Elektrische auto’s zijn inmiddels gemeengoed aan het worden. Tien jaar geleden maakte je nog een statement, tegenwoordig is het een reële optie voor mensen die een nieuwe auto gaan kopen. We zijn nu aangekomen op het punt dat een EV-eigenaren binnenkort hun volgende auto gaan uitzoeken. De grote vraag is dan natuurlijk: blijven ze elektrisch rijden of gaan ze terug naar een auto met verbrandingsmotor? Nou, daar hebben we een antwoord op voor je: de meeste EV-rijders gaan niet terug naar benzine.

Dat blijkt uit onderzoek van de Global EV Alliance. Deze instantie heeft een vrij groot onderzoek gedaan onder 23.000 respondenten afkomstig uit 18 verschillende landen. Van die 23.000 mensen geeft maar liefst 92 procent aan dat ze na hun huidige elektrische auto wéér een EV willen. Vier procent van de ondervraagden gaat terug naar een PHEV, drie procent weet het nog niet en slechts één procent gaat terug naar een auto met verbrandingsmotor.

Volgende auto EV-rijders weer elektrisch

De resultaten van het onderzoek zijn gewogen, wat betekent dat rekening is gehouden met het aandeel EV’s per land. In sommige landen – denk aan Noorwegen of Zweden – is het aandeel EV’s heel erg hoog, terwijl het in de Verenigde Staten juist vrij laag is. Maar veel maakte het niet uit, want alle EV-rijders willen het liefste in een EV blijven rijden.

De overweging is niet eens dat het goed voor het milieu is. De hoofdreden voor veel rijder: het kostenplaatje. Elektrische auto’s zijn relatief duur in aanschaf, maar de gebruikskosten zijn veel lager. Snelladen langs de snelweg is niet supergoedkoop, maar je kan natuurlijk laden waar je wil en soms tegen heel erg lage tarieven. Je hebt alleen stroom nodig, geen petrochemisch goedje. Daarnaast betalen EV-rijders minder tot geen houderschapsbelasting en zijn er diverse financiële prikkels om EV’s te stimuleren.

EV-eigenaren zijn niet met alles blij aan hun elektrische auto

Op de tweede plaats staat overigens wel het milieu. 21 procent kiest vervolgens een elektrische auto omdat ze het fijner vinden rijden, dan een auto met verbrandingsmotor. Het is niet alleen maar een lofzang. De respondenten gaven ook aan wat ze het minst prettig vinden aan hun EV, en dat heeft allemaal te maken met – jawel – laden. Ten eerste zijn er te weinig snelladers. Als ze er zijn, werken ze vaak niet goed genoeg. EV-rijders zijn te vaak en te lang aan het laden, volgens henzelf.

Lees ook: Deze elektrische auto krijgt tijdens je vakantie plotseling 30 procent meer actieradius

Ondanks dat 23.000 respondenten uit 18 landen een heel erg goed beeld geeft, moeten we wel aantekenen dat de onderzoekende organisatie in kwestie – Global EV Alliance – een klein beetje gekleurd is. Dat is alsof de ProFri (vereniging voor professionele frituurders, dat bestaat echt, ja) tot de conclusie komt dat eigenlijk niemand een airfryer wil. Of een koekenpan. Maar dan nog is 92 procent een enorm percentage en geeft het wel degelijk aan dat EV-rijders erg tevreden zijn.

Reacties

  • Eric heeft op 17 december 2024 geschreven:

    Altijd hetzelfde geleuter ivm electrisch rijden of niet. Het grote punt blijft dat eender welke auto te duur geworden is. En dat komt vooral door het Europees politiek beleid!!!

    • hans peperkamp(techneut) heeft op 18 december 2024 geschreven:

      Veel werknemers zijn verplicht te rijden in een elektrische auto van de zaak,en dat is het exacte verhaal,waarom er meer E-Auto’s aan geschaft worden.Via: youtube.nl(tik ) koop GEEN elektrische auto meer!:geeft een duidelijke uitleg,het een volkomen Farce is,en ook over zonnepanelen,en dat mag ook eens meegenomen worden,op verjaardagen/en in de wandelgangen,het is allemaal fantastisch,maar dan gaan bij mij gelijk mijn nekharen overeind staan,het is vooral commercieel genealogie,aangewakkerd door de bekende auto-journalisten en de landelijke media.

      • Jaapje heeft op 23 december 2024 geschreven:

        Bij jou gaan je nekharen overeind staan omdat je je er nooit in verdiept hebt en geen van beiden hebt wellicht?

        Reageer
      Reageer
    Reageer
  • hvdl heeft op 16 december 2024 geschreven:

    Ik ben vanaf 2020 elektrisch gaan rijden de belofte dat we voorlopig geen belasting sprak mij wel aan en dat ik thuis kon laden na 3 nieuwe elektrische auto’s toch maar voor hybride gekozen de reden was dat als je elektrisch rijd en de regering steeds verandert en de afschrijving van een elektrische auto gaat nergens over dat wordt bij de koop van een wagen niet verteld voorbeeld een bmw Ix40 nieuw 115000 is na 2 jaar nog maar 50000 waard een peugeot door mensen nieuw gekocht 44000 na 4 maanden nog maar 16000 de reden was dat de mensen van de peugeot geen eigen laadstation konden krijgen en besloten weer naar benzine te gaan wegenbelasting 2025 75% dan 2026 25% en dan de volle mep bij een Ix tarief dan ongeveer 500 per 3 maand

    Reageer
  • Floris heeft op 16 december 2024 geschreven:

    Ik respecteer je mening ook mee te beginnen!

    Als we enkel praten over geld wat er betalen voor de aanschaf van de auto dan begrijp ik je. Echter, als ik voor een nieuwe electrische gitaar 500 circa €30.000 moet betalen, ben ik overtuigd dat ik voor dat geld met auto kopen kan als zijnde gezinsauto. Tenslotte ben ik het type dat een auto wil met opties en ruimte. Daarbij komt ook nog eens kijken, dat ik geen mogelijkheid heb om thuis te laden, of in de nabijheid van mijn woning. Enkel in zulke argumenten is elektrisch rijden helaas nog geen optie voor mij.

    Reageer
  • M.C. heeft op 16 december 2024 geschreven:

    Niet relevant. Voor Nederland is het enkel relevant als zo een onderzoek alleen voor Nederlanders wordt gedaan. Als je de leaserijders weglaat, dan koopt er nog geen 10% elektrisch. En 7 op de 10 van die particulieren gaan vervolgens weer terug naar brandstof. In Nederland rijdt er zo een 10% elektrisch, omdat deze vrijwel allemaal via de werkgever geleased worden. Nog sterker, sommige werkgevers verplichten hun personeel om enkel ev te mogen leasen. Ooit rij ik ook wel een EV, als ik een boodschappenwagentje zoek…

    • M.C. heeft op 16 december 2024 geschreven:

      Ik trek mijn woorden terug, wat ik net zei was onzin.
      Ik heb de cijfers nu gezien en had me niet gerealiseerd dat ik er (ver) naast zat.
      Mijn excuses.

      Reageer
    • Linda heeft op 16 december 2024 geschreven:

      Ik rij al jaren EV. Eerst idd lease via werkgever maar nu particulier. Zou nooit meer anders willen. Ik persoonlijk zie enkel voordelen, ook voor het milieu

      Reageer
    • Maarten heeft op 16 december 2024 geschreven:

      Bijna alles is lease omdat er geen EV’s waren op de occassionmarkt. Dat is nu wel het geval

      Reageer
    Reageer
  • Buddenbreuk heeft op 16 december 2024 geschreven:

    Doe dat onderzoek maar in landen die niet zo positief staan voor EV, Duitsland,VS, België en laat landen als Noorwegen, Nederland en Zweden uit het onderzoek, kijken wat dan de respons zal zijn,ben niet tegen EV, begrijp alleen het positieve gedrag niet zo goed,wie betaalt de auto lijkt ook mee te spelen, laat de rijder vrij in zijn keuze zonder dwangmaatregelen, dat onderzoek zal zeker totaal andere resultaten opleveren vermoedelijk,

    Reageer
  • Rein heeft op 16 december 2024 geschreven:

    Beste Jan-Willem,
    Je spreekt over EV-eigenaren. In de regel zijn dat de early adopters die particulier een EV kopen of mogelijk leasen. Niet de zakelijke leaserijders dus. Als je dit onderzoek onder de zakelijke leaserijders uitvoert, zijn de uitkomsten geheel anders!?
    Mvg

    Reageer
  • Ronnie heeft op 16 december 2024 geschreven:

    Als er iets buiten de garantie kapot gaat, is de auto meteen economisch total loss voor de gebruiker. Goed voor het milieu.

    • GJW heeft op 16 december 2024 geschreven:

      Ik ben een ev eigenaar en inderdaad ev bevalt prima. Ruim 4 jaar en 125000 km verder. Als ik vier jaar geleden een benzine auto had gekocht voor dezelfde prijs was ik veel duurder uit geweest. Dus ja als je dan toch een keer (ik eerste keer) een nieuwe auto koopt dan is het best vestandig om een ev te kopen.

      Reageer
    • @ronnie heeft op 16 december 2024 geschreven:

      Dat is een kapotte automaat of vervuilde kleppen bij een benzinemotor voor oudere auto’s ook. Dus wat is je punt, behalve dat je nogal vooringenomen bent tegen EV’s?

      Reageer
    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)