
De Volkswagen Golf GTI Clubsport is geen doetje. Met z’n 265 pk – 35 meer dan de standaard GTI Performance – en z’n dikke bumpers dwingt ie van zichzelf al een aardige dosis respect af. Maar niet genoeg, wat de Duitse tuner ABT betreft. En dus presenteren ze na een tijdlang knutselen vandaag de ABT Golf GTI Clubsport.
Het eerste wat opvalt, zijn de velgen: extra lichte ABT Sportsline-modellen in 18, 19 of 20 inch. Optisch is er bij dit exemplaar verder bar weinig aangepast, maar ABT stelt voor de liefhebbers een bodykit beschikbaar. Met agressievere spoilers, bumpers en zijskirts, plus vier uitlaatpijpjes in plaats van twee.
Leuk, maar hoe zit het met de performance van de ABT Golf GTI Clubsport?
Goed dat je het vraagt, want dat is z’n spektakelstuk. De 2,0-liter turbomotor werd opgepept van 265 naar 340 pk. Dat is meer dan de vierwielaangedreven Golf R. Het is zelfs 30 pk meer dan de Nürburgring-verslindende GTI Clubsport S. Het koppel steeg van 350 naar 430 Nm, ook alles behalve misselijk.
Uiteraard krijgt de ABT Golf GTI Clubsport ook een aangepast onderstel mee. Indien je het complete pakket bestelt, voorziet de tuner in andere veren, in hoogte verstelbare dempers en stabilisatorstangen voor en achter. Nieuwe remmen met schijven van 370 millimeter en klauwen met zes zuigers aan de voorzijde maakt het geheel af.
Is het allemaal iets te heftig voor je? ABT levert de goodies ook op ‘mindere’ GTI’s en kan je motor ook afstellen op 290, 300 of 315 pk. Waarom, dat snapt niemand.
Meer van TopGear


De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

De Volkswagen Golf 5 GTI was in 2005 iets bijzonders – hoe voelt hij in 2025?

Zo bizar weinig Golfjes bouwt Volkswagen nog en ze hebben een vervelende mededeling

20.000 mensen bij Volkswagen nemen plotseling ontslag, en daar is het merk heel blij mee

De grote baas van Bugatti rijdt een oude VW Golf, maar als je de auto ziet, snap je gelijk waarom

Ooit kon je gewoon een Volkswagen Passat met W8-motor kopen – dit is het verhaal erachter

Kooptip: dit is de vreemdste (en handigste) Volkswagen Passat die je ooit zag

De nieuwe Golf GTI 50 Edition heeft 162,5 pk (per voorwiel) en is sneller dan de Golf R

Volkswagen overweegt auto van formaatje Polo, maar dan met 400 pk (met hulp van een bekende)

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

De Volkswagen Golf 5 GTI was in 2005 iets bijzonders – hoe voelt hij in 2025?

510 pk uit een vijfcilinder is bij Abt stukken goedkoper dan een nieuwe Golf GTI

Speciale Audi RS Q8 heeft een interieur dat 74.900 euro kost (dus zonder auto)

Abt geeft je Audi Q8 een bozer gezicht en 70 pk extra

ABT Audi RS 6 LE Individual is unieker, maar helaas ook duurder

Abt XGT review: Hoe rijdt de straatlegale R8-raceauto op de openbare weg?

De Abt Audi RS 3-S is de versie voor ‘verstandige’ mensen

Zie jij van welke F1-coureur deze uitgebouwde Nissan GT-R Liberty Walk is?

Humor: Deze dikke BMW heeft eigenlijk een piepklein motortje

Deze onopvallende Seat is stiekem sneller dan jouw Porsche (en hij kost slechts 5.000 euro)

Dit rijdende kunstwerk met tentdak is smaakloos, maar haalt wel 250 km/u

De BMW M5 is een stuk lichter geworden, maar dat gaat wel gepaard met lelijkheid

Achter deze stoere Jeep schuilt eigenlijk een betaalbare en betrouwbare auto

Ondanks zijn prijs is de duurste auto in het Golf segment een enorm succes

Is de Porsche 911 Carrera GTS Cabrio precies de 911-versie die je moet hebben? (review)

Er is één (prijzige) optie die je altijd bij BMW moet bestellen, want het maakt je auto veel meer waard

Is de nieuwe Audi A5 Avant de moeite waard om er een SUV voor te laten staan? (review)

Humor: Deze dikke BMW heeft eigenlijk een piepklein motortje

Mercedes komt toch weer met een gloednieuwe V8-motor (en die gaat nooit meer uit productie)

Is de dieselauto bezig met een comeback in Nederland? De verkopen nemen weer toe

Remmen van auto vliegen in de fik, automerk zegt dat dit heel normaal is

Zie jij van welke F1-coureur deze uitgebouwde Nissan GT-R Liberty Walk is?

Deze extreem onsuccesvolle elektrische Toyota is nu flink goedkoper – dit kost ie

Deze zomer gaat de nieuwe maximumsnelheid in op de Duitse Autobahn – zo hard mag je
