review)

Dit zijn 6 snelle Volkswagen Polo’s die je al vergeten was

Volkswagen ID.1 wordt jouw eerste auto, voor heel erg weinig geld

Porsche-rijder komt er op pijnlijke wijze achter dat Flitsmeister niet helpt tegen deze politiecamera

Dit zijn 9 zeer leuk rijdende auto’s voor minder dan 5.000 euro (die geen MX-5 zijn)

Waarom je de tankdop van een plug-in hybride (PHEV) nooit zomaar mag opendraaien

De oninteressante reden waarom de bestverkochte PHEV van Nederland een dubbele antenne heeft

De bestverkochte auto in Europa uit de jaren ’90 gaat een (betaalbare) comeback maken
