
Het kostte de Porsche 911 een flinke 54 jaar om het productieaantal van 1.000.000 miljoen te bereiken. In slechts 18 jaar presteert de Cayenne hetzelfde. Is er nog meer bewijs nodig dat SUV’s heet zijn? Het 1 miljoenste exemplaar is deze Porsche Cayenne GTS in de kleur Carmine Red. Hij rolde in Bratislava (Slowakije) van de productieband en gaat naar een klant in Duitsland. De SUV krijgt geen speciale badges of stickers, in tegenstelling tot de 1 miljoenste Porsche 911, die speciale details kreeg en nog in het bezit is van Porsche. Blijkbaar hecht Porsche zelf ook minder waarde aan de Cayenne.
Porsche ging niet zo lekker in de jaren negentig. Aan het einde van 1992 draaiden ze 240 miljoen Duitse mark verlies. De Boxster, die in 1996 kwam, hielp de cijfers iets meer richting het zwarte, maar het was niet genoeg. Aan het einde van de jaren negentig vroeg Porsche hulp aan Volkswagen en begon het Colorado Project. Samen met Volkwagen werden de Touareg en de Cayenne ontwikkeld. Op de Autosalon van Parijs in 2002 toonde de Porsche Cayenne voor het eerst zijn smoelwerk. Niet iedereen reageerde enthousiast, maar de auto was wel direct een hit. Het trok Porsche weer de winst in.
In 2008 meldde Porsche dat de Cayenne inmiddels beter verkocht dan de 911 met 50.000 stuks per jaar. In 2009 rolde de 250.000e Cayenne al uit de fabriek en nu, ruim tien jaar later, is dat aantal vier keer zo hoog. De grote vraag is nu: wat gaat de Duitse klant met zijn Cayenne doen? Gaat hij met de speciale SUV rijden of parkeert hij hem zodat hij waarde kan verzamelen. En gaat de 1.000.000e Porsche Cayenne ooit een verzamelobject worden?
Meer van TopGear


De Techart Magnum is sneller (en lichter) dan de nieuwe BMW M5 Touring

Deze 7 zuinige SUV’s zien er veel duurder uit dan dat ze zijn (goedkoper dan een Golf)

Deze toppers worden youngtimer in 2025 en kun je dan goedkoop zakelijk rijden

Mark Zuckerberg laat zijn droom-Porsche bouwen, en het is geen standaard Cayenne

Is de elektrische Lotus Eletre R beter dan de Porsche Cayenne Turbo E-Hybrid met een V8?

Krijg de nieuwe TopGear Porsche Special als allereerste in handen!

Voor een paar duizend euro maak je de goedkoopste Porsche 911 net zo snel als de duurste

Porsche overweegt een auto te bouwen die heel dom klinkt, maar eigenlijk geniaal is

De Porsche 911 Turbo 50 Years kost een ton meer dan een gewone, is ie dat waard? (review)

Porsche lanceert relevante modellen voor Nederland, met een nogal tegenstrijdige naam

De 911 Club Coupé is niet eens de duurste 911, maar toch kun je hem niet kopen

Dit zou best wel (opnieuw) de bestverkochte auto van Nederland kunnen gaan worden

De Skoda Enyaq Cargo is de perfecte tweezitter voor de Nederlandse binnensteden

Hyundai Santa Fe vs Mazda CX-80: welke zevenzitter moet je hebben?

Chinese auto’s verkopen voor geen meter in Nederland, behalve als ze één bijzondere toevoeging hebben

Zo bijzonder zuinig is een Skoda Kodiaq met een dieselmotor tegenwoordig

Kan de DS N°8 met 750 km actieradius aansluiting vinden met de Duitse topklasse?

De BMW M5 (E39) had bijna niet die heerlijke V8 gehad – dit is het verhaal

Als je goedkoop boodschappen wil doen in Duitsland, heb je aan je rijbewijs niet voldoende

Speciale feest-Volkswagen met 326 pk komt nu ook naar Nederland

Kijk hoe de Duitsers een brug van 70 meter hoog en 485 meter lang als één geheel verhuizen

Het wordt nog minder leuk om op de Autobahn te rijden als het zo doorgaat (maar er is ook goed nieuws)

De nieuwe snelle Mercedes van de politie heeft nu al groot voordeel ten opzichte van de Audi

Helemaal zelfstandig rijdende vrachtwagens lopen tegen een grappig probleem aan in de VS

De BMW M5 (E39) had bijna niet die heerlijke V8 gehad – dit is het verhaal

Pas op: op deze dag is de volgende week de beruchte Flitsmarathon in Nederland (én de rest van Europa)

In deze Europese vakantiestreken zijn flitspalen vanaf nu uitgeschakeld – dit is waarom

Welke auto’s staan langer bij de garage: elektrische auto’s of met een verbrandingsmotor?
