
Het kostte de Porsche 911 een flinke 54 jaar om het productieaantal van 1.000.000 miljoen te bereiken. In slechts 18 jaar presteert de Cayenne hetzelfde. Is er nog meer bewijs nodig dat SUV’s heet zijn? Het 1 miljoenste exemplaar is deze Porsche Cayenne GTS in de kleur Carmine Red. Hij rolde in Bratislava (Slowakije) van de productieband en gaat naar een klant in Duitsland. De SUV krijgt geen speciale badges of stickers, in tegenstelling tot de 1 miljoenste Porsche 911, die speciale details kreeg en nog in het bezit is van Porsche. Blijkbaar hecht Porsche zelf ook minder waarde aan de Cayenne.
Porsche ging niet zo lekker in de jaren negentig. Aan het einde van 1992 draaiden ze 240 miljoen Duitse mark verlies. De Boxster, die in 1996 kwam, hielp de cijfers iets meer richting het zwarte, maar het was niet genoeg. Aan het einde van de jaren negentig vroeg Porsche hulp aan Volkswagen en begon het Colorado Project. Samen met Volkwagen werden de Touareg en de Cayenne ontwikkeld. Op de Autosalon van Parijs in 2002 toonde de Porsche Cayenne voor het eerst zijn smoelwerk. Niet iedereen reageerde enthousiast, maar de auto was wel direct een hit. Het trok Porsche weer de winst in.
In 2008 meldde Porsche dat de Cayenne inmiddels beter verkocht dan de 911 met 50.000 stuks per jaar. In 2009 rolde de 250.000e Cayenne al uit de fabriek en nu, ruim tien jaar later, is dat aantal vier keer zo hoog. De grote vraag is nu: wat gaat de Duitse klant met zijn Cayenne doen? Gaat hij met de speciale SUV rijden of parkeert hij hem zodat hij waarde kan verzamelen. En gaat de 1.000.000e Porsche Cayenne ooit een verzamelobject worden?
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Deze 7 zuinige SUV’s zien er veel duurder uit dan dat ze zijn (goedkoper dan een Golf)

Deze toppers worden youngtimer in 2025 en kun je dan goedkoop zakelijk rijden

Mark Zuckerberg laat zijn droom-Porsche bouwen, en het is geen standaard Cayenne

Is de elektrische Lotus Eletre R beter dan de Porsche Cayenne Turbo E-Hybrid met een V8?

Ultieme Bijlmer Bajes Bolide nu nog sneller

De duurste Porsche 911 ter wereld is strikt genomen geen Porsche, maar wel heel erg duur

Dit moet wel (veruit) de goedkoopste Porsche Panamera van Nederland zijn

De Techart Magnum is sneller (en lichter) dan de nieuwe BMW M5 Touring

Rezvani RR1 is een moderne Porsche 911 die er klassiek uitziet

Waarom deze Porsche 911 komisch smalle achterbanden heeft (het zijn geen thuiskomers)

Wereldrecord driften Porsche Taycan niet beperkt door accu

Is de Mitsubishi Outlander ook de moeite waard als je geen 0% bijtelling krijgt? (review)

De nieuwe Grandland rijdt weer als een echte Opel (review)

Is de nieuwe Volkswagen Tayron de opgerekte crossover die je moet hebben? (review)

Lynk & Co 08: 585 pk en 200 kilometer elektrisch voor 55.950 euro

De populairste auto van vorig jaar verkoopt plotseling voor geen meter meer (en dat is best logisch)

De Volvo XC60 doet in Nederland iets opmerkelijks (waar veel merken jaloers op zullen zijn)

Nieuwe Mercedes CLA weegt leeg meer dan dikke S-Klasse

De duurste Golf van Nederland kost meer dan een ton (en nee, niet in guldens)

De nieuwe Grandland rijdt weer als een echte Opel (review)

De duurste Porsche 911 ter wereld is strikt genomen geen Porsche, maar wel heel erg duur

Is de nieuwe Volkswagen Tayron de opgerekte crossover die je moet hebben? (review)

Is zo’n supersnelle Mercedes A 45 AMG na 12 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Ondernemers toch niet op de fiets: dieselbusjes mogen langer de binnenstad in

Dit zijn zes betaalbare hatchbacks die veel sneller zijn dan dat ze eruit zien

Waarom je deze toffe nieuwe vrachtwagens van Volvo niet in Nederland gaat zien

Waarom de ‘echte’ versnellingsbak een comeback aan het maken is bij elektrische auto’s

De benzinemotor van de toekomst heeft mogelijk ovalen zuigers, en dat heeft een belangrijk voordeel
