Het is geweldig om te zien hoe de autowereld de nieuwe Suzuki Jimny ontvangen heeft. Iedereen is vol lof over deze offroad-baby. Hij is niet bijster snel, heeft niet de wegligging of rijeigenschappen van een hot-hatch en op de snelweg is het ook al niet veel soeps. De Jimny beschikt echter over iets veel belangrijkers: karakter. En dat is iets wat veel auto’s tegenwoordig missen.
Het is een auto die je laat zien dat er niet veel voor nodig is om karakter te hebben. Geen honderden pk’s of extreem dure materialen, gewoon een leuk uiterlijk en de potentie om er lol in te hebben. Het is bovenal een eerlijke auto, what you see is what you get. Welke auto’s zijn er nog meer zoals de Jimny, eerlijk en rechtdoorzee? En dan vooral qua 4×4’s?
Suzuki SJ-serie
Suzuki doet het erg goed in de categorie kleine, schattige en karakteristieke 4×4’s. Het had, behalve de leuke Ignis (geweldige mini-SUV met AWD), natuurlijk de opa van de Jimny: de Suzuki SJ Samurai. Hij is geboren in de jaren ’70 en had hetzelfde initiële idee als de huidige Jimny. Het was een leuke offroader waar je vooral heel veel plezier in kon hebben. En hij zette, omdat hij zo weinig woog, zeker in het terrein menig enorm SUV-monster voor schut, met zijn kleine 1,3-litertje.
Fiat Panda 4×4
Deze auto werd ontworpen door Giorgetto Giugaro en kwam in 1983 op de markt. Waar het nu een beetje een suffe auto lijkt, met eigenschappen die je normaal niet op een Panda nodig zulthebben, was het een zeer populaire auto voor de rijke mensen in de Alpen. En het werkt nog steeds, bij de moderne Panda Cross. De kleine afmetingen van de auto maken het namelijk makkelijk om ermee offroad te gaan.
Volkswagen Golf Cross Country
Een hoge Golf met vierwielaandrijving, was het daarmee een van de eerste crossovers? Nee, dat niet. Maar wat zag deze er stoer uit. Als je deze ziet, wil je met ‘m door de modder scheuren en de grootste heuvels trotseren. Goed gedaan Volkswagen. Helaas is deze auto maar twee jaar in productie geweest en zijn er slechts 7.000 van verkocht. Enkel voor het management werd een beperkte oplage van 50 GTI-Cross Country’s gebouwd met 110 pk. cool!
Lada Niva
De kleine Russische offroader voor veldwerk (‘Niva’ is het Russische woord voor veld). Hij is vierkant, dat was innovatief in zijn tijd. Hij is ontwikkeld omdat ontwerpers in 1977 het idee hadden om een Renault 5 op het onderstel van een Land Rover te plaatsen. En dat lukte ze voortreffelijk. Hij wordt zelfs nog steeds geproduceerd. Als er één auto de definitie van eerlijk is, dan is het deze wel. Geen toeters en bellen. Gewoon, een terreinwagen.
Subaru Brat
De Subaru Brat verscheen in 1987 en was een soort vierwielaangedreven-pick-up/coupé-ding. Brat stond voor Bi-Drive Recreational All-Terrain Transporter en het werd een legende. Hoewel hij werd ontwikkeld in Japan, was het een exportmodel dat nooit officieel verkocht is in Japan zelf. Hierdoor werd de Brat een enorm populaire importauto in het land. Hij is niet snel, maar met de juiste banden brengt ‘ie je letterlijk overal heen. Oh, en als je een wiel moet verwisselen, je reservewiel zit onder de motorkap.
Mitsubishi Delica
In principe is het een busje, op een kleinere versie van het onderstel van de Mitsubishi Pajero. De vierwielaangedreven-versie van de Delica lijkt wel een Jabba The Hut op wielen, maar dat betekent niet dat het geen efficiënt werkpaard is.
Dacia Duster
‘Another drives the Duster..!’ De reclame-jingle is onderhand bijna bekender dan het nummer van Queen, maar het is wel een erg leuke wagen. Het is een eerlijk koopje, voor als je iets ruigs en nuttigs nodig hebt, voor niet veel geld. Met de juiste banden presteren ze offroad verrassend goed, en dat heeft ongetwijfeld te maken met het psychologische gevoel dat je er best een een krasje op kunt maken. Geen zorgen, lekker beuken!
Land Rover 1/2 ton Lightweight
Maak kennis met de 1/2 ton Lightweight. Hij werd oorspronkelijk ontwikkeld voor militaire doeleinden, hij moest onder een Westland Wessex Carrier-helicopter kunnen hangen. Daarvoor moest ‘ie ultra-weinig wegen, maar alsnog heel capabel zijn. Men moest simpelweg een Land Rover ontwikkelen, die makkelijk vervoerd kon worden. En dat is aardig gelukt.
Citroën Mehari 4×4
De 4×4-versie van de Citroën Mehari werd gebouwd tussen 1979 en 1983 en er zijn er slechts 1.200 van de band gerold. Wat hem vooral zo goed offroad maakt, is dat hij een ophanging heeft gekregen die is afgeleid van die van de 2CV en dat ‘ie slecht 535 kilo weegt. Deze auto is geen snelheidsmaniak, maar wel ongelooflijk stoer. Alsof je zo van de Afrikaanse Sahara komt.
Sherp
Deze Russische mega-quad met een sneeuwscooter-motor is in principe een zitplaats op vier enorme wielen. Amfibisch, kan alle terreinen trotseren en is letterlijk tot alles in staat. De Sherp is er voor diegenen die heel erg op veel verschillende plekken moeten komen: reddingsteams, extreme schapenboeren, dat soort mensen.
Renault Kangoo Trakka /X-Track 4×4
Dit voertuig opereert een beetje in een niche. Een busjes-achtige MPV, met een 4×4-systeem dat geleend is van de grotere Renault Scenic RX4. De Kangoo Trakka was een kortstondige poging van Renault om eenzelfde soort populariteit te creëren als de Panda 4×4 had vergaard. Of mensen te verleiden die een SUV wilden, maar slechts een beperkt budget hadden. Met een 1,9-liter turbodiesel deed hij vrijwel alles wat een Kangoo deed, behalve dat hij het ook op een boerderijtraject of via een rivierbedding kon doen. Hij wordt nog steeds gemaakt, onder de naam X-track.
Reacties