
Het is eigenlijk nog best bizar dat je anno 2025 naar een Audi-dealer kunt lopen en een RS 3 kunt bestellen, als je kijkt naar alle uitstooteisen. Door die uitstoot is het wel zo dat je meer dan 100.000 euro moet neertellen voor iets dat in basis gewoon een Golf is. Maar kennelijk zijn er voldoende klanten voor te vinden. Sterker nog, er zijn zelfs mensen die heel erg graag meer geld uitgeven. Dat bewijst de Abt RS 3-R, want daar kun je nog eens flink wat geld in de RS laten pompen.
Het is de zoveelste variant die Abt maakt op basis van de Audi RS 3. Ze zijn er al sinds 2012 mee bezig. Maar we denken dat ze met hun laatste project het helemaal perfect hebben gedaan. Dit is precies hoe Duitse Veredelung uitgevoerd dient te worden. Een tikkeltje fout, maar wel secuur en lekker dik. De gemiddelde voorbijganger zal het niet direct opvallen, maar de kenner ziet dat het iets bijzonders is.
Decent dikke looks voor de Abt RS 3-R
Dat komt misschien ook door de gekozen tinten. Ditmaal geen schreeuwende tinten of matte lakken, maar donkerblauw (voor de Sportback) en blauwgrijs (voor de sedan die Audi stug limousine blijft noemen). Abt is vooral los gegaan met carbon: de splitter, sideskirts, spiegelkappen, achterspoiler en diffusor zijn van het dure goedje gemaakt. Het ziet er decent dik uit, maar het is gelukkig niet alleen maar show.

De motor is voorzien van een nieuwe intercooler, die aanzienlijk groter is, en een nieuw sportuitlaatsysteem. De lucht die in de motor komt is kouder en de lucht kan makkelijker afgevoerd worden. De nieuwe ECU zorgt ervoor dat de nieuwe hardware goed met elkaar samenwerkt. Het resultaat is 510 pk (dat was 400 pk) en 600 Nm (dat was 500 Nm). De Abt RS 3-R sprint in 3,3 seconden naar de 100 km/u. Abt haalt de snelheidsbegrenzer weg voor je, dus die 300 km/u kun je met gemak halen.
Lees ook: Haters zullen zeggen dat dit de echte reden is waarom Audi’s quattro hebben
Abt heeft ook upgrades uitgevoerd aan het onderstel. Zo zijn er verlagingsveren die ontwikkeld zijn om samen met te werken met de adaptieve dempers. Die dempers zijn te bedienen met de MyABT-app op je smartphone, die meer standen biedt dan af-fabriek. Er zijn stijvere anti-rollbars om te zorgen dat de Abt RS 3-R minder overhelt in de bochten. Tenslotte zijn er 20 inch gesmede velgen van HRE. Deze zijn groter dan de standaard 19 inchers, maar dankzij de bouwwijze toch lichter.
Tenslotte heeft Abt nog wat dingen gedaan aan het interieur. Denk aan koolstofvezelbehuizing voor de onderkant van het stoelframe, instaplijsten, logo’s in de stoelen en een heuse start-stopknop met Abt-logo. Abt gaat slechts 125 stuks ombouwen, dus je hebt wel een limited edition.
Wat kost de Abt RS 3-R?
De kosten van dit alles: 50.000 euro. Gevoelsmatig is het heel erg veel geld, maar het is dan ook de dikste en snelste auto in het ‘Golf-segment’. Om even terug te komen op de titel: in Nederland betaal je 65.000 euro voor een Golf GTI. Deze ombouw is dus aanzienlijk goedkoper, maar het is bijna de moeite waard om je RS 3 standaard te houden en er een GTI naast te kopen. Of een Golf GTE van 50.000 euro voor de dagelijkse kilometers.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.


Deze foute Audi is het grootste schaap in wolfskleren dat je kunt kopen bij Domeinen

Dit zou best eens de goedkoopte Audi RS 3 van Nederland kunnen zijn – als je het durft

Is 139 kilometer op een volle accu voldoende voor dagelijks gebruik?

Dit is de PHEV met de grootste elektrische actieradius van Nederland

Audi vertelt trots over hoe makkelijk je kunt driften met de vernieuwde RS 3

Dit lijkt de saaiste Audi A6 die je nu kunt kopen, maar toch wil je hem hebben

Audi komt voor het eerst in lange tijd met een nieuwe letter als typenaam (naast de A en Q)

De nieuwe Audi A6 (2025) is er nu ook als sedan, maar deze wil je nu nóg niet bestellen

Is zo’n briljante Audi S4 (B8) na 16 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Speciale Audi RS Q8 heeft een interieur dat 74.900 euro kost (dus zonder auto)

Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

Audi vertelt trots over hoe makkelijk je kunt driften met de vernieuwde RS 3

Audi pakt Nürburgring-record af van BMW met de vernieuwde RS 3

De Abt Audi RS 3-S is de versie voor ‘verstandige’ mensen

Wat moet je laatste pure benzineauto zijn? BMW M2 vs Porsche 718 Cayman vs Audi RS 3

Koop jij de bekendste Audi RS 3 van Nederland bij de overheid?

Haters zullen zeggen dat dit de echte reden is waarom Audi’s quattro hebben

Speciale Audi RS Q8 heeft een interieur dat 74.900 euro kost (dus zonder auto)

Abt geeft je Audi Q8 een bozer gezicht en 70 pk extra

ABT Audi RS 6 LE Individual is unieker, maar helaas ook duurder

Abt XGT review: Hoe rijdt de straatlegale R8-raceauto op de openbare weg?

De Abt Audi RS 3-S is de versie voor ‘verstandige’ mensen

Abt komt met een elektrische speedboot met meer dan 600 pk

Is de driecilinder wel voldoende in de BMW 220 Gran Coupé? (review)

Het populairste automerk van Nederland opent directe aanval op Volkswagen met deze benzineauto

Is de goedkoopste versie van de nieuwe Kia EV3 goed genoeg? (review)

Is zo’n snelle Mazda 3 MPS met 260 pk na bijna 20 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Deze zeldzame Maserati (ja, echt) kende je nog niet en kan voor een leuk bedrag van jou zijn

Nieuwe Mercedes CLA weegt leeg meer dan dikke S-Klasse

Europese Unie geeft duidelijkheid over het verbod van koolstofvezel op auto’s

We hebben nog wat te zeuren over koolstofvezel, nu het nog niet verboden is

Met een paar aanpassingen kost deze kleine hatchback meer dan 100.000 euro

Parkeren in een kleine parkeergarage wordt op deze manier extra lastig

Mensen moeten echt kappen met deze piepkleine (maar vreselijke) modificatie aan hun auto’s

Lynx GT1 is een echte Ford GT met een echte V8 (met 1.500 pk)

Dit setje voor- en achterlichten voor een Porsche 911 is extreem duur, maar daar is een goede reden voor

In deze gelimiteerde Porsche 911 vind je een typisch jaren ’70-element terug

De nieuwe Brabus E 700 is verrassend voordelig (en lichter dan een M5)

Het merk van deze toffe camper ken je sowieso (alleen het logo kende je nog niet)

Is de driecilinder wel voldoende in de BMW 220 Gran Coupé? (review)

Dit busje werd ontwikkeld door Porsche, en nu is het een spotgoedkope occasion met 200 pk

Op deze slimme manier maakt een automerk twee keer winst op één auto

Een geïmporteerde auto is nu vaak nog een risico, maar dankzij deze nieuwe regels misschien niet meer

De toestand bij Nissan is dramatisch: het merk deelt hoe bizar slecht het écht gaat

Nieuwe regels van de EU maakt het lastiger oude auto’s op de weg te houden

Met deze nieuwe accu kun je met je EV in één ruk naar Rome rijden (1.500 kilometer)
