Ken je het sprookje van de Tesla Model 3 die 4 procent bijtelling had in 2019? Vijf jaar later, klokslag 12 uur, verandert dit leaseliefje in een doodgewone auto met 22 procent bijtelling. En dat betekent dat jij op zoek kunt gaan met een spreekwoordelijk glazen muiltje om er een privatelease-prinsesje van te maken. Want met een beetje geluk worden de Model 3’s spotgoedkoop in de private lease.

De brakke metafoor in deze inleiding behoeft wat uitleg. Aan het einde van 2019 arriveerde de Tesla Model 3 in Nederland en leaserijders die er nog snel eentje regelden, kregen vijf jaar lang slechts 4 procent bijtelling. De run op de auto was enorm en daardoor raken bijna 30.000 Tesla Model 3’s dit jaar allemaal hun leasevoordeel kwijt en komen dus op de tweedehandsmarkt terecht.

Als de tweedehandsmarkt ineens overspoeld wordt met één soort model, dan gaan de prijzen omlaag. Het is een erg simpel gevalletje vraag-aanbod. De ANWB voorspelde afgelopen december dat je in 2024 een gebruikte Tesla Model 3 kunt rijden in de private lease voor 300 tot 350 euro in de maand en onze collega’s van AutoReview haalden deze voorspelling afgelopen weekend nog eens aan.

Wat kost een tweedehands Tesla Model 3 in de private lease nu?

De prijzen beginnen inmiddels in de buurt te komen. Als je een contract afsluit voor 72 maanden en maximaal 5.000 kilometer per jaar aflegt (wat niet héél veel is), dan kun je bij verschillende aanbieders zoals Occasion-Lease of LeasePlan nu al terecht voor ongeveer 400 euro per maand. En dan moeten de eerste leaseliefjes hun 4 procent bijtelling nog kwijtraken.

Bijna is het maandbedrag nog lager

Het aanbod Tesla’s gaat alleen maar groter worden, dus de prijzen zullen ongetwijfeld nog gaan zakken. Jammer is de catalogusprijs van de Model 3 in 2019 nog niet zo laag was als ie nu is, want je loopt daardoor voor oudere exemplaren 2.000 euro zakgeld mis van de overheid; de SEPP voor gebruikte auto’s is alleen voor EV’s die nieuw goedkoper waren dan 45.000 euro.

Wil je een tweedehands Tesla Model 3 rijden in de private lease, dan kun je misschien het beste nog even wachten. De afleveringen kwamen rustig op gang in 2019 en per maand kwamen er steeds meer bij; in december werden er 11.000 geregistreerd. In de loop van dit jaar komen er dus steeds meer bij en wordt het aanbod dus groter. Overigens is er geen garantie dat de prijzen op dat moment gaan kelderen: als de vraag naar gebruikte modellen hoog is, dan zal de prijs niet zakken.

Reacties

  • Autogoesbrrr heeft op 29 februari 2024 geschreven:

    Ik vind online nog niks voor rond de 300 euro occasions. ANWB zit op minimaal 450, anders sites iets lager. Maar ja 5.000km per jaar is te weinig ga je naar 10.000km zit je op 530 per maand met 60 maanden contract.

    Reageer
  • Miezl heeft op 29 februari 2024 geschreven:

    Duur of niet duur, we zijn sowieso een probleem aan het creëren! Het electra-netwerk kan het nu al niet aan! 🥴

    Reageer
  • Annie heeft op 28 februari 2024 geschreven:

    Bijtelling gaat naar 16% over de eerste 30k, restwaarde is 22%.

    Reageer
  • Dick heeft op 28 februari 2024 geschreven:

    Zo lang de auto in het buitenland schaars is – en dat is zo – stroomt het water naar het laagste punt. Daarnaast is de kwaliteit van de auto na vijf jaar discutabel en dat alles voor EUR 400 / maand. Dat kan niet ‘uit’. Dus is het beter om de auto’s snel naar het buitenland verkopen. Weg ermee!, a la Model S.

    Reageer
  • Gijs heeft op 26 februari 2024 geschreven:

    EDIT: bedankt, aangepast!

    • Jan heeft op 26 februari 2024 geschreven:

      Februari 2019 waren ze er al.

      Reageer
    Reageer
  • Ehhh heeft op 26 februari 2024 geschreven:

    Die zullen massaal in de export gaan, net als met de Model S hiervoor gebeurde.

    • Toys for boys heeft op 26 februari 2024 geschreven:

      Nope, de model S was nog te duur voor particulieren, de model 3 is dat niet.

      Reageer
    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)