
Het is eigenlijk nog best bizar dat je anno 2025 naar een Audi-dealer kunt lopen en een RS 3 kunt bestellen, als je kijkt naar alle uitstooteisen. Door die uitstoot is het wel zo dat je meer dan 100.000 euro moet neertellen voor iets dat in basis gewoon een Golf is. Maar kennelijk zijn er voldoende klanten voor te vinden. Sterker nog, er zijn zelfs mensen die heel erg graag meer geld uitgeven. Dat bewijst de Abt RS 3-R, want daar kun je nog eens flink wat geld in de RS laten pompen.
Het is de zoveelste variant die Abt maakt op basis van de Audi RS 3. Ze zijn er al sinds 2012 mee bezig. Maar we denken dat ze met hun laatste project het helemaal perfect hebben gedaan. Dit is precies hoe Duitse Veredelung uitgevoerd dient te worden. Een tikkeltje fout, maar wel secuur en lekker dik. De gemiddelde voorbijganger zal het niet direct opvallen, maar de kenner ziet dat het iets bijzonders is.
Decent dikke looks voor de Abt RS 3-R
Dat komt misschien ook door de gekozen tinten. Ditmaal geen schreeuwende tinten of matte lakken, maar donkerblauw (voor de Sportback) en blauwgrijs (voor de sedan die Audi stug limousine blijft noemen). Abt is vooral los gegaan met carbon: de splitter, sideskirts, spiegelkappen, achterspoiler en diffusor zijn van het dure goedje gemaakt. Het ziet er decent dik uit, maar het is gelukkig niet alleen maar show.

De motor is voorzien van een nieuwe intercooler, die aanzienlijk groter is, en een nieuw sportuitlaatsysteem. De lucht die in de motor komt is kouder en de lucht kan makkelijker afgevoerd worden. De nieuwe ECU zorgt ervoor dat de nieuwe hardware goed met elkaar samenwerkt. Het resultaat is 510 pk (dat was 400 pk) en 600 Nm (dat was 500 Nm). De Abt RS 3-R sprint in 3,3 seconden naar de 100 km/u. Abt haalt de snelheidsbegrenzer weg voor je, dus die 300 km/u kun je met gemak halen.
Lees ook: Haters zullen zeggen dat dit de echte reden is waarom Audi’s quattro hebben
Abt heeft ook upgrades uitgevoerd aan het onderstel. Zo zijn er verlagingsveren die ontwikkeld zijn om samen met te werken met de adaptieve dempers. Die dempers zijn te bedienen met de MyABT-app op je smartphone, die meer standen biedt dan af-fabriek. Er zijn stijvere anti-rollbars om te zorgen dat de Abt RS 3-R minder overhelt in de bochten. Tenslotte zijn er 20 inch gesmede velgen van HRE. Deze zijn groter dan de standaard 19 inchers, maar dankzij de bouwwijze toch lichter.
Tenslotte heeft Abt nog wat dingen gedaan aan het interieur. Denk aan koolstofvezelbehuizing voor de onderkant van het stoelframe, instaplijsten, logo’s in de stoelen en een heuse start-stopknop met Abt-logo. Abt gaat slechts 125 stuks ombouwen, dus je hebt wel een limited edition.
Wat kost de Abt RS 3-R?
De kosten van dit alles: 50.000 euro. Gevoelsmatig is het heel erg veel geld, maar het is dan ook de dikste en snelste auto in het ‘Golf-segment’. Om even terug te komen op de titel: in Nederland betaal je 65.000 euro voor een Golf GTI. Deze ombouw is dus aanzienlijk goedkoper, maar het is bijna de moeite waard om je RS 3 standaard te houden en er een GTI naast te kopen. Of een Golf GTE van 50.000 euro voor de dagelijkse kilometers.


Deze foute Audi is het grootste schaap in wolfskleren dat je kunt kopen bij Domeinen

Dit zou best eens de goedkoopte Audi RS 3 van Nederland kunnen zijn – als je het durft

Is 139 kilometer op een volle accu voldoende voor dagelijks gebruik?

Dit is de PHEV met de grootste elektrische actieradius van Nederland

Audi vertelt trots over hoe makkelijk je kunt driften met de vernieuwde RS 3

Je verwacht het niet, maar deze bijna nieuwe Audi A8 (met W12) is nu ineens een heel verstandige aankoop

Audi vindt de stengel achter het stuur opnieuw uit – zo werkt de nieuwe richtingaanwijzer

Audi gelooft ineens minder in elektrische auto’s, gaat 10 jaar langer door met verbrandingsmotoren

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

Dit is de nieuwe auto van Koning Willem-Alexander (en die is bijzonderder dan het lijkt)

Waarom je de Macan niet een dure Audi met een Porsche-koets mag noemen

Audi vertelt trots over hoe makkelijk je kunt driften met de vernieuwde RS 3

Audi pakt Nürburgring-record af van BMW met de vernieuwde RS 3

De Abt Audi RS 3-S is de versie voor ‘verstandige’ mensen

Wat moet je laatste pure benzineauto zijn? BMW M2 vs Porsche 718 Cayman vs Audi RS 3

Koop jij de bekendste Audi RS 3 van Nederland bij de overheid?

Haters zullen zeggen dat dit de echte reden is waarom Audi’s quattro hebben

Speciale Audi RS Q8 heeft een interieur dat 74.900 euro kost (dus zonder auto)

Abt geeft je Audi Q8 een bozer gezicht en 70 pk extra

ABT Audi RS 6 LE Individual is unieker, maar helaas ook duurder

Abt XGT review: Hoe rijdt de straatlegale R8-raceauto op de openbare weg?

De Abt Audi RS 3-S is de versie voor ‘verstandige’ mensen

Abt komt met een elektrische speedboot met meer dan 600 pk

Is zo’n zwaar onderschatte Subaru Levorg na 11 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De nieuwe Golf GTI 50 Edition heeft 162,5 pk (per voorwiel) en is sneller dan de Golf R

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

De Volkswagen Golf 5 GTI was in 2005 iets bijzonders – hoe voelt hij in 2025?

Laat de Mercedes A-klasse of Audi A3 staan en koop deze luxe hatchback (die iets goedkoper is)

Zo bizar weinig Golfjes bouwt Volkswagen nog en ze hebben een vervelende mededeling

Deze onopvallende Seat is stiekem sneller dan jouw Porsche (en hij kost slechts 5.000 euro)

Dit rijdende kunstwerk met tentdak is smaakloos, maar haalt wel 250 km/u

De BMW M5 is een stuk lichter geworden, maar dat gaat wel gepaard met lelijkheid

Achter deze stoere Jeep schuilt eigenlijk een betaalbare en betrouwbare auto

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Op deze wijze is de goedkoopste 911 ineens de snelste (en het kost niet heel erg veel extra geld)

Ooit kon je gewoon een Volkswagen Passat met W8-motor kopen – dit is het verhaal erachter

Je verwacht het niet, maar deze bijna nieuwe Audi A8 (met W12) is nu ineens een heel verstandige aankoop

Kooptip: dit is de vreemdste (en handigste) Volkswagen Passat die je ooit zag

Dat is lef hebben: deze veertig jaar oude Mercedes gaat 24 uur mishandeld worden

De nieuwe Golf GTI 50 Edition heeft 162,5 pk (per voorwiel) en is sneller dan de Golf R

Porsche lanceert twee modellen waarvan de lak al 25.000 euro kost

Gaat het echt zo goed met de Chinese auto-industrie? Dit is er echt aan de hand

Het kan echt: deze trein heeft een accu die nooit opgeladen hoeft te worden (en zonder zonnepanelen)

De banden op deze dikke Nissan kosten 400 euro (per stuk, niet per set)

Tesla is niet meer het enige automerk dat herbruikbare raketten de ruimte in schiet

Automerk komt met superbatterij die je maar één keer per maand hoeft op te laden
