Door het groeiende aanbod en de prijsverlagingen van Tesla, duurt het volgens de kenners niet lang meer voordat jij voor 300 euro in de maand een Model 3 rijdt. Maar hoe zit het met de afschrijving van de duurdere EV’s? Wat betaal je bijvoorbeeld tegenwoordig nog voor een Porsche Taycan in Nederland? En is de afschrijving net zo erg als in de VS?
De reden voor dit artikel ligt in de Verenigde Staten. Jalopnik zocht daar uit wat de afschrijving van de Porsche Taycan in The States is. In het onderzoekje wordt een Taycan Turbo uit 2020 aangehaald die nieuw 179.630 dollar koste. Nu staat de auto, met minder dan 25.000 kilometer op de teller, voor net geen 89.998 dollar te koop. De auto schreef bijna 50 procent af.
De goedkoopste Taycan is net zo duur als een VW ID.7
De goedkoopste Taycan die we konden vinden, staat in Papendrecht, komt uit 2021 en kost nu 59.950 euro. Hij kost nu net zoveel als een nieuwe Volkswagen ID.7 Tourer. De basisuitvoering was nieuw 98.345 euro. In drie jaar en bijna 55.000 kilometer is er 38.395 euro (39%) van de waarde verdampt. De afschrijving van deze specifieke Taycan was 12.798 euro per jaar.
De Porsche Taycan met de minste afschrijving
De versie die je moet hebben voor de minste afschrijving per jaar is de Porsche Taycan Performance-accu Plus. Hier betaalde je in 2021 tenminste 108.821 euro voor. De goedkoopste versie die je hiervan nu kunt kopen, komt uit 2022 en kost 74.950 euro. In zijn tweejarige leven is er 33.871 euro en dus 31 procent verloren gegaan aan gebruik wat betekent dat er 11.290 euro per jaar werd afgeschreven.
De Taycan Turbo S halveert in waarde
De uitvoering die de meeste waarde verloor, is meteen een van de leukere uitvoeringen. Je moest in 2020 bij zijn release 191.000 euro overmaken voor de Turbo S. Iemand kocht er één en voegde wat opties toe waardoor de prijs volgens de RDW op 231.941 euro kwam. Nu staat diezelfde in Lelystad te koop voor 99.950 euro. De afschrijving is dus 130.000 euro, goed voor bijna 33.000 euro per jaar.
Weer een andere Taycan Turbo S uit 2020 staat te koop in Hoofddorp. Ze vragen er 109.950 euro terwijl de nieuwprijs vier jaar geleden 229.290 euro bedroeg. De afschrijving is 52 procent waardoor er ook hier in vier jaar tijd. Taycan-kopers van het eerste uur zagen dus hun auto in waarde halveren in vier jaar tijd. Daar kun jij nu je voordeel mee doen. Hou er wel rekening mee dat de afschrijving door kan blijven gaan.
Een laatste voorbeeldje is een Turbo S die in 2023 gebouwd is. De verkoopprijs vorig jaar was 240.537 euro. Nu, een jaartje en 9.000 kilometer verder, vraagt de verkoper 171.605 euro voor de Taycan. Nu is 28 procent minder dan de vorige voorbeelden, maar de afschrijving van 70.000 euro vond in slechts één jaar tijd plaats.
Overzicht afschrijving goedkoopste Porsche Taycan per uitvoering
Goed, de Porsche Taycan Turbo S schrijft dus behoorlijk wat af. Om nog een beetje overzicht te maken in deze bak met cijfers hebben we een tabelletje ingevuld. Hierin hebben we de goedkoopste exemplaren van verschillende Taycan-uitvoeringen opgezocht en gekeken wat de afschrijving is. Zie het als een richting waarin je kunt denken wanneer je de afschrijving van een Porsche Taycan wilt weten.
Model | Nieuwprijs | Tweedehands | Afschrijving | Afschrijving per jaar |
Taycan | 98.345 euro | 59.950 euro | 38.395 euro | 12.798,33 euro |
Taycan Performance-accu Plus | 108.821 euro | 74.950 euro | 33.871 euro | 11.290 euro |
Taycan 4S | 129.515 euro | 69.944 euro | 59.571 euro | 14.892 euro |
Taycan GTS | 155.000 euro | 99.911 euro | 55.089 euro | 27.544 euro |
Taycan Turbo | 161.704 euro | 88.450 euro | 73.254 euro | 18.313 euro |
Taycan Turbo S | 231.941 euro | 99.950 euro | 131.991 euro | 32.997 euro |
Taycan Cross Turismo | 119.790 euro | 70.906 euro | 48.884 euro | 16.294 euro |
Taycan Sport Turismo | 188.823 euro | 74.995 euro | 43.828 euro | 21.914 euro |
Taycan GTS Sport Turismo | 158.802 euro | 109.900 euro | 45.902 euro | 22.951 euro |
Chris heeft op 12 maart 2024 geschreven:
Weinig nieuws, een dure auto schrijft nu eenmaal sneller af dan een goedkope, of het nu een benzineauto is of een EV, de genoemde afschrijvingen heb je ook met even dure benzineauto’s. Na 3-4 jaar nog 50% waard is vrij normaal bij dure auto’s, want als je veel geld hebt koop je meestal geen 3-4 jaar oude, maar een (bijna) nieuwe dure auto, dus de oudere gaan naar mensen die (veel) minder geld kunnen besteden en dat drukt de prijs.
Gigi 52 heeft op 12 maart 2024 geschreven:
Goede avond. Ik zou die tabel graag aangevuld zien met drie belangrijke gegevens: de datum van eerste ingebruikname, de kilometerstand en al dan niet schadevrij.
Zelf kan ik mij géén elektrische wagen aanschaffen. Ik woon in de stad en parkeer in een gemeenschappelijke garage, waarvan de eigenaar niet toestaat om een laadpaal te installeren. De (weinige) openbare laadpalen zijn meestal bezet (laadpaalklevers). Bovendien moet je dan ook nog eens je wagen op de openbare weg achterlaten met alle gevaren vandien (vandalisme, inbraak, diefstal …)
B heeft op 11 maart 2024 geschreven:
Om nog maar te zwijgen over het feit dat de garantie op de batterij maar tot 100.000 km is, en als die kapot gaat dan betaal je om en nabij de 40.000 euro..logische dat iedereen hem snel wegdoet.
Ruud heeft op 11 maart 2024 geschreven:
Dit is niet correct. Ik heb inmiddels 150.000 gereden en heb bij ca 115.000 na de melding : “storing boordnet” een nieuwe accu onder garantie gekregen. Accu valt onder verlengde garantie van 7 jaar.
Jos heeft op 11 maart 2024 geschreven:
Misschien handig om in het tabel de afschrijvingspercentages te vermelden.
Alexander heeft op 10 maart 2024 geschreven:
Het is idd behoorlijk schrikken. Zelf heb ik februari 2023 een nieuwe Taycan gekocht met accu-plus pakket. Prijs was ruim € 125000,-.
Auto rijdt fenomenaal maar spijt als haren op mijn hoofd dat ik destijds koos voor elektisch rijden. Beperkt actieradius, lange laadtijd en nog meer ongemakken hebben me doen besluiten om afscheid te nemen. En dat heb ik geweten….Uiteindelijk ingeruild op een ander merk, maar dan met geluid. En de inruilprijs…met veel moeite om en nabij de € 80000. Gezien de reacties van de autobranche heeft elektrisch rijden niet de toekomst die beloofd is.
Maarten heeft op 10 maart 2024 geschreven:
Tsja, dat is nog erger dan bij Tesla. Daar heb je deze 50% afschrijving te pakken als je na 5 jaar 100k op de teller hebt staan.
Het zure is echter, pak je de nieuwe Tesla, dan is die inmiddels zoveel goedkoper geworden dat je met 20K bijbetaling weer een nieuwe rijdt.
Wil je je huidige Taycan inruilen voor een nieuwe, dan is dat dubbel duur; hoge afschrijvingen en het nieuwe model is wederom duurder geworden.
Kost “wat”, maar dan heb je ook wat.
JJ heeft op 11 maart 2024 geschreven:
Bij mij in de buurt (Geertruidenberg)( heeft net iemand een Tesla model S ingeruild voor een Porsche Taycan👍👍, nou een Tesla is hier net als spreekwoord op elke straathoek te vinden, over exclusiviteit gesproken!!
@maarten heeft op 10 maart 2024 geschreven:
Nee Maarten wij zitten nog steeds niet bij elk artikel op jouw Tesla propaganda te wachten. Blijf lekker op Autow33k de jehova uithangen, of zijn ze je daar ook al zat?
Denk je nu werkelijk dat mensen die een Taycan willen ook maar nadenken over een Tesla?!
Nico heeft op 10 maart 2024 geschreven:
Het klinkt idd als een vastgelopen langspeelplaat. Het is ook net zo vervelend hoe die vent doet alsof een Tesla een alternatief is voor een Porsche. Kom op zeg de Zeeman is ook niet hetzelfde als de Bijenkorf.