Opel Manta B GSi is een guilty pleasure

JONGUH!

Opel Manta B GSi
Opel Manta B GSi
Opel Manta B GSi
Opel Manta B GSi
Opel Manta B GSi
Opel Manta B GSi
Opel Manta B GSi
Opel Manta B GSi
Opel Manta B GSi
Opel Manta B GSi

Jarenlang zat ie in het boertige verdomhoekje, maar uiteindelijk leek het goed te komen met het imago van de Opel Manta B GSi. Niet langer was het een auto voor mannen met matjes in de nek. En ook dat verrekte vossenstaartje aan je antenne hoefde niet meer. Precies op dat moment kwam New Kids. Jonguh!

In één klap was de Opel Manta B GSi terug bij af. Vertelde je dat je er eentje bezat, dan was het ‘de groeten uit Brabant’ en ‘zunne grote vuurbal, BAM!’ wat de klok sloeg. Uiteraard vroeg iedereen na het uitkramen van voorgaande standaardzinnen of je Manta groen was en rolde op Ronal Turbo’s.

Waarom is de Manta zo fout?

New Kids is niet de enige filmserie die de Manta onnodig geweld heeft aangedaan zijn cultstatus heeft bezorgd. De films Manta Manta en Manta – Der Film hebben ook aardige een duit in het zakje gedaan. Zeker die laatste, waarin een hoofdrol was weggelegd voor een donkerblauwe B-Manta met vier voorwielen. Ja, echt. Het ding heeft zelfs een naam: Dreiachser.

En waarom is ie stiekem serieus leuk?

Door al die ongein zou je bijna vergeten dat de Manta B GSi een serieus leuke auto is. De GSi – waarin die ‘i’ uiteraard staat voor injectie – werd geleverd van 1984 tot 1989, had een 2,0-liter viercilinder met 110 pk en stoof in 10,0 seconden rond naar de 100 km/u. Geen wereldschokkende cijfers, maar wel cijfers die garant staan voor een glimlach van oor tot oor. Een Manta weegt bovendien net iets meer dan 1.000 kilo en is, dankzij dat lekkere tweelitertje, een prima gooi-en-smijtauto.

Is de Opel Manta B GSi nog te vinden?

Een mooie en originele Manta B GSi ga je niet snel meer tegenkomen. De meeste Manta’s zijn slecht onderhouden of ten prooi gevallen aan de tuners van de jaren tachtig. Lexmaul, bijvoorbeeld, maakte uitbouwsetjes voor je Manta waarmee je hem de uitstraling kon geven van een Manta 400, de auto waarmee Opel racete binnen de roemruchte Groep B-rallyklasse. Dan was er nog Irmscher, dat ook de nodige toebehoren leverde om je Manta te verfraaien. Het meest voorkomend zijn de dubbele koplampunits. Toegegeven: die staan ‘m beter dan de units die Opel de Manta af-fabriek meegaf.

Mocht je de Opel Manta B GSi om onbegrijpelijke redenen niet mooi vinden, of om minder onbegrijpelijke redenen niet onder de indruk zijn van zijn prestaties, dan kun je hem altijd nog kopen vanwege zijn achterbak. Die is namelijk zó groot dat er – we liegen niet – minstens zes kratten bier in passen. Als je dan toch het imago van de Manta in ere wilt houden, kun je ‘m altijd nog als Manta B-iercourier inzetten.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws