Voor je je ongenoegen uit in de reacties hier beneden of op Facebook: nee, we claimen hier niet dat een Tesla met 1.020 pk je beter beschermt dan een Tiguan. We citeren alleen de Duitse variant van de ANWB, de ADAC. De instantie vindt auto’s met te weinig vermogen onveilig. Dit zeggen ze naar aanleiding van een onderzoek naar hoe snel verschillende auto’s van 60 km/u naar 100 km/u accelereren.
Normaal gesproken benoemen we bij auto’s de 0-naar-100-tijd, maar volgens de ADAC is deze statistiek niet relevant. ‘Bij veel auto’s wordt het vermogen dat wordt vrijgegeven expres laag gehouden om zo het materiaal te beschermen’, schrijft de organisatie. De manier waarop een auto koppel afgeeft, is volgens de ADAC cruciaal. ‘En niet vanuit stilstand – dat maakt alleen indruk op de bestuurder naast je als je snel wegrijdt bij de verkeerslichten.’
Tip: Lees hier de review van de nieuwe Dacia Spring, de goedkoopste auto van Nederland
Je hebt volgens de Duitse Wegenwacht pas vermogen nodig bij het inhalen van een vrachtwagen of bij het optrekken voor je gaat invoegen op de snelweg. Daarom meten ze de 60-naar-100-tijd. Als deze tussen de 5,5 en 8 seconden zit, zit je volgens de ADAC goed. Sneller is nog veiliger, maar duurt het langer dan acht tellen, dan zou dat gevaarlijk kunnen zijn.
Hoeveel pk heb je nodig voor een veilige auto?
Of het vermogen van een auto veilig of onveilig is, ligt volgens ADAC aan het gewicht. Zo moet 80 pk genoeg zijn voor een auto van 1.000 kilo. ‘Bij een gewicht van anderhalve ton wordt een vermogen van circa 120 pk aanbevolen. Als een voertuig 2.500 kilogram weegt, moet de motor ongeveer 200 pk produceren’, schrijft ADAC. De onderzoekers kwamen erachter dat er genoeg modellen zijn die hier niet aan voldoen.
Dit is de onveiligste auto qua 60-naar-100-tijd, volgens de ADAC
Het zal je niet verbazen dat een auto met 45 pk in deze test niet lekker uit de verf komt. De instapversie van de Dacia Spring doet er bijna vijftien tellen over om van 60 naar 100 km/u te accelereren. Daarvoor heeft hij 330 meter aan asfalt nodig. ‘Dit betekent dat inhaalmanoeuvres op drukke landwegen of snelwegopritten niet alleen een test voor de zenuwen kunnen zijn, maar ook een veiligheidsrisico’, vatten de onderzoekers samen.
Hierna volgt de Volkswagen Up met een 68 pk sterke 1,0-liter motor die deels op aardgas en deels op benzine loopt. Hiermee duurde het sprintje 12,89 seconden. Ook de Hyundai i10 en Fiat Panda Cross doen er langer dan tien seconden over. De onveiligste diesel is de Volkswagen T6.1 Multivan met 2,0-liter TDI-motor. De bus doet er 8,8 seconden om van 60 km/u naar 100 km/u te gaan. Nog redelijk respectabel dus.
De veiligste auto’s zijn pareltjes
Er is meer lol te beleven bij de auto’s die volgens het onderzoek het veiligst zijn. Deze vijf auto’s haalde een even hoge score in de test. De snelste is de Tesla Model S P90D die vanaf 60 km/u na 1,64 seconden op 100 km/u zat. De EV wordt gevolgd door de Porsche 911 Carrera, Porsche Taycan GTS Sport Turismo, BMW M5 en Mercedes EQS. Nu kun je thuis ook beargumenteren dat je een van deze auto’s wilt; een nieuwe M5 is immers veiliger dan de XC40 van je buren.
hans peperkamp heeft op 24 maart 2024 geschreven:
Ik heb even uit mijn digitale bestand opgezocht,de nieuwe uitvoering van de Dacia,Wauw wat een Auto zelfs met LPG gastank en motoren vanaf de 100 pk(100 x 1.36 omrekenformule naar KW)via youtube.nl (tik in) Dacia Sandero Stepway Extreme (2023) Rewiew-AutoRaiTV (tik in) Dacia Duster Extreme(2023)-Avontuurlijke Duster-AutoRaiTV (tik in) New Dacia Sandero or Used Renailt Clio: wihich is Better?.:geeft een andere visie dan via die reaktie’s worden weer gegeven.
Pieter 55 heeft op 23 maart 2024 geschreven:
Klopt wel, jij denkt echt dat je het allemaal weet he ??? figuren zoals jij kunnen we in het verkeer missen als kiespijn, op dit forum ook trouwens….
@pieter heeft op 23 maart 2024 geschreven:
Pietertje, kom maar wisselen!
Als je zo reageert ben jij vast ook een Dacia rijder die overal 75 rijdt waar je 80 mag en niet kan anticiperen. Net zoals 98% van de Dacia rijders.
hans peperkamp heeft op 23 maart 2024 geschreven:
Daarnaast zijn de invoegstroken veel korter om op de autobahn in te voegen,in Duitsland.En daarnaast mag je met een auto+caravan niet harder rijden met 8o km/h alleen met een goedgekeurde 100 km bord getest bij de Duitse TÜV,achter op je caravan alleen in Duitsland rijden.Daarnaast rijden wij Oosterlingen vaak via de Duitse Grensplaatsen oa Elten/Kleve/REES etc via de binnenwegen,en die wegen zijn vaak een lapmiddel en zo belappert kwaliteit van het veilig kunnen rijden.En vooral de achterstand in het vernieuwen van die wegen,daar zal ik mij meer druk overmaken de ADAC.Maar ook het constant op-knappen van de rechter-autobahn,is al vele jaren een bron van ergenis.En vooral die vele Bouwstelle zorgen dat je maar bepert kunt hard rijden,Het is voor mij een broodje aap-verhaal.En geen auto-parkeerplekken voor je woonlocatie’s,maar je auto-parkeren voor je huis,en elke keer afremmen,voor de tegenliggers,en dat is het verschil in het totale-auto-verkeersbeeld.En als je weer terug zal rijden via de Duitse/Nederlandse grens,richting ARNHEM dan voel je het verschil in het goede onderhouden van onze auto-snelweg.En dat mag de ADAC in hun Duitse zak steken.Vandaar ook weer die onzinnige reaktie’s,waar slaat dat op?.
hans peperkamp heeft op 22 maart 2024 geschreven:
aanvulling: je ziet elke dag weer via Hart van Nederland 112 alarm de opname’s van die verschrikkelijke auto-ongelukken,en vooral met drank op etc,en vooral weg rijden als ze een auto-ongeluk hebben veroorzaakt.Dagelijkse resultaat van het Narcistische denkbeelden/gedachtegoed,IK BEN ZO BLANGRIJK ALS VERKEERSDEELNEMER/opzij opzij opzij,ik moet er voorbij!.En vooral door die negatieve opstelling als verkeersteelnemer,verhoogt oa de auto-verzekering/ ziekenhuiskosten en de navolging van de letsel-uitkering via de Rechtsbijstandverzekring.2jaar geleden aangereden via mijn nieuwe E-Bike,en door nadurige Ziekenhuis/Fisio/ eb abdere fysieke aanpassingen oa een verhoogd Toilet/Sta-opstoel/Rollator/Scootmobiel en meerdere kosten,en over gebleven van fysieke problemen,en ook een brekje in mijn rug opgelopen,die niet meer hersteld kan worden.En wat betekend dan over onveilige auto’s,als je als verkeersdeelnemer gebruikt maakt van het appen met een Smart-Phone in je hand,het is een totale plaag geworden.Ik heb een mobiele-telefoon bij me om te bellen en gebeld te worden.En neem pas op: als ik stil zal staan,en daarnaast hoef ik niet de hele dag verbonden te zijn met de buitenwereld,beroepsmatig kan dat van een andere insteek zijn.
hans peperkamp heeft op 22 maart 2024 geschreven:
De veiligste auto is die voorzien is van een bestuurder die zijn verantwoordelijke vaardigheden,en met het auto-rijden zoals hij of zij hebben geleerd.En steeds meer rijder met drank op-geestverruimde artikelen en met drugs en met zeer zware medicatie achter het stuur plaats nemen.Zoals vaak op de doosjes zal staan,om met die medicijn beter niet deel te nemen aan het verkeer.Mijzelf heb als ambulant technicus meer als honderduizenden auto-kilometers verreden door Nederland.En stond al vele jaren in de hoogste No-claim korting.En als dank daarvoor als zeer nette auto-rijder kreeg ik elk jaar korting op de premie betaling.Onder het motto: geef elkaar de ruimte,en overziet hoe een verkeers-situatie zal ontstaan.En dat heet verkeers-inzicht.En ook het bekende Hanen-gevecht,vooral de Elektrische Auto-bezitters laten zich uiten vooral bij stoplichten,hoe snel ze wel kunnen optrekken,tov de bestuurders van Mercedussen/AUDI’S en willen op nemen tegen de bekende sport-wagens. Hoe lang kun je nog met een snelheid boven de 100 km/h nog blijven rijden in Nederland?.Nu 18 miljoen inwoners 2024 en in 2050 30 miljoen? en dan staan we allemaal stil!.Ik rijd wel elektrische maar dan door de aankoop van de nieuwste Scootmobiel,door fysiek terugslag door aan aanrijding.Via: Econelo.de Model S4000,en geen last van file-vorming en geen autoverzekering en geen wegenbelasting meer. En mijn scootmobiel mag is door de wetgeving plaatsen op een aangegeven invalide parkeerplaats,omdat een scootermobiel wordt gezien als een invalide-voertuig.En daarmee kan ik heel oud meeworden,gezien mijn huidige leeftjd van 80 jaar.En dat moet gezien worden alszijnde niet meer deeltenemen aan het huidige jachtige verkeer.Einde oefening,ook mijn rijbewijs heb ik ingeleverd.En dat is mijn visie,in veilig blijven autorijden.
Aad van der Struijs heeft op 22 maart 2024 geschreven:
“Voor je je ongenoegen uit in de reacties hierbeneden of op Facebook: nee, we claimen hier niet dat een Tesla met 1.020 pk je beter beschermt dan een Tiguan”.
Is het mogelijk, dat deze zin in begrijpelijk en correct Nederlands wordt vertaald?
Judith heeft op 26 maart 2024 geschreven:
“Voordat je jouw ongenoegen afreageert in de reacties hieronder of op Facebook…”
Helpt dat?
Canon-Eye heeft op 22 maart 2024 geschreven:
Sneller = veiliger? Niet persé. Bij die snelste Tesla met z’n 1,64 seconden 60>100 is het nog maar zeer de vraag of de bestuurder dat optrekgeweld wel aankan – er is eerder kans dat die daarbij de controle over de auto verliest.
Er zijn genoeg filmpjes te vinden van stoere types die volgas wegrijden na een car meeting en daarbij achterstevoren en/of ondersteboven eindigen…
Frank heeft op 22 maart 2024 geschreven:
Dus elke vrachtwagen of beladen bestelbus is onveilig? Wat onveilig is dat is die achter het stuur zit met weinig verstand of inzicht
Koen2 heeft op 22 maart 2024 geschreven:
Whopa, reacties worden verwijderd waar je bij staat. Moderator je mag me zeggen wat ik verkeerd heb geschreven. Enige kritiek, geen bronverwijzing. Ai, gevoelige snaar mss?
Koen heeft op 22 maart 2024 geschreven:
Bronvermelding en naar testresultaten verwijzen met een link of bijlage, zou idd leuk zijn. Acceleratie vind ik een belangrijk punt aan een wagen. Je moet je snel uit de voeten kunnen maken om erger af te wenden ook. Anderzijds acceleratie is niet gelijk aan een mega topsnelheid halen.
RechtvanSpreken heeft op 22 maart 2024 geschreven:
Ach en zo hebben we ook bij topgear de onvervalste toetsenbord ridders met hun ongenuanceerde en vooral ook ongewenste kritieken. Zolang je jouw mening maar de digitale wereld in kan kotsen en iedereen die daarvan afwijkt kan veroordelen is jouw dag weer “zinvol” Tóch? Mensen laten we het vooral over auto’s blijven hebben en je medemens is echt niet slecht of een loser omdat zijn mening iets afwijkt aan die van jou….
Marcel heeft op 22 maart 2024 geschreven:
Wat een onzin allemaal
Koen heeft op 22 maart 2024 geschreven:
Klopt idd. Test gaat om acceleratie op moment dat het nodig kan zijn, niet om de maximum snelheid, noch het totale vermogen.
Klopt wel heeft op 22 maart 2024 geschreven:
De meeste mensen in een Dacia Spring zijn levensgevaarlijk. Alleen autohaters gaan in zo’n veredelde invalidenbak rijden en autohaters kunnen per definitie niet rijden.
Aad van der Struijs heeft op 22 maart 2024 geschreven:
Klopt wel, je zult als (zwaar) invalide toch nog een (aangepaste) auto kunnen chaufferen, wat is het dan opbeurend, dat mede-weggebruikers het over een ‘invalidenbak’ hebben.
Zullen wij ruilen? Jij mijn 100% rechtszijdige verlamming (met daarbij mijn invalidenbak} en ik jouw gezonde, sportieve lichaam, met het scheurmonster, dat jij onder de kont hebt zitten
Snowflake alert heeft op 22 maart 2024 geschreven:
Piep piep!
Sidi heeft op 22 maart 2024 geschreven:
Dom dommer domst
Ge wint
@sidi heeft op 22 maart 2024 geschreven:
Sidi zal wel in zo’n grafbak rijden. De waarheid is pijnlijk of niet?
Michael heeft op 22 maart 2024 geschreven:
Dat klopt zeker!
John heeft op 23 maart 2024 geschreven:
Wie dit artikel schrijft is een leugenaar heeft zelf denk ik nooit in Dacia Spring gereden. Ik had 4 dagen een Dacia Spring van garage ivm reparatie aan mijn Renault captur nou dat kleine autootje is lekker vlot klopt niks van het verhaal. Afgeven op een Automerk mag maar moet verhaal wel waar zijn. Als je in moet halen gas geven en weg is ie……. Dacia is niet voor niks meest verkochte Automerk in Europa…..
Eerlijkheid siert de mens.
Marten heeft op 22 maart 2024 geschreven:
Afstand houden tot je voorganger die je wilt inhalen. Dan kun je op je eigen rechterbaan snelhied maken om in te halen.
Dit vergt alleen wel meer inzicht en voorruitzicht dan je moterkap. Maar het kan.
Aad van der Struijs heeft op 22 maart 2024 geschreven:
” voorruitzicht”
Dit vind ik geen gezicht. 😉 😉
Tony heeft op 22 maart 2024 geschreven:
Wellicht geschreven door een snotaap met een bedrijfswagen…
Dat jongeren de eerste 4 jaar leerden rijden met een door hun zelf gekochte goedkope en ook minder krachtige wagen was een zeer goede manier om te leren rijden, respect te hebben voor eigen voertuig en de overige mensen in het verkeer.
Dan was snelheid van onderstaande belang.
Dit zou willen zeggen dat alle goedkopere en kleien wagens tot 5 jaar geleden levensgevaarlijk waren,,, voor de porche achter hen…
Bewijs dat elektrische wagens niet in het verkeer horen. Deze moeten dringend begrensd worden.
Pieter heeft op 22 maart 2024 geschreven:
Jongeren worden al jaren opgescheept met motoren die meer op opgevoerde brommers lijken, bij een beetje wind tegen is een vrachtwagen inhalen op de snelweg niet meer mogelijk, daarvoor mocht je als beginnende bestuurder maximaal met 35 kW de weg op, dan kan je met het verkeer meekomen
Jacco heeft op 21 maart 2024 geschreven:
Vraag mij af hoe ze deze test gedaan hebben aangezien als je terugschakeld naar z’n 3 of in z’n vier en overschakeld naar zijn 5 nogal verschil maakt, weet van mijn oude citroen c1 dat ie in z’n 2 rond de 90 op teller in toerenbegrenser schiet en in z’n 3 rond de 145, in z’n 4 rond de 170-175 op de navigatie (teller gaat maar tot 170 en heeft een afwijking van +/- 12km/h bij die snelhijd) zo’n sprintje van 60 naar 100 lijkt ook een euwighijd te duren als ik dat in 4 en 5 deed maar in z’n 3 gaat het wel aardig vlot.
100k+ kms zo gereden en ‘t blok is nog steeds niet kapot en ja veel in Duitsland waar ie vaak lang in z’n 4 blijft omdat ie dan net wat harder kan (tussen de 5 en 10 km/h) als in z’n 5 en ja het verbruik is dan 1 op 7 of 8.
Elec heeft op 21 maart 2024 geschreven:
De wereld op z’n kop. Je kunt ook gewoon even achter die vrachtwagen even blijven hangen. Onveilige situaties worden door bestuurders gecreëerd, niet door auto’s. Leer mij de ADAC kennen die zich veelvuldig liet omkopen door VW.
hans peperkamp heeft op 24 maart 2024 geschreven:
Geweldige Motivatie in uw berichtgeving.Ik zeg ook U,want dat geeft een groot maatschappelijke erkenning,en géén je en jij,want je hebt niet allemaal op school in de zelfde klas gezeten.Want U werd gezien vooral door de Linkse Politiek zijnde: autoritair/dualistich,Het is al een groot probleem,om elkaar in het verkeer de ruimte geven,onder het motto,ik ben belangrijker dan de andere weggebruikers.Vooral het eigenbelang speelt steeds meer in deze verrabbezakking in onze gedrags-code.Vooral het Foto’s maken van verkeers-ongelukkken,is van een niveau met een IQ van een WASBEER.Het zal maar een Familie-lid zijn!.En dat heet de MODERNE MAATSCHAPPIJ!.Daarnaast is de Dacia Sorento uitgeroepen tot de beste auto,in zijn prijsklasse via de Duitse beste TV Auto-programma AUTO-MOBIL via de Duitse VOX.de,tov de Renailt,inzake minder kosten van reparatie’s.Vooral het nieuwe model E-Dacia is een plaatje,in afwerking.En dat mag ook eens vermeld worden.Wat een genot zal het zijn,als je uit eigen kosten de Dacia kunt betalen,en dat zal heel gelukkig rijden betekenen.Een auto-gekocht uit eigen vermogen,en dat rijdt SUPER.Als je maling hebt aan aan luxe en een auto zal beschouwen als een vervoermiddel,dan ben je toch met een glimlach zittend achter het stuur.Eenvoud dient de Mens,maar geen auto-bezit die nog afbetaalt moet worden,maar dat kun je niet aan de buitenlant zien.