‘Met 20 procent korting bij de Hennis gekocht’, is wat we in Nederland antwoorden als we een complimentje krijgen over onze kleding. Dat is cultuur. Een andere diepgewortelde traditie is in december met z’n allen nog zoveel mogelijk elektrische auto’s registeren, zodat we nog kunnen profiteren van een lagere bijtelling. Ook afgelopen jaar was dat het geval, net als de afgelopen vijf jaar. Want op 1 januari ging klokslag 0:00 uur de bijtelling weer iets omhoog. Toch is er een manier om nog 8 procent bijtelling in 2021 te bemachtigen.

De bijtellingsregels voor 2021

Op 1 januari 2021 veranderden de regels voor bijtelling in Nederland, zoals ze dat haast elk jaar doen. Vorig jaar betaalden zakelijke rijders 8 procent bijtelling over elektrische auto’s die niet duurder waren dan 45.000 euro. Was de auto duurder? Geen probleem: over elke euro die de auto meer kostte dan 45.000 euro, betaalde de leaserijder 22 procent bijtelling. In 2021 is die grens 40.000 euro en wordt over dat bedrag 12 procent bijtelling gerekend. Dezelfde auto is voor de leaserijder dus duurder geworden. Bij brandstofauto’s (waarbij het niet uitmaakt of het een hybride is) betalen leaserijders altijd 22 procent bijtelling over de nieuwprijs.

8 procent bijtelling in 2021, kan dat?

Als je vorig jaar je elektrische auto in ontvangst heb genomen, dan betaal je dus 8 procent bijtelling over 45.000 euro, en 22 procent over het bedrag daarboven – dit voor maximaal vijf jaar. Maar wat als je nu nog geen leaseauto hebt, is er dan een manier om 8 procent bijtelling in 2021 te regelen? Zeker. Eigenlijk is het heel simpel; je moet een auto uit 2020 leasen. Slimme dealers hebben in december nog een hoop voorraadmodellen van bijvoorbeeld de Volkswagen ID.3 of de Kia e-Niro op kenteken gezet. Als jij zo’n auto zou leasen, dan heb je gewoon recht op 8 procent bijtelling. Deze bijtelling geldt dan vijf jaar lang vanaf het moment dat de auto op kenteken kwam.

En 4 procent bijtelling in 2020?

Leuk dat je het vraagt: ook 4 procent bijtelling is zeker nog mogelijk. Als je een elektrische auto uit 2019 zou leasen, dan heb je nog recht op 4 procent bijtelling. Het gunstigste is om een EV uit december 2019 te halen, dan heb je het langst profijt van de lagere bijtelling. Ook voor deze EV’s geldt: de bijtelling is vijf jaar geldig, van het moment dat de auto geregistreerd is. Een auto uit januari 2019 behoudt zijn lage bijtelling dus bijna een jaar minder lang. Suggesties voor een leasemodelletje uit 2019? Kijk bijvoorbeeld eens naar de Hyundai Kona Electric, de Opel Ampera-e of de Jaguar I-Pace. Uiteraard moet je de Tesla Model 3 niet vergeten, op dat moment de bestverkochte auto van Nederland.

Wacht eens even: en 0 procent dan?

Helaas, pindakaas. Alle auto’s die ooit 0 procent bijtelling hadden, zijn inmiddels allemaal ouder dan vijf jaar. Over deze auto’s betaal je in 2021 dus gewoon 22 procent bijtelling. Maar als je dan toch aan het shoppen bent op de tweedehandsmarkt, kun je overwegen een auto van vijftien jaar of ouder te leasen. Deze auto’s vallen binnen de youngtimerregeling, waarbij je 35 procent bijtelling betaalt over de dagwaarde, niet de nieuwprijs. Afhankelijk van de auto die je kiest, hoeft dat niet veel te zijn. Zo kun je een Audi TT van de eerste generatie rijden, of een oude BMW 5-serie bijvoorbeeld.

Welke auto’s hebben 8 procent bijtelling in 2021?

Oef, dat zijn er nogal wat. Eigenlijk alle elektrische auto’s uit 2020 hebben dus 8 procent bijtelling over de eerste 45.000 euro. Hieronder hebben we een lijstje gemaakt van modellen die een aanschafprijs hebben onder dat grensbedrag. Als je een van deze modellen zoekt uit 2020, dan betaal je dus slechts 8 procent bijtelling voor de aankomende vier of (bijna) vijf jaar.

– BMW i3
– Citroën e-C4
– DS 3 Crossback E-Tense
– Fiat 500e
– Honda E
– Hyundai Kona Electric
– Kia E-Niro
– Kia E-Soul
– Mazda MX-30
– MG ZS EV
– Mini Electric
– Nissan Leaf
– Opel Corsa-e
– Peugeot e-208
– Peugeot e-2008
– Renault Zoe
– Smart Fortwo / Forfour
– Volkswagen ID.3

Reacties

  • Reinier heeft op 5 januari 2021 geschreven:

    Volgens mij betaal je bij elektrische auto’s van 5 jaar of ouder de bijtelling die nu geldt, ofwel 12% over de eerste 40k, niet 22%.

    Reageer
  • Stephan heeft op 5 januari 2021 geschreven:

    Hyundai IONiQ

    Reageer
  • Andries van der Werff heeft op 5 januari 2021 geschreven:

    Gaaf artikel Topgear.
    Zelf heb ik in 2018 gekozen voor een Volvo S40 uit 2004.
    Het jaar van de facelift in combinatie met de “youngtimer”-status was voor mij de reden om voor deze auto te kiezen.

    Als reclame staat mooi mijn website http://www.vanderwerffcontrolling.nl erop en dit jaar heb ik netto €100 bijtellin betaald.

    Ik ben benieuwd of iemand een lagere bijtelling heeft 😁

    Reageer

Laat een antwoord achter aan Reinier Reactie annuleren

(verplicht)

Meer van TopGear