
Het is eigenlijk nog best bizar dat je anno 2025 naar een Audi-dealer kunt lopen en een RS 3 kunt bestellen, als je kijkt naar alle uitstooteisen. Door die uitstoot is het wel zo dat je meer dan 100.000 euro moet neertellen voor iets dat in basis gewoon een Golf is. Maar kennelijk zijn er voldoende klanten voor te vinden. Sterker nog, er zijn zelfs mensen die heel erg graag meer geld uitgeven. Dat bewijst de Abt RS 3-R, want daar kun je nog eens flink wat geld in de RS laten pompen.
Het is de zoveelste variant die Abt maakt op basis van de Audi RS 3. Ze zijn er al sinds 2012 mee bezig. Maar we denken dat ze met hun laatste project het helemaal perfect hebben gedaan. Dit is precies hoe Duitse Veredelung uitgevoerd dient te worden. Een tikkeltje fout, maar wel secuur en lekker dik. De gemiddelde voorbijganger zal het niet direct opvallen, maar de kenner ziet dat het iets bijzonders is.
Decent dikke looks voor de Abt RS 3-R
Dat komt misschien ook door de gekozen tinten. Ditmaal geen schreeuwende tinten of matte lakken, maar donkerblauw (voor de Sportback) en blauwgrijs (voor de sedan die Audi stug limousine blijft noemen). Abt is vooral los gegaan met carbon: de splitter, sideskirts, spiegelkappen, achterspoiler en diffusor zijn van het dure goedje gemaakt. Het ziet er decent dik uit, maar het is gelukkig niet alleen maar show.

De motor is voorzien van een nieuwe intercooler, die aanzienlijk groter is, en een nieuw sportuitlaatsysteem. De lucht die in de motor komt is kouder en de lucht kan makkelijker afgevoerd worden. De nieuwe ECU zorgt ervoor dat de nieuwe hardware goed met elkaar samenwerkt. Het resultaat is 510 pk (dat was 400 pk) en 600 Nm (dat was 500 Nm). De Abt RS 3-R sprint in 3,3 seconden naar de 100 km/u. Abt haalt de snelheidsbegrenzer weg voor je, dus die 300 km/u kun je met gemak halen.
Lees ook: Haters zullen zeggen dat dit de echte reden is waarom Audi’s quattro hebben
Abt heeft ook upgrades uitgevoerd aan het onderstel. Zo zijn er verlagingsveren die ontwikkeld zijn om samen met te werken met de adaptieve dempers. Die dempers zijn te bedienen met de MyABT-app op je smartphone, die meer standen biedt dan af-fabriek. Er zijn stijvere anti-rollbars om te zorgen dat de Abt RS 3-R minder overhelt in de bochten. Tenslotte zijn er 20 inch gesmede velgen van HRE. Deze zijn groter dan de standaard 19 inchers, maar dankzij de bouwwijze toch lichter.
Tenslotte heeft Abt nog wat dingen gedaan aan het interieur. Denk aan koolstofvezelbehuizing voor de onderkant van het stoelframe, instaplijsten, logo’s in de stoelen en een heuse start-stopknop met Abt-logo. Abt gaat slechts 125 stuks ombouwen, dus je hebt wel een limited edition.
Wat kost de Abt RS 3-R?
De kosten van dit alles: 50.000 euro. Gevoelsmatig is het heel erg veel geld, maar het is dan ook de dikste en snelste auto in het ‘Golf-segment’. Om even terug te komen op de titel: in Nederland betaal je 65.000 euro voor een Golf GTI. Deze ombouw is dus aanzienlijk goedkoper, maar het is bijna de moeite waard om je RS 3 standaard te houden en er een GTI naast te kopen. Of een Golf GTE van 50.000 euro voor de dagelijkse kilometers.


Deze foute Audi is het grootste schaap in wolfskleren dat je kunt kopen bij Domeinen

Dit zou best eens de goedkoopte Audi RS 3 van Nederland kunnen zijn – als je het durft

Is 139 kilometer op een volle accu voldoende voor dagelijks gebruik?

Dit is de PHEV met de grootste elektrische actieradius van Nederland

Audi vertelt trots over hoe makkelijk je kunt driften met de vernieuwde RS 3

Waarom je de Macan niet een dure Audi met een Porsche-koets mag noemen

Is zo’n briljante Audi R8 na 19 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Opvallend: deze snelle Audi is in Nederland nu aanzienlijk goedkoper dan in Duitsland

Deze toffe Audi kun je helemaal gratis rijden (als je het slim aanpakt)

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

De stijlvolste Audi RS 6 had een foute eigenaar en kan nu van jou zijn (voor weinig?)

Audi vertelt trots over hoe makkelijk je kunt driften met de vernieuwde RS 3

Audi pakt Nürburgring-record af van BMW met de vernieuwde RS 3

De Abt Audi RS 3-S is de versie voor ‘verstandige’ mensen

Wat moet je laatste pure benzineauto zijn? BMW M2 vs Porsche 718 Cayman vs Audi RS 3

Koop jij de bekendste Audi RS 3 van Nederland bij de overheid?

Haters zullen zeggen dat dit de echte reden is waarom Audi’s quattro hebben

Speciale Audi RS Q8 heeft een interieur dat 74.900 euro kost (dus zonder auto)

Abt geeft je Audi Q8 een bozer gezicht en 70 pk extra

ABT Audi RS 6 LE Individual is unieker, maar helaas ook duurder

Abt XGT review: Hoe rijdt de straatlegale R8-raceauto op de openbare weg?

De Abt Audi RS 3-S is de versie voor ‘verstandige’ mensen

Abt komt met een elektrische speedboot met meer dan 600 pk

Dit betaal je in Nederland voor de lichtste en krachtigste BMW M2 van dit moment

Dit is de echte reden waarom de Fiat Multipla er zo lelijk uitziet (want er zit een gedachte achter)

Laat de Mercedes A-klasse of Audi A3 staan en koop deze luxe hatchback

Deze gehate eigenschap van de Volkswagen Golf GTI zal (helaas) niet meer terugkeren

De auto die iedereen eigenlijk zou moeten kopen, ziet er nu net wat leuker uit

De nieuwe instapper van Mercedes is zwaarder dan een S-klasse en duurder dan een C-klasse

Op deze wijze is de goedkoopste 911 ineens de snelste (en het kost niet heel erg veel extra geld)

Deze BMW E30 met 1.000 pk klinkt zo goed dat de politie zelfs even een compliment moet geven

Het heeft even geduurd, maar je kan nu voor 40.000 euro een handbak in een Nissan GT-R krijgen

Nissan Micra met V6 even opgelapt voor introductie nieuwe, eh, Nissan Micra

Amerikanen bouwen betere Lamborghini dan dat Lamborghini zelf doet

Dit kost het om een V6 met maximaal 400 pk in jouw Mazda MX-5 te laten leggen (want dat wil je)

Gaat de populairste benzinesoort in Duitsland verdwijnen vanwege het klimaat?

20.000 mensen bij Volkswagen nemen plotseling ontslag, en daar is het merk heel blij mee

Op deze wijze is de goedkoopste 911 ineens de snelste (en het kost niet heel erg veel extra geld)

Deze dikke bak is wereldwijd een enorme flop, behalve in Nederland (en dat is logisch)

Hoe goed is een Opel Calibra Turbo uit 1992 als je hem vandaag rijdt?

De grote baas van Bugatti rijdt een oude VW Golf, maar als je de auto ziet, snap je gelijk waarom

Wist je dat je (zelfs thuis) aan de laadpaal een onzichtbare heffing van zo’n 10 procent betaalt?

Gaat de populairste benzinesoort in Duitsland verdwijnen vanwege het klimaat?

Kia vernieuwt de Sportage, maar we vonden de oude neus eigenlijk mooier

Aankomende vrijdag sta je in de file, maar dat is niet de schuld van werkzaamheden of vakantieverkeer

Waarom je bij een gebruikte Volkswagen of Skoda straks goed naar de productiemaand moet kijken
