8 redenen waarom we de oude Fiesta ST gaan missen

Een nieuwe, nogal andere ST zit eraan te komen. Om de volgende redenen is de oude een van de beste aller tijden.

oude Fiesta ST
oude Fiesta ST
oude Fiesta ST
oude Fiesta ST
oude Fiesta ST
oude Fiesta ST
oude Fiesta ST
oude Fiesta ST
oude Fiesta ST
oude Fiesta ST
oude Fiesta ST
oude Fiesta ST
oude Fiesta ST
oude Fiesta ST
oude Fiesta ST
oude Fiesta ST
oude Fiesta ST
oude Fiesta ST
oude Fiesta ST
oude Fiesta ST
oude Fiesta ST
oude Fiesta ST
oude Fiesta ST
oude Fiesta ST

Wij hebben genoten van de huidige Fiesta ST. Dit was misschien wel een van de beste hot hatches die je kon kopen. Het zal echter niet meer lang duren voordat deze Fiesta ST vervangen wordt door de nieuwe editie. Deze zal echter heel anders zijn dan de ST die we nu kennen. De viercilinder moet plaatsmaken voor een driecilinder. Die is weliswaar krachtiger, maar met cilinderuitschakeling, kunstmatig geluid via de boxen en verschillende instellingen voor het onderstel kan deze bijna niet hetzelfde aanvoelen als de oude ST. Dit zijn acht redenen waarom we de oude Fiesta ST gaan missen.

01. Hij is onbeschaamd old school

Er zit dan misschien een turbo op de motor, maar buiten dat om is dit gewoon een lekker simpele auto met veel pit. Het is het perfecte recept voor een hot hatch: de 1,6 liter motor drijft de voorwielen aan, de ophanging heeft één stand – standje ruggenbreker – en je houdt van hem of je haat hem.

02. Hij heeft geweldige stoelen

De oude Fiesta ST komt standaard met stoelen van Recaro. Daar zit je ongelooflijk stevig in. Er zijn meer hot hatches die gebruik maken van Recaro’s, maar in geen een zit je zo stevig als in die van de Fiesta ST.

03. Hij heeft alleen maar een handbak

Tien jaar geleden zou dit een raar iets zijn om te zeggen. ‘Natuurlijk heeft een hot hatch een handbak’, had je dan gezegd. Maar de opkomst van de schakelflippers is zelfs doorgedrongen tot de kleinste auto’s. De Fiesta ST heeft alleen maar een handbak en daar worden we blij van.

04. Hij heeft de juiste hoeveelheid grip

Je denkt misschien dat je in een snelle auto brede banden met heel veel grip nodig hebt. Dit is echter alleen maar nodig als je auto meer dan 700 pk heeft. Om het leuk te houden in een auto onder de 200 pk wil je juist minder grip. De oude Fiesta ST heeft precies genoeg grip om leuk te blijven en je tegelijkertijd in leven te houden.

05. Hij is aardig snel

De harde cijfers zijn 182 pk, 240 nm, 0-100 km/u in 6,9 seconden en een topsnelheid van 225 km/u. In een auto die zo klein en licht is, zijn deze cijfers echter helemaal niet zo relevant. Het is een pittig klein autootje, met een stevige acceleratie, waarbij je snel door de versnellingen stormt.

06. Hij is sneller te maken als je wil

Wil je graag dat je hot hatch iets te veel vermogen heeft? Wil je het circuit op gaan? De Fiesta ST kun je makkelijk tunen. Er zijn verschillende officiële pakketten beschikbaar. Het Mountune MP215-pakket geeft je 215 pk en het MP230-pakket geeft je zelfs 230 pk. Daarnaast kan er ook genoeg aan het onderstel en de carrosserie worden aangepast.

07. Hij ziet er erg subtiel uit

Hij heeft speciale 17 inch wielen, er zit een rood embleem op de grille en de diffuser is nogal opvallend, maar dit zie je allemaal niet in een oogopslag. Verder is de oude Fiesta ST niet zo schreeuwerig. Hot hatches moeten ook helemaal niet opvallen, kijk maar naar de eerste Golf GTI.

08. Hij is erg praktisch

Het doel van een hot hatchback is om ook nog deels hatchback te zijn. Dat betekent dat hij praktisch moet zijn. De Fiesta ST is net zo praktisch als een normale Fiesta. Een grote kofferbak, vijf zitplaatsen, genoeg ruimte en goedkoop onderhoud. Aan het begin van 2018 zullen we zien of de nieuwe Fiesta ST de eer hoog kan houden.

Reacties

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken