Nadat ze de Audi Q8 aanpakten, zijn de Duitse tuners terug met de Abt Audi RS 5-R Sportback. Opperchef Hans-Jürgen Abt vertelt: ‘De belangrijkste veranderingen zijn een uitgebreid aerodynamicapakket en een toename in het vermogen.’ Meer is er niet nodig om ons blij te maken.
De cijfertjes liegen niet
De Abt Audi RS 5-R Sportback lanceert van z’n plek met 530 pk, wat 80 pk meer is dan de ‘standaard’ RS 5. Het koppel stijgt naar 680 Nm waardoor deze RS 5 nu binnen 3,6 seconden (dat is 0,3 sneller dan standaard) de 100 km/u haalt. De topsnelheid ligt op 280 km/u.
Dit alles komt mede door een nieuwe ECU, waterkoeler, uitlaatsysteem en luchtinlaten, allemaal van Abt zelf. Verder heeft de tuner ook geknutseld aan de ophanging, die je nu in hoogte kunt verstellen als je een dagje naar het circuit wilt gaan. Ook monteerden ze andere stabilisatoren op beide assen.
De Abt Audi RS 5-R Sportback bezorgt je niet alleen meer adrenaline, hij gunt je zichtorgaan ook wat plezier. Het uitgebreide aerodynamicapakket bestaat uit meerdere koolstofvezel onderdelen. Het logo van de RS 5-R prijkt op de spoilerlip vóór, de zijschermen, grille en diffuser.
Wat is er nog meer veranderd aan de Abt Audi RS 5-R Sportback?
Optioneel zijn de luchtinlaten met vinnen van koolstofvezel op de wielbogen. De 21-inch GR-velgen, spoiler en diffuser maken het complete plaatje af. En niet te vergeten de vier dikke uitlaten met koolstofvezel rand.
In het interieur heeft Abt haar logo’s – en extra koolstofvezel, natuurlijk – toegevoegd om je passagiers eraan te herinneren dat ze zich in iets speciaals bevinden. Van de Abt Audi RS 5-R Sportback worden slechts 50 stuks gemaakt.
Het totale pakket kost je 30.000 euro, je kunt er ook voor kiezen om de onderdelen los te kopen. Of je koopt je aangepakte RS 5 gewoon in één keer bij Abt. Houd er dan rekening mee dat je ruim 120.000 euro kwijt bent, exclusief de BPM en importkosten.
Reacties