
Het gebeurt niet vaak dat een nieuw automerk de markt probeert te betreden. Het laatste écht nieuwe merk dat naar Nederland kwam (we tellen DS, Cupra en Abarth eventjes niet mee), was waarschijnlijk Tesla. Drie nieuwkomers willen nu een deel van de EV-taart opsmikkelen. MG kwam weer tot leven, het Chinese Aiways bracht ons de U5 en tot slot is er de Amerikaans/Chinese Seres 3.
Aardig om te weten is dat Aiways dit jaar al ruim 400 auto’s op Nederlands kenteken zette. Seres blijft tot nu toe hangen op ongeveer 20 auto’s – voor zover we dat kunnen zien, want de kentekengegevens zijn nogal een zooitje. MG timmert lekker aan de weg met bijna 3.500 verkochte exemplaren. Aiways is nu klaar voor de introductie van een tweede model in Nederland, dit keer een SUV met, jawel, een coupé-achtige daklijn.
Voor nu moeten we het doen met drie foto’s van een gele Aiways U6. Technische details over de SUV geeft het merk nog niet vrij. Het nieuwe model staat op hetzelfde platform als de eerder geïntroduceerde U5. We durven daarom wel te gokken op 204 pk, 310 Nm en ongeveer 400 kilometer bereik op één volle accu van 63 kWh. Later dit jaar moet de U6 naar Nederland en Europa komen. Prijzen zijn nog niet bekend.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Aiways U5: 1e rij-indruk

Autoverkopen november 2020 in Nederland

Er komt wéér een nieuw automerk naar Nederland, maar eigenlijk ken je dit merk al

Dit automerk in Nederland belooft dat je net zo snel kunt laden als tanken – maar kan dat wel?

Gaat Volvo’s zustermerk Polestar nu ook terug naar (dikke) benzinemotoren?

Het grootste Chinese automerk wil samenwerken met Tesla, maar Elon weet nergens van

Het moederbedrijf van Fiat is onwaarschijnlijk slecht in anticonceptie en brengt nog een merk ter wereld

Lynk & Co 08: 585 pk en 200 kilometer elektrisch voor 55.950 euro

Is de Hyundai Tucson na zijn facelift nog net zo eigenzinnig? (review)

Mazda geeft toe foutjes te hebben gemaakt – rijdt de nieuwe CX-60 eindelijk wel goed? (review)

Is de Mitsubishi Outlander ook de moeite waard als je geen 0% bijtelling krijgt? (review)

De nieuwe Grandland rijdt weer als een echte Opel (review)

Is de nieuwe Volkswagen Tayron de opgerekte crossover die je moet hebben? (review)

Lynk & Co 08: 585 pk en 200 kilometer elektrisch voor 55.950 euro

Je kunt 43.000 euro aanbetalen op een auto die al acht jaar niet geleverd wordt

Maar liefst 163.606 Nederlandse automobilisten met een EV willen terug naar benzine

Tesla-rijders zijn hun auto zat en ruilen hem in, maar hoe komt dat eigenlijk?

Een van de coolste nieuwe auto’s van de afgelopen tijd kost nu tweedehands al geen drol meer

Komt Volkswagen met een eigen (betaalbare) concurrent voor de Mercedes G-klasse?

Leaserijders die zich schamen voor hun auto mogen hun Tesla eerder inleveren

Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

De bijna goedkoopste EV van Nederland wordt nu ook een van de dikste

De gaafste benzinemotor van de afgelopen 20 jaar komt terug

Mercedes betaalt half miljoen euro aan werknemers om niet te hoeven werken

Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland

Laat die Oeigoeren-moordenaars hun rommel lekker daar houden. Het ziet er niet uit, de kwaliteit is belabberd (nog slechter dan Tesla) en de enige reden waarom het goedkoop is, is dat de Chinese overheid er megasubsidies op geeft.