Charles Leclerc pakte voor de tweede keer in zijn F1-carrière de pole-position bij zijn thuisrace. Max Verstappen zag daardoor zijn reeks aan poles ten einde komen. Verstappen kon het tempo niet volgen en brak zijn laatste kwalificatieronde af door een touché met de muur. Vandaag begint Verstappen daarom als zesde aan de GP van Monaco 2024.

Beide Haas-coureurs zijn naar achteren gezet. De stewards beoordeelden dat de bovenste flap van de achtervleugel te breed was. Zonde van de elfde en vijftiende plaats van Hülkenberg en Magnussen. Daardoor hoeft Sergio Pérez twee auto’s minder in te halen. Hij schuift van de achttiende naar de zestiende startplek op.

GP van Monaco 2024 begint met megacrash

Charles Leclerc start goed en behoudt de leiding. Achter hem komt Sainz langszij bij Piastri en de twee gaan zij-aan-zij door bocht één. Bij de klim omhoog raakt Sainz met zijn linkervoorwiel, de zijkant van de McLaren. De scherpe rand van de vloer snijdt in het rubber en zorgt ervoor dat de band van Sainz leegloopt. Bij het insturen bij Casino stuurt de auto niet meer en gaat Sainz rechtdoor. Maar de echte chaos gebeurt achter hem.

Sergio Pérez heeft geen goede start en gaat vlak voor de beide Haasen door bocht één. Vlak na de eerste bocht wordt Pérez geraakt door Magnussen en vliegt de vangrail in. De RB20 gaat zo hard de muur in dat de volledige voorkant afbreekt. Bij de crash is ook Hülkenberg betrokken die nog probeert om het wrak van Pérez te omzeilen.

Nog meer chaos

Verderop gaat de actie door. In Portier, vlak voor de tunnel, komen beide Alpines elkaar tegen. Ook hier haken de auto’s in elkaar, maar deze keer zorgt het voor vliegles voor Ocon. Zijn auto landt hard op de grond en zal vast wat schade hebben. Gasly vraagt zich in tussen hardop af wat Ocon aan het doen was en hij denkt dat er ook schade aan zijn Alpine is.

Het duurt een half uurtje voordat de marshalls in Monaco de grote troep hebben opgeruimd en de vangrails weer klaar zijn gemaakt voor de race. In de tussentijd blijkt dat Ocons auto inderdaad schade heeft. Zoveel zelfs dat hij uitvalt. Hij is tevens aangewezen als dader voor dit incident en krijgt een straf van tien seconden. Hij heeft die straf niet kunnen inlossen waardoor Ocon een gridstraf van vijf plekken krijgt voor de volgende race.

Verder meldt de FIA dat er voor de herstart, de originele startopstelling wordt gebruikt. Sainz krijgt dus een tweede kans vanaf P3. Alle coureurs maken gebruik van de mogelijkheid om banden te wisselen onder de rode vlag

Herstart van de race

Zo opwindend als de eerste start is, zo rustig verloopt de herstart. Leclerc heeft wederom een goede start en behoudt de leiding. Deze keer zit Sainz naast de andere McLaren die hem aanvalt in bocht één. Norris kiest eieren voor zijn geld en geeft voor nu op. Ook in het midden- en achterveld houden de coureurs zich rustig en zijn er geen botsingen.

De kopgroep wordt vervolgens gevormd door Leclerc, Piastri en Sainz. Norris valt twee seconden terug, maar heeft geen druk van achteren. George Russell rijdt achter Norris en wil het tempo niet volgen. Russell krijgt de opdracht van het team om een gat te laten vallen naar Norris. Het verschil is zes seconden. Verstappens engineer vraagt zich hardop af waarom Russell dit doet, omdat hij hiermee Norris een gratis pitstop geeft. Intussen houdt Verstappen ook wat lucht naar voren en rijdt twee seconden achter Russell.

De GP van Monaco komt maar niet op gang

In de ronden erna is het banden sparen en treintje rijden. Niet echt vermakelijk voor de kijkers, maar ook in de auto schijnt het geen klap aan te zijn. Verstappen meldt over de boordradio: ‘Dit is heel erg saai, ik had mijn kussen mee moeten nemen.’ In ronde 50 zorgt Lance Stroll nog voor wat actie. Stroll komt uit de tunnel en raakt met het linkerachterwiel, het muurtje aan de binnenkant van de Nouvelle-chicane. De tik zorgt ervoor dat de band leegloopt en Stroll naar binnen moet.

Twee ronden later komt Lewis Hamilton naar binnen voor een pitstop. Hamilton rijdt achter Verstappen en het gat naar Tsunoda achter de Mercedes is zo groot dat Hamilton weer op de zevende plaats terug op de baan. Een rondje later reageert Verstappen door ook een pitstop te maken. Ook hij verliest geen plaats. Nu ligt de druk bij Russell. Verstappen loopt nu twee seconden per ronde in op de Mercedes. Maar Russell reageert niet waardoor een pitstop ook geen optie is.

Tien ronden later zit Verstappen weer op de staart van Russell, maar ja, kom er nu nog maar eens voorbij. Dat lukt Verstappen niet. Intussen kan Piastri het tempo van Leclerc niet meer bijbenen en komt daarmee op ruim zeven seconden achterstand. Het mindere tempo zorgt ervoor dat Sainz in de versnellingsbak van Piastri komt. Ook Norris sluit aan, maar ook hier geldt: waar ga je een aanval inzetten?

Charles Leclerc wint zijn thuisrace

De combinatie van brede F1-auto’s en een smal stratencircuit zorgt ervoor dat we na de chaotische start hebben gekeken naar een optocht. Toch mag de prestatie van Leclerc niet ondermijnt worden. Grote coureurs hebben hier al eens een overwinning weggegooid door een klein momentje van concentratieverlies. Dat overkomt de Ferrari-coureur niet en hij wint op de straten waar hij is opgegroeid.

Piastri houdt Sainz en Norris van zich af en scoort 18 punten. Russell wordt vijfde vlak voor Verstappen en Hamilton die een extra punt meeneemt dankzij de snelste raceronde. Tsunoda en Albon worden achtste en negende. Pierre Gasly zet zijn goede kwalificatie om naar een tiende plaats en zijn eerste punt van 2024 en het tweede punt van Alpine dit seizoen.

F1 in Monaco: Uitslag van de GP van Monaco 2024

  1. Leclerc
  2. Piastri
  3. Sainz
  4. Norris
  5. Russell
  6. Verstappen
  7. Hamilton
  8. Tsunoda
  9. Albon
  10. Gasly
  11. Alonso
  12. Ricciardo
  13. Bottas
  14. Stroll
  15. Sargeant
  16. Zhou
  17. Ocon – DNF
  18. Hülkenberg – DNF
  19. Pérez – DNF
  20. Magnussen – DNF

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)