De markt wordt op dit moment overspoeld met nieuwe – veelal elektrische – auto’s. Als je de grote sedans die in die tijd zijn geïntroduceerd naast elkaar zet, moet je echt van goeden huize komen om ze allemaal uit elkaar te houden. Zeker in het hogere segment zijn we benieuwd wie daadwerkelijk die auto’s gaat kopen. Natuurlijk, de Tesla Model S was ooit nieuw, maar toen was er geen concurrentie. Nu wel. Daarom stonden wij met onze oren te klapperen bij het horen van de prijs van de Honda Afeela 1.

Mocht je niet bekend zijn met de Honda Afeela 1, hebben we even een snelle opfriscursus voor je: de Afeela 1 is een samenwerking tussen autoproducent Honda en elektronicagigant Sony. In 2023 werd de conceptversie getoond. De auto wordt min of meer ongewijzigd in productie genomen. Dat is jammer, want we hadden gehoopt op een meer onderscheidend design. We snappen hoe belangrijk de aerodynamica is bij een EV en dat dat de vorm dicteert, maar dit is wel erg anoniem en generiek.

Prijs Afeela 1 is bijzonder pittig

Helemaal als je rekening houdt met de prijs van de elektrische sedan. De Honda Afeela 1 gaat namelijk omgerekend 86.418 euro kosten. Voor dat geld heb je geen keuze uit een kleur, want dan krijg je automatisch een zwarte. Je kan nu een reservering plaatsen voor de auto. Dat kost je 200 euro en vervolgens moet je wachten tot 2026. Oh ja, je mag er alleen eentje kopen als je in Californië woonachtig bent. Een duurdere versie is eveneens onderweg, die is er dan wel in het groen of wit. Wat een keuze!

Qua specificaties is het op zich niet verkeerd: het is een flinke auto (4,91 meter) met 488 pk dankzij twee elektromotoren. De 91 kWh-batterij is goed voor 482 kilometer actieradius. Snelladen is mogelijk tot 150 kW. Op zich allemaal niet slecht, maar de Afeela gaat zo concurreren met auto’s als de Tesla Model S, Audi A6 e-tron, Lucid Air en Mercedes EQE. En dan hebben we niet alle grote Chinese sedans genoemd die je ook kunt krijgen. Wat is dan de onderscheidende factor?

Je kunt berichten versturen via tekstbalk

De bodemsectie, elektromotoren en accupakketten van de Afeela 1 neemt Honda voor zijn rekening. Sony is verantwoordelijk voor het infotainmentsysteem, interface, elektronica, rijhulpassistenten en software. Dankzij 40 sensoren (radar, LIDAR, camera én ultrasoon) aan de buitenzijde, is niveau 2+ autonoom rijden mogelijk. Bijzonder is dat je op de balk voorin berichten kunt versturen naar de buitenwereld. Er staat nu ‘Have a nice day’, maar je kan ook zeggen ‘Ga even aan de kant, alstublieft!’

Lees ook: Tweede elektrische auto van Sony

Het interieur bestaat voor 70 procent uit gerecyclede materialen. Uiteraard is het geluidssysteem ook van Sony. Deze maakt gebruik van actieve noise canceling. Het zou tof zijn als we nu eindelijk allemaal onze eigen muziek kunnen luisteren. Deep Purple voor vader, Chris de Burgh voor moeders en K3 voor de kinderen achterin. De Afeela 1 gaat in Amerika gebouwd worden. Of de auto naar Europa komt is niet bekend, maar wees eerlijk: heb jij hier negentig mille voor over?

Reacties

  • Dave heeft op 7 januari 2025 geschreven:

    De 91 kWh-batterij is goed voor 482 kilometer actieradius.
    Da’s geen zuinigheidswonder, wat ik toch wel zou verwachten van 2 high-tech bedrijven.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)