
De Volkswagen Golf GTI Clubsport is geen doetje. Met z’n 265 pk – 35 meer dan de standaard GTI Performance – en z’n dikke bumpers dwingt ie van zichzelf al een aardige dosis respect af. Maar niet genoeg, wat de Duitse tuner ABT betreft. En dus presenteren ze na een tijdlang knutselen vandaag de ABT Golf GTI Clubsport.
Het eerste wat opvalt, zijn de velgen: extra lichte ABT Sportsline-modellen in 18, 19 of 20 inch. Optisch is er bij dit exemplaar verder bar weinig aangepast, maar ABT stelt voor de liefhebbers een bodykit beschikbaar. Met agressievere spoilers, bumpers en zijskirts, plus vier uitlaatpijpjes in plaats van twee.
Leuk, maar hoe zit het met de performance van de ABT Golf GTI Clubsport?
Goed dat je het vraagt, want dat is z’n spektakelstuk. De 2,0-liter turbomotor werd opgepept van 265 naar 340 pk. Dat is meer dan de vierwielaangedreven Golf R. Het is zelfs 30 pk meer dan de Nürburgring-verslindende GTI Clubsport S. Het koppel steeg van 350 naar 430 Nm, ook alles behalve misselijk.
Uiteraard krijgt de ABT Golf GTI Clubsport ook een aangepast onderstel mee. Indien je het complete pakket bestelt, voorziet de tuner in andere veren, in hoogte verstelbare dempers en stabilisatorstangen voor en achter. Nieuwe remmen met schijven van 370 millimeter en klauwen met zes zuigers aan de voorzijde maakt het geheel af.
Is het allemaal iets te heftig voor je? ABT levert de goodies ook op ‘mindere’ GTI’s en kan je motor ook afstellen op 290, 300 of 315 pk. Waarom, dat snapt niemand.
Meer van TopGear


De duurste Golf van Nederland kost meer dan een ton (en nee, niet in guldens)

Waarom deze oude VW Golf met verkleurde bumpers 18.500 (!) euro moet kosten

De Nederlandse politie rijdt in ‘de krachtigste Golf ooit’ (en deze heeft een nogal fout trucje)

Met de nieuwste Golf met benzinemotor hoef je nooit te tanken, maar de vraag is of je dat wilt (review)

Dit is veruit de smerigste Golf GTI die je op dit moment kunt kopen (maar het kan een goede deal zijn)

Kooptip: deze VW Transporter met GTI-motor (!) is door een slimme truc heel gunstig in de belasting

Dit moet wel de roestigste Volkswagen zijn die je ooit gezien hebt (en niet alleen de achterklep)

Deze gehate eigenschap van de Volkswagen Golf GTI zal (helaas) niet meer terugkeren

Voor dik 5.000 euro is je Volkswagen Passat echt helemaal af (maar nog niet sneller)

Door pech en arrogantie bouwde Volkswagen per ongeluk de zuinigste auto ooit (en die koop je nu voor weinig)

Van deze Volkswagen was er nog nooit een GTI, maar dat gaat nu (gelukkig?) veranderen

510 pk uit een vijfcilinder is bij Abt stukken goedkoper dan een nieuwe Golf GTI

Speciale Audi RS Q8 heeft een interieur dat 74.900 euro kost (dus zonder auto)

Abt geeft je Audi Q8 een bozer gezicht en 70 pk extra

ABT Audi RS 6 LE Individual is unieker, maar helaas ook duurder

Abt XGT review: Hoe rijdt de straatlegale R8-raceauto op de openbare weg?

De Abt Audi RS 3-S is de versie voor ‘verstandige’ mensen

Het heeft even geduurd, maar je kan nu voor 40.000 euro een handbak in een Nissan GT-R krijgen

Nissan Micra met V6 even opgelapt voor introductie nieuwe, eh, Nissan Micra

Amerikanen bouwen betere Lamborghini dan dat Lamborghini zelf doet

Dit kost het om een V6 met maximaal 400 pk in jouw Mazda MX-5 te laten leggen (want dat wil je)

Als je een auto ziet met een gat in de koplamp, hoef je het stoplichtsprintje niet aan te gaan

Zie jij (zonder te spieken) van welk merk deze iets te ruige stationwagen is?

Kooptip: deze VW Transporter met GTI-motor (!) is door een slimme truc heel gunstig in de belasting

Dit moet wel de roestigste Volkswagen zijn die je ooit gezien hebt (en niet alleen de achterklep)

Deze gehate eigenschap van de Volkswagen Golf GTI zal (helaas) niet meer terugkeren

Voor dik 5.000 euro is je Volkswagen Passat echt helemaal af (maar nog niet sneller)

Opvallend: deze snelle Audi is in Nederland nu aanzienlijk goedkoper dan in Duitsland

Een van de mooiste en dikste Mercedessen aller tijden kost nu nog maar 10.000 euro

Het heeft even geduurd, maar je kan nu voor 40.000 euro een handbak in een Nissan GT-R krijgen

APK voor motorfietsen verplicht in Europa, maar de manier waarop is wel een beetje raar

De toffe Renault 4 is nog toffer geworden, met steelies uiteraard

Apple CarPlay Ultra is eindelijk hier: dit is er allemaal anders

Slenter mee over de duurste autosloperijen ter wereld (je kunt wel raden waar)
