‘Ik denk dat je de vraag moet omdraaien: hoe dicht kunnen wij op de concurrentie zitten?’, antwoordt Verstappen wanneer hij wordt gevraagd hoe dicht hij denkt dat de concurrentie achter hem zal zitten. Om dichterbij of er zelfs voor te komen, heeft Red Bull een bijna compleet nieuwe auto meegenomen die tijdens de 1e vrije training voor de GP van Hongarije 2024 zijn debuut maakt in handen van Max Verstappen.

De motorkap, vorm van de sidepods, voorvleugel, aerodynamica rondom de halo en zelfs de luchthappers bij de remmen hebben een upgrade gekregen. Het doel is om een pakket te hebben voor circuits waar veel neerwaartse druk wordt gevraagd. Op banen als Spa en Monza worden dan weer de oude onderdelen geïnstalleerd. Nu moet blijken of het downforce-pakket net zo goed werkt als in de simulator.

Waar het nieuwe pakket ook voor moet zorgen, is goede koeling. Het is bloedje heet in Boedapest waardoor de motoren en banden extra goed gekoeld moeten worden. De afkoelronden zijn dan ook nog langzamer dan ze normaal zijn. Even wordt de training afgekoeld door een korte VSC. Er is een stuk van de Williams van Albon afgevlogen dat opgeruimd moet worden.

Wat vindt Verstappen van de nieuwe auto?

Na de eerste paar ronden lijkt Verstappen gematigd tevreden over de auto. Hij klaagt niet over de balans in de auto en hoeft ook geen grote aanpassingen aan de auto. Bij zijn tweede run schroeft Verstappen het tempo wat op en is dan wel ontevreden. De vernieuwde RB20 heeft veel last van onderstuur volgens de coureur. Dat is iets waar Verstappen allergisch voor is.

Hij komt binnen om ervoor te zorgen dat de voorkant van de auto meer grip heeft. Na nog een snelle run met de aangepaste voorvleugel vraagt Verstappen weer om een andere neus. Wellicht is Verstappen nog steeds niet tevreden of hij wil gewoon even kijken hoe de verschillende instellingen aanvoelen. Een ding is wel zeker: de juiste afstelling heeft Red Bull nog niet gevonden.

Zoals verwacht is Ferrari erg snel in Hongarije. In Monaco liet het team al zien hoe vlug de SF-24 kan zijn op een baan waar neerwaartse druk erg belangrijk is. Het is dan ook niet verbazingwekkend dat Sainz de snelste tijd noteert en Leclerc volgt op P3. De testende Verstappen eindigt als tweede.

Uitslag van de 1e vrije training voor de GP van Hongarije 2024

  1. Sainz
  2. Verstappen
  3. Leclerc
  4. Russell
  5. Zhou
  6. Norris
  7. Piastri
  8. Tsunoda
  9. Stroll
  10. Hamilton
  11. Pérez
  12. Ricciardo
  13. Alonso
  14. Albon
  15. Bottas
  16. Sargeant
  17. Gasly
  18. Ocon
  19. Magnussen
  20. Bearman

Hoe laat begint F1 op de Hungaroring?

Vrijdag 19 juli
2e vrije training: 17:00 uur – 18:00 uur

Zaterdag 20 juli
3e vrije training: 12:30 uur – 13:30 uur
Kwalificatie: 16:00 uur – 17:00 uur

Zondag 21 juli
Race: 15:00 uur

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)