
Ken je het sprookje van de Tesla Model 3 die 4 procent bijtelling had in 2019? Vijf jaar later, klokslag 12 uur, verandert dit leaseliefje in een doodgewone auto met 22 procent bijtelling. En dat betekent dat jij op zoek kunt gaan met een spreekwoordelijk glazen muiltje om er een privatelease-prinsesje van te maken. Want met een beetje geluk worden de Model 3’s spotgoedkoop in de private lease.
De brakke metafoor in deze inleiding behoeft wat uitleg. Aan het einde van 2019 arriveerde de Tesla Model 3 in Nederland en leaserijders die er nog snel eentje regelden, kregen vijf jaar lang slechts 4 procent bijtelling. De run op de auto was enorm en daardoor raken bijna 30.000 Tesla Model 3’s dit jaar allemaal hun leasevoordeel kwijt en komen dus op de tweedehandsmarkt terecht.
Als de tweedehandsmarkt ineens overspoeld wordt met één soort model, dan gaan de prijzen omlaag. Het is een erg simpel gevalletje vraag-aanbod. De ANWB voorspelde afgelopen december dat je in 2024 een gebruikte Tesla Model 3 kunt rijden in de private lease voor 300 tot 350 euro in de maand en onze collega’s van AutoReview haalden deze voorspelling afgelopen weekend nog eens aan.
Wat kost een tweedehands Tesla Model 3 in de private lease nu?
De prijzen beginnen inmiddels in de buurt te komen. Als je een contract afsluit voor 72 maanden en maximaal 5.000 kilometer per jaar aflegt (wat niet héél veel is), dan kun je bij verschillende aanbieders zoals Occasion-Lease of LeasePlan nu al terecht voor ongeveer 400 euro per maand. En dan moeten de eerste leaseliefjes hun 4 procent bijtelling nog kwijtraken.
Bijna is het maandbedrag nog lager
Het aanbod Tesla’s gaat alleen maar groter worden, dus de prijzen zullen ongetwijfeld nog gaan zakken. Jammer is de catalogusprijs van de Model 3 in 2019 nog niet zo laag was als ie nu is, want je loopt daardoor voor oudere exemplaren 2.000 euro zakgeld mis van de overheid; de SEPP voor gebruikte auto’s is alleen voor EV’s die nieuw goedkoper waren dan 45.000 euro.
Wil je een tweedehands Tesla Model 3 rijden in de private lease, dan kun je misschien het beste nog even wachten. De afleveringen kwamen rustig op gang in 2019 en per maand kwamen er steeds meer bij; in december werden er 11.000 geregistreerd. In de loop van dit jaar komen er dus steeds meer bij en wordt het aanbod dus groter. Overigens is er geen garantie dat de prijzen op dat moment gaan kelderen: als de vraag naar gebruikte modellen hoog is, dan zal de prijs niet zakken.
8 reacties op “Je kunt dit jaar een Tesla Model 3 rijden voor slechts 300 euro per maand”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


De budget-Tesla komt volgend jaar eindelijk – en de prijs is op een creatieve manier laag gehouden

Dumpprijzen: Tesla Model 3 is nu bijna de helft goedkoper dan een nieuwe Volkswagen Polo

Met deze spulletjes maak van je Tesla-leasebak eindelijk een BMW M3-killer

Veel haters zullen blij zijn als de horen wat de minst betrouwbare (jonge) auto van dit moment is

De Model 3 wordt spotgoedkoop, hier moet je op letten bij aanschaf

De best verkochte auto ter wereld is nu geen Tesla meer

De Cybertruck lijkt een enorme flop te worden, maar kunnen we dat ook zeggen van Tesla?

Tesla is niet meer het enige automerk dat herbruikbare raketten de ruimte in schiet

Er is een (groot) land waar de Tesla Model Y ineens extreem goed verkoopt

De topsnelheid van de snelste Tesla ooit is 72 km/u lager dan voorheen (en zo komt dat)

De oudste auto’s die je nieuw in Nederland kunt kopen, komen nog uit de tijd van MSN Messenger

Dit lijkt misschien op een neppe RS 4, maar hij is echt door Audi gebouwd (en kost een stuk minder)

Ooit kon je gewoon een Volkswagen Passat met W8-motor kopen – dit is het verhaal erachter

Dat is lef hebben: deze veertig jaar oude Mercedes gaat 24 uur mishandeld worden

Er is een goede reden om deze Lexus IS te kopen en geen Mercedes-AMG of BMW M

Deze onopvallende sedan had een bijzondere grote V8 en kon je gewoon in Nederland kopen

De VW Passat met W8-motor begint heel betaalbaar te worden in Nederland

Vanwege dit kleine onderdeeltje krijgen honderdduizenden Nissan-eigenaren mogelijk een nieuwe motor

Deze bijzondere auto hoort niet in Nederland te zijn, en toch staat er eentje te koop

Is de Ford Mustang GT met V8 die 81.051 euro aan belasting waard? (review)

De sterkste Corvette (1.250 pk) ooit is sneller dan de snelste Ferrari, maar kost bijzonder weinig

Een van de (geflopte) droomauto’s van vroeger is nu extreem betaalbaar geworden

De populairste pick-up van Nederland krijgt weer een dikke V8-motor

Moet je een Volkswagen Polo of Renault 5 laten staan voor deze bijzondere Firefly? (review)

Nederlands bedrijf bouwt populaire Volvo om naar EV, voor een bizar hoge prijs (maar voor ondernemers kan het interessant zijn)

Deze bijzondere auto hoort niet in Nederland te zijn, en toch staat er eentje te koop

Zoveel Nederlanders gaan er daadwerkelijk met hun elektrische auto op vakantie

Remmen van auto vliegen in de fik, automerk zegt dat dit heel normaal is

Kan de DS N°8 met 750 km actieradius aansluiting vinden met de Duitse topklasse?

Dit lijkt misschien op een neppe RS 4, maar hij is echt door Audi gebouwd (en kost een stuk minder)

Deze 4 auto’s van betrouwbare merken zijn verrassend onbetrouwbaar

Als je een sportieve band zoekt voor je auto, kun je deze merken beter overslaan

Waarom je omgevallen pylonnetjes naast de weg in Duitsland nooit moet oprapen

Dit zijn de eerste foto’s van de nieuwe snelle Mercedes van de politie (die de Audi A6 vervangt)

Ik vind online nog niks voor rond de 300 euro occasions. ANWB zit op minimaal 450, anders sites iets lager. Maar ja 5.000km per jaar is te weinig ga je naar 10.000km zit je op 530 per maand met 60 maanden contract.
Duur of niet duur, we zijn sowieso een probleem aan het creëren! Het electra-netwerk kan het nu al niet aan! 🥴
Bijtelling gaat naar 16% over de eerste 30k, restwaarde is 22%.
Zo lang de auto in het buitenland schaars is – en dat is zo – stroomt het water naar het laagste punt. Daarnaast is de kwaliteit van de auto na vijf jaar discutabel en dat alles voor EUR 400 / maand. Dat kan niet ‘uit’. Dus is het beter om de auto’s snel naar het buitenland verkopen. Weg ermee!, a la Model S.
EDIT: bedankt, aangepast!
Februari 2019 waren ze er al.
Die zullen massaal in de export gaan, net als met de Model S hiervoor gebeurde.
Nope, de model S was nog te duur voor particulieren, de model 3 is dat niet.