
De maand juni zit eraan te komen, wat voor racefans betekent dat ze zich weer op 24-uursraces Le Mans en Spa mogen verheugen. Voor die races aan de beurt zijn, vindt in het weekend van 1 juni de 24 uur op de Nürburgring plaats. Bij die race doet een raceversie van de nieuwe Volkswagen Golf GTI Clubsport mee. VW acht het wel zo handig om de auto eerst te onthullen en dan pas te laten racen.
De nieuwe Clubsport wordt volgende week vrijdag 31 mei helemaal onthuld, maar we krijgen nu alvast de eerste beelden en informatie. Zo weten we dat de frontverlichting is aangepast en dat het VW-logo op de neus voor het eerst verlicht is. Daarnaast zijn er nieuwe 19-inch wielen, een behoorlijke dakspoiler die de kont naar beneden duwt en heeft het achterlicht een nieuw ontwerp.
VW licht een tipje van de sluier op
Hoe sterk de nieuwe Volkswagen Golf GTI Clubsport gaat zijn, is nog niet bekend, maar een hint naar het vermogen wil het merk wel geven. De raceauto die wordt ingeschreven, is in de basis een Clubsport. De 2,0-liter turbomotor heeft een vermogen van 348 pk en het koppel is 450 Nm. Over de aandrijflijn zegt VW dat het een versie is die dicht tegen het productie-exemplaar zit. Mocht de nieuwe Clubsport evenveel vermogen hebben, dan wordt deze auto de sterkste productie-Golf ooit.
Andere mechanische zaken aan de nieuwe Clubsport wil Volkswagen wel delen. Zo is er een elektronisch differentieel op de vooras en optioneel een adaptief onderstel. Voor de seizoenskaarthouders van de Touristenfahrten heeft Volkswagen een speciale rijmodus toegevoegd. Zet de Clubsport in ‘Special’ en de auto stelt zichzelf zo af dat hij klaar is voor de Ring.
Het interieur krijgen we nog niet te zien, maar er zit volgens VW een met leer bekleed sportstuur in. Ook het nieuwe infotainmentsysteem wordt in de GTI Clubsport verwerkt, inclusief de IDA-stemassistent die wordt bijgestaan door ChatGPT. Volkswagen vertelt aan TopGear Nederland dat het er vooralsnog naar uit ziet dat de GTI Clubsport niet naar Nederland komt. Maar wie weet komt daar nog verandering in als we allemaal heel hard met onze pinpasjes zwaaien…
Golf GTI I rijdt ook een 24-uursrace op de Nordschleife
Voorafgaand aan de 24 Uur van de Nürburgring is er een 24-uursrace met klassiekers, de ADAC 24h Classic. Hier doen drie Golf GTI’s van de eerste generatie aan mee en Volkswagen stelt de auto’s even aan je voor. De oudste komt uit 1978 en is een GTI Kamei met 183 pk. De Golf in de camo-kleurstelling is er Groep 2-GTI uit 1980 met 184 pk. De sterkste oude GTI is een legendarische GTI 16S Oettinger uit 1981 met 208 pk aan vermogen.
Eén reactie op “Volkswagen laat eerste beelden van nieuwe Golf GTI Clubsport zien”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

De Volkswagen Golf 5 GTI was in 2005 iets bijzonders – hoe voelt hij in 2025?

Zo bizar weinig Golfjes bouwt Volkswagen nog en ze hebben een vervelende mededeling

20.000 mensen bij Volkswagen nemen plotseling ontslag, en daar is het merk heel blij mee

De grote baas van Bugatti rijdt een oude VW Golf, maar als je de auto ziet, snap je gelijk waarom

Ooit kon je gewoon een Volkswagen Passat met W8-motor kopen – dit is het verhaal erachter

Kooptip: dit is de vreemdste (en handigste) Volkswagen Passat die je ooit zag

De nieuwe Golf GTI 50 Edition heeft 162,5 pk (per voorwiel) en is sneller dan de Golf R

Volkswagen overweegt auto van formaatje Polo, maar dan met 400 pk (met hulp van een bekende)

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

De Volkswagen Golf 5 GTI was in 2005 iets bijzonders – hoe voelt hij in 2025?

Stuurheld doet onmogelijke redding op de Nürburgring met 200+ km/u

De nieuwe Mini John Cooper Works krijgt (als je wilt) gewoon een benzinemotor

Je kunt nu de 24 Uur van de Nürburgring rijden in Assetto Corsa Competizione

Wegligging in GTA 6 is in goede handen: makers winnen op de Nürburgring

Deze Mini JCW met enorme achtervleugel doet mee aan de 24 Uur van de Nürburgring

Zicht op de Nürburgring tijdens de 24 Uur

De nieuwe Golf GTI 50 Edition heeft 162,5 pk (per voorwiel) en is sneller dan de Golf R

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

Deze gehate eigenschap van de Volkswagen Golf GTI zal (helaas) niet meer terugkeren

Dit is veruit de smerigste Golf GTI die je op dit moment kunt kopen (maar het kan een goede deal zijn)

Was de Volkswagen Golf GTI wel echt de eerste hot hatchback ter wereld?

Groene Golf GTI in Nederland heeft een kleur die je nog nooit hebt gezien

Je moet snel zijn als je deze Mercedes CLA met de krachtigste viercilinder ooit wilt kopen

Ondanks zijn prijs is de duurste auto in het Golf segment een enorm succes

Is zo’n zwaar onderschatte Subaru Levorg na 11 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De nieuwe Golf GTI 50 Edition heeft 162,5 pk (per voorwiel) en is sneller dan de Golf R

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

De Volkswagen Golf 5 GTI was in 2005 iets bijzonders – hoe voelt hij in 2025?

Je moet snel zijn als je deze Mercedes CLA met de krachtigste viercilinder ooit wilt kopen

Deze nieuwe versie van de Porsche 911 ga je waarschijnlijk het vaakst zien op de weg

Ondanks zijn prijs is de duurste auto in het Golf segment een enorm succes

Is de Porsche 911 Carrera GTS Cabrio precies de 911-versie die je moet hebben? (review)

Er is één (prijzige) optie die je altijd bij BMW moet bestellen, want het maakt je auto veel meer waard

Is de nieuwe Audi A5 Avant de moeite waard om er een SUV voor te laten staan? (review)

Waarom je morgen deze snelwegen in Nederland beter kunt vermijden

De best verkochte auto ter wereld is nu geen Tesla meer

Vakantiedeal: 3 nummers TopGear voor slechts 15 euro

Vanwege dit kleine onderdeeltje krijgen honderdduizenden Nissan-eigenaren mogelijk een nieuwe motor

De Cybertruck lijkt een enorme flop te worden, maar kunnen we dat ook zeggen van Tesla?

Ik hoop dat de cs dit keer wel funcioneert zoals je mag verwachten.
Ik heb maar een jaar van de 8 cs kunnen “genieten” ik stond meer in de garage dan dat ik reed.
En wat zegt de dealer? Dit is een producteigenschap, kortom geen garantie voor omruiling.
Auto ingeruild, pijn in me portemonnee maar geen storingen meer.