Het ergste wat iemand kan antwoorden als je hem of haar op het hart drukt voorzichtig met je auto te doen, is: ‘Hij is toch verzekerd?’ Niet alleen is het fatsoenlijk om voorzichtig met de spullen van anderen om te springen, verzekeraars maken er een sport van om niet uit te keren. Zo verdienen ze hun geld. En als ze dat niet zouden doen, dan zouden de premies nog veel hoger zijn. Hoe grondig verzekeraars te werk gaan, blijkt uit dit verhaal.

Het begint in ieder geval bij een autoliefhebber die naar eigen zeggen vanaf zijn vijftiende zijn centjes apart zette om zijn droomauto te kunnen kopen. In het najaar van 2017 koopt hij een tweedehands Audi Q5 met S-line-pakket, automaat, bruin leren bekleding, panoramadak en een kilometerstand van ongeveer 150.000. Hij zou 20.000 euro betaald hebben voor de auto in goede technische staat. Tijdens de jaarwisseling parkeert hij zijn Audi in Amsterdam, om niet veel later het belletje te krijgen van de politie dat zijn auto in vlammen is opgegaan.

De eigenaar is verzekerd voor brandschade en zou volgens de polisvoorwaarden zijn aankoopbedrag terugkrijgen, wat dus 20.000 euro is. Hij kan echter niet bewijzen dat dat het aankoopbedrag was. In zo’n ellendige situatie zou het al vervelend zijn dat je bijvoorbeeld 3.000 euro minder krijgt, maar dat is ook weer niet het einde van de wereld. Maar, hou je vast: de verzekeraar stelt de dagwaarde van de Audi Q5 bij naar 133,95 euro. En gezien het eigen risico van 150 euro komt de verzekeraar dus met de boodschap dat de eigenaar van de Audi Q5 geen cent krijgt uitgekeerd.

Wat is er aan de hand?

Bij een inspectie komen er wat twijfelachtige zaken aan het licht. Zo ontbreken er bouten tussen de motor en de bak, wat zou duiden op ondeugdelijk herstel. Het koelvloeistofreservoir was leeg en er was water aanwezig in het koelsysteem, wat zou duiden op het regelmatig bijvullen van de koelvloeistof (maar dan met water, omdat dat goedkoper is). Daarnaast zou er op 29 december een storing zijn opgetreden bij de turbo. Volgens het verslag zou er vanaf het moment van de storing tot aan de brand slechts 2 kilometer met de auto zijn gereden. De auto zou voor de brand al ruim 17.000 euro aan reparaties hebben gehad, en dat gaat af van de dagwaarde.

Ook zou er een gebruikte cilinderkop met een scheur op de motor zitten. ‘De foutcode van een te lage turbodruk moet als een melding van een “motorstoring” zichtbaar zijn geweest op het infodisplay’, meldt het financiële klachteninstituut Kifid. Het onderzoek kon zo grondig worden gedaan omdat alleen het interieur was beschadigd door de brand. De verzekeraar houdt het op misleiding door de eigenaar van de auto, en werd hierover in het gelijk gesteld. De 20.000 euro, of de dagwaarde van de Audi Q5, werd dan ook niet vergoed. Mocht je dus overwegen om je verzekeraar te foppen: dit is hoe grondig ze te werk gaan.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear