Het is als een luid en modderig festival waar een asfaltslang met raceauto’s dwars doorheen kruist. De sfeer is niet te evenaren. De lokale bevolking begint al een week van tevoren met het bouwen van enorme constructies om in te verblijven, feesten en de race te bekijken.
Het verschil tussen een toeschouwer en coureur
Als toeschouwer is het een fantastisch evenement. En wellicht een beetje eng, als je te diep de bossen rond de Nordschleife in gaat. Als coureur is het non-stop eng. Het circuit ligt in de Eifel en die is gevoelig voor slecht weer. Zoals bijna alle jaren vulden 12 uur zich met zonneschijn en 12 uur met hevige buien met onweer.
Door de mistige Silent Hill-taferelen werd er tegen het einde zelfs nog een pauze ingelast. Ongeduldige coureurs moesten door de rode vlag in de pits blijven.
De tijdelijke vertraging duurde een uur. Met nog 80 minuten op de klok waren alle gaten tussen de auto’s verdwenen. De twee beste wagens, een Porsche 911 GT3 R van Manthey Racing en een Mercedes-AMG GT3 van Black Falcon, belandden in een spectaculair gevecht. De Porsche kwam als eerste over de finishlijn, terwijl achterin het veld nog hevig werd gestreden.
De foto’s zeggen meer
Ook al is er slechts één winnaar, ook voor alle andere coureurs die 24 uur lang hebben gestreden tegen rivalen, elementen en circuit mag geklapt worden. Een BMW 3-serie met meer ducttape dan bumper, een aantal Opel Calibra’s die klinken alsof ze betere dagen hebben gekend en een Porsche Cayman die liever schuin dan rechtdoor gaat. Je wordt verpakt in de verhalen van coureurs zonder dat je weet hoe de race verloopt of überhaupt de coureur kunt aanspreken.
Het is een prachtige race die onmogelijk alleen met woorden beschreven kan worden. TopGear-fotograaf Mark Riccioni heeft plaatjes geschoten van hectische garages, een nog hectischer pitstraat en de onverzoenlijke Nordschleife met zijn alom aanwezige bomen.
Bekijk de galerij hierboven.
Reacties