Betrokken zijn bij een aanrijding op de snelweg, dat maak je niet elke dag mee. Hopen we. We kunnen ons zo voorstellen dat je eigenlijk helemaal niet weet wat er gebeurt als je onverhoopt wél betrokken raakt bij een botsing. We gaan er in dit scenario even van uit dat je auto niet meer de puf heeft om door te gaan, want in dat geval moet je gewoon de eerste afrit nemen en het oplossen met de schadeformulieren.

Dus dan sta je daar, veilig achter de vangrail wat beteuterd naar je auto te kijken. Na een aanrijding op de snelweg, kun je het best gewoon 112 bellen, maar de kans is groot dat Rijkswaterstaat het ongeval al gezien heeft via een van de vele verkeerscamera’s. Bij andere wegen kun je het best de verzekeraar of de ANWB bellen. Rijkswaterstaat zorgt ervoor dat de juiste rijstroken worden afgesloten en de juiste hulpdiensten worden ingeschakeld.

Een auto die niet meer (veilig) verder kan rijden, moet door een berger worden opgehaald. Als het goed is, zou de berger binnen 20 minuten aanwezig moeten zijn. Soms is de berger er als eerste. Daarom hebben de bergers ook een training gehad om de situatie ‘te beveiligen’, ze kunnen bijvoorbeeld de weg afzetten als dat nodig is. Het aanzetten van de matrixborden boven de weg, dat kan alleen Rijkswaterstaat.

Wat gebeurt er met de auto?

Hier komt het kleine beetje goede nieuws bij de aanrijding op de snelweg. Zelfs met de goedkoopste dekking, de WA-verzekering, heb je recht op één keer gratis transport. De auto zal dus van de plaats van het ongeval gratis vervoerd worden naar een plek naar keuze. Voor de meeste mensen zal dit de garage zijn. In het geval van een leaseauto kan de leasemaatschappij beslissen waar de auto naartoe wordt vervoerd. Daarbij heb je recht op één taxirit van de verzekeraar.

We kregen een aanvulling in onze mailbox van oud-berger Maikel. ‘De auto gaat vaak eerst naar de berger toe. Als de eigenaar een adres heeft binnen 25 kilometer, mag de berger de auto daar rechtstreeks heen brengen, anders niet. Zodra de auto bij het bergingsbedrijf staat, zal worden gekeken bij welke verzekeraar de auto zit en welke berger de auto verder mag transporteren. De rit van snelweg maar berger wordt betaald door Rijkswaterstaat, de rit van berger naar schadebedrijf, garage of sloop betaalt de verzekeraar.’

Dus: wat gebeurt er na een aanrijding op de snelweg?

Mocht je een aanrijding krijgen op de snelweg, dan wordt je auto gratis geborgen en krijg je een gratis taxirit. De schuldvraag maakt hierbij niet uit. Let wel: alle kosten die daarna komen, zijn wel voor jou. Dus als je garage de auto afschrijft, moet je er waarschijnlijk zelf voor zorgen dat hij bij de sloop komt. Of als je de auto naar je huis laat vervoeren, moet je hem daarna zelf naar de garage zien te krijgen.

 

Foto: Nederlandse BMW M5 crasht op de A7

Reacties

  • Leon Verlaan heeft op 5 december 2020 geschreven:

    Goed en informatief artikel, één opmerking. Derde regel van onder, de garage schrijft de auto niet af – total loss – (dat zouden ze misschien wel graag willen) dat doet de verzekeraar of de eigenaar van het voertuig.

    Reageer
  • Wilko heeft op 3 december 2020 geschreven:

    Ik mis de rol van Rijkswaterstaat hierin. Zij zijn de wegbeheerder, zij plaatsen de maatregelen boven de weg, kunnen net als de politie de berging regelen. Bij ongevallen zonder letsel komt de politie niet eens ter plaatse maar een weginspecteur van Rijkswaterstaat. Mooi artikel maar klopt niet helemaal met de werkelijkheid.

    • Ruud heeft op 5 december 2020 geschreven:

      Als je puur naar de afhandeling kijkt qua berging klopt dit artikel. Alleen komt er natuurlijk meer bij kijken dan berging.
      RWS zorgt er bv voor dat er een berger ter plaatse komt, en voor de veilige werkplek voor hulpdiensten door middel van signalering. Weginspecteur komt ter plaatse, deze neemt bv schade op aan wegdek, geleiderail etc. Zorgt er ook voor de de weg op een veilige manier vrijgegeven kan worden etc.

      Reageer
    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear