Alfa Romeo Giulietta QV: 1e indruk

TopGear Magazine stapt net uit de nieuwe Alfa Romeo Giulietta Quadrifoglio Verde. In het komende nummer lees je het hele verhaal, hier alvast de highlights.

Testobject: Alfa Romeo Giulietta QV
Uitvoering: er is er maar één
Lokatie: Balocco, Italië
Weersomstandigheden: 32 graden en windstil: snikheet dus

Wat reden we?
Het sportieve toppunt van de Giulietta, traditioneel Quadrifoglio Verde (groen klavertjevier) geheten.

Beviel het?
Wat dacht je zelf? Natuurlijk beviel het! De nieuwe QV heeft in principe dezelfde motor als zijn voorganger, de 1.742 cc grote viercilinder met turbo dus. Alleen is die motor voor de 4C behoorlijk onder handen genomen, en nu profiteert dus ook de Giulietta daarvan. Hij levert nu 240 pk vermogen en 340 Nm koppel, dat bovendien al bij 2.000 tpm helemaal wakker is. Je kunt hem dus heel schakellui rijden. Maar waarom zou je, als die motor zo graag toeren draait? Hij rost nu in 6 seconden rond naar 100 km/u en houdt pas bij 240 km/u op met versnellen. Die sprint naar 100 wordt je nu nog een stuk makkelijker gemaakt: launch control is standaard. Net als (alleszins bescheiden) spoilerwerk, twee dikke uitlaatpijpen, 17"-lichtmetaal met rode Brembo-remklauwen en een 'glanzend antraciet'-afwerking van de spiegels, grille en portiergrepen. En wat gezellige klavertjevier-logo's her en der natuurlijk. 

Nog bijzonderheden?
Nou, Alfa maakt een enorm punt van het feit dat ze het geluid van legendarische oude Alfa QV's uit en te na bestudeerd hebben en hun uiterste best hebben gedaan om dat zo veel mogelijk na te bootsen. Niet eenvoudig, want de normen qua uitlaatgeluid zijn er niet vriendelijker op geworden (als je van herrie houdt, dat is…), en in tegenstelling tot die roemruchte oudjes is de nieuwe een turbomotor, waar moeilijk een aansprekende sound aan te ontlokken is. En tja: dat hoor je als je rijdt. Het klinkt best lekker, maar kippenvel – nee. En wonderlijk genoeg geldt dat ook voor de rest van de auto. Hij doet eigenlijk niets verkeerd; stuurt goed, zit heerlijk, schakelt goed (er is geen handbak meer, alleen de TCT-automaat met dubbele koppeling) en is eerder comfortabel dan hard of zelfs maar 'sportief' geveerd. Allemaal uitstekend, maar waar sommige van dit soort auto's (Golf GTI, BMW 235i, Mégane RS) alleen maar beter worden als je ze gaat forceren, levert de QV juist dan aan scherpte in. Dan mis je communicatie, fonkeling, het idee dat hij er echt zin in heeft – noem het emotie.

Welke modellen komen er, wat kosten ze en wanneer staan ze in de showroom?
Er is maar één QV, die € 37.450 kost. Er komt ook nog een speciale Launch Edition, die carbon spiegelhuizen, 18"-vijfgaats velgen, 'Racing' skirts en spoilers voor en achter, navigatie en Bose-audio standaard heeft, en ook in een érg fraaie matgrijze kleur leverbaar is. Het is alleen nog niet duidelijk hoe veel er van die Limited Editions naar Nederland komen en tot die tijd is de prijs ook nog niet bekend. De 'reguliere' QV is per nu bestelbaar.

Kom maar door met dat eindoordeel dan!
Het is een uitstekend ding, die QV. Hij is mooi, loeisnel, makkelijk te rijden en nog comfortabel ook. Alleen weet hij op de een of andere manier niet de gevoelige snaar te raken – het voelt allemaal wat gewoontjes. Wat juist bij een merk dat emotie zo hoog in het vaandel heeft staan, een tikje eigenaardig is.

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken