Volgens fans van de Golf GTI is dit de eerste hot hatch ooit. Natuurlijk, er waren hiervoor al warme hatches; maar dit was de eerste hete hatch. De eerste levering vond in 1976 plaats en destijds betaalde je omgerekend zo’n 8.000 euro. Dat zijn nog eens prijzen (als we de inflatie even vergeten).
De tegendraadse Anton Konrad, destijds het hoofd van de persafdeling van Volkswagen, leidde een team van zes mensen om de GTI te ontwikkelen. Tegen de orders van Volkswagen in, trouwens. Het merk had namelijk eerder besloten geen performance-spul te bouwen. Ja, de Volkswagen Golf GTI had bijna nooit bestaan. Volkswagen had geen hoge verwachtingen van de eerste GTI en plande een oplage van zo’n 5.000 stuks. Dat bleek wat voorzichtig berekend: de hatch – die voor het eerst pittige prestaties naar Jan Modaal bracht – verkocht 420.000 keer.
Specificaties Volkswagen Golf 1.6 GTI
Bouwjaren: 1976 tot 1983
Motorinhoud: 1.588 cc
Motortype: viercilinder
Vermogen : 110 pk
Koppel: 140 Nm
Aandrijving: voorwielen
0-100: 9,1 seconden
Topsnelheid: 182 km/u
Gewicht: 832 kg
Volkswagen Golf II 1.8 GTI
De Volkswagen Golf II verscheen in 1983 en enkele jaren later gelukkig wederom als GTI. Je had volop keuze: van 107 pk tot 160 pk. De Volkswagen Golf 1.8 GTI G60 was de krachtigste GTI op dat moment. Dankzij een een G-lader (een bijzonder soort, en bijzonder onbetrouwbare soort compressor) leverde de motor maar liefst 160 pk. En vergeet niet: dit was 1984. Het was tevens de laatste generatie Golf met ronde koplampen.
Specificaties: Volkswagen Golf II 1.8 GTI (standaard)Bouwjaren: 1983 tot 1992
Motorinhoud: 1.781 cc
Motortype: viercilinder
Vermogen: 107 pk
Koppel: 154 Nm
Aandrijving: voorwielen
0-100: 10,3 seconden
Topsnelheid: 186 km/u
Gewicht: 942 kg
Volkswagen Golf III GTI
Volkswagen kwam in 1991 met de Golf III, maar in eerste instantie kwam er geen GTI – dat duurde tot 1994. De afwerking van de Golf III GTI was veel meer ontwikkeld dan bij zijn voorgangers, zo had hij airbags en was hij net even wat volwassener aangekleed. In deze jaren kwam natuurlijk ook de Volkswagen Golf VR6, geen GTI maar toch ook een mijlpaal; de eerste hatchback met een zescilinder aan boord.
De mensen bleven kritiek hebben op de Golf III GTI (want niet snel/leuk genoeg), en dus besloot VW daar iets aan te doen. Ze produceerden een nieuwe Golf GTI met een Corrado VR6-blok, aangepaste ophanging en BBS-wielen. Deze motor produceerde 172 pk en was dan ook het GTI-blok tot dan toe.
Specificaties: Volkswagen Golf III GTIBouwjaren: 1993 tot 1997
Motorinhoud: 1984 cc
Motortype: Viercilinder
Vermogen: 2.0 GTI) 115 pk
Koppel: 166 Nm
Aandrijving: voorwielen
0-100: 10,9 seconden
Topsnelheid: 196 km/u
Gewicht: 1.064 kg
Volkswagen Golf IV GTI
In 1998 verscheen de nieuwe Volkswagen Golf GTI. Als je het zo wilt noemen, tenminste. Volkswagen gebruikte de drie legendarische letters louter om een trimniveau aan te geven.. De eerste uitvoering van de Golf IV GTI had 150 pk. Daar win je geen stoplichtsprintjes mee.
De 25 Jahre Edition was nog de puurste uitvoering met gave details zoals BBS-wielen en een golfbal als schakelpook (hoezee!). De jubileum-uitvoering leverde 180 pk. Nederlandse importeur Pon heeft destijds de 25 Jahre Editions nog eens 30 pk (met dank aan Abt) extra gegeven. Er zijn destijds 100 van deze uitvoeringen naar Nederland gekomen.
Specificaties: Volkswagen Golf IV GTI
Bouwjaren: 1998 t/m 2000
Motorinhoud: 1.781 cc
Motortype: viercilinder turbo
Vermogen: 150 pk
Koppel: 210 Nm
Aandrijving: voorwielen
0-100: 8,5 seconden
Topsnelheid: 216 km/u
Gewicht: 1.206 kg
Volkswagen Golf V GTI
Volkswagen had goed geluisterd naar de fans en kwam eindelijk weer met een échte GTI. De Golf V GTI was een heerlijk nostalgisch snoepje met ruitjesbekleding, een rode lijn in de grille en een golfbal op de pook. Als je goed kijkt, herken je zelfs twee ronde koplampen binnenin de verlichtingsunits.
En dit is de eerste GTI met een DSG-versnellingsbak (DSG staat voor: Dat Schakelt Goed). Voor de mensen die het niet met de verzonnen afkorting eens zijn (en die bestaan, ook bij de redactie van TopGear), leverde Volkswagen ook gewoon een handbak.
De standaard-GTI had 200 pk en 280 Nm. Toen de GTI dertig kaarsjes mocht uitblazen, werd de Edition 30 werd gelanceerd. Deze speciale uitvoering herken je aan BBS-wielen, een subtiele, meegespoten bodykit, badges in het interieur en 30 pk extra.
Specificaties Volkswagen Golf V GTIBouwjaren: 2004 tot 2008
Motorinhoud: 1.984 cc
Motortype: viercilinder turbo
Vermogen: 200 pk
Koppel: 280 Nm
Aandrijving: voorwielen
0-100: 7,2 seconden
Topsnelheid: 235 km/u
Gewicht: 1.303 kg
Volkswagen VI Golf GTI
Officieel is het een nieuw model, maar we zullen niet boos worden als je de Golf VI een uit de hand gelopen facelift noemt. Het grootste verschil met de vorige GTI zijn de uitlaten; elke kant van de achterbumper kregen zijn eigen eindstuk. De standaard-GTI leverde 211 pk en haalde een topsnelheid van 238 km/u.
Om wederom een verjaardag te vieren kwam Volkswagen met de Golf GTI Edition 35. Het feestnummer levert 235 pk en 300 Nm koppel uit dezelfde tweeliter. Hij loeit in 6,6 seconden naar de 100 km/u. Dat is 0,3 seconden sneller was dan de normale Golf GTI. De topsnelheid: 247 km/u.
Specificaties: Volkswagen VI Golf GTI (standaard)Bouwjaren: 2009 tot 2012
Motorinhoud: 1.984 cc
Motortype: viercilinder turbo
Vermogen: 211 pk
Koppel: 280 Nm
Aandrijving: voorwielen
0-100: 6,9 seconden
Topsnelheid: 238 km/u
Gewicht: 1.314 kg
Volkswagen Golf VII GTI
Nieuwe Golf, nieuwe GTI. Je kunt de huidige Golf VII GTI in twee varianten bestellen: als standaard Golf GTI en als Golf GTI Performance. De standaardversie van de GTI levert 220 pk, de Performance 230 pk (na de facelift: 230 pk en 245 pk). De Performance kreeg leuke onderdelen als een sperdifferentieel dat het vermogen netjes over de voorwielen verdeelt. Geen overbodige luxe bij zo’n sterke voorwielaandrijver. Beide uitvoeringen kun je bestellen met handbak of DSG.
Ter ere van de 40ste verjaardag van het hete klepkontje, verscheen de Golf GTI Clubsport uit de taart. Deze hatch levert 265 pk en haalt een top van 250 km/u. Kuipstoelen en een lading alcantara dienen als slingers voor het partijtje. Volkswagen vertelde trots dat de Clubsport de krachtigste Golf ooit was. En daar hadden ze ook eventjes gelijk in. Heel eventjes.
Want toen was daar de Golf GTI Clubsport S met 310 pk en met een enorme drang om Nürburgring-records te verwoesten. Het resultaat was een tijd van 00:07:49:21. Het snelste rondje door een productie-voorwielaandrijver.
Alhoewel, productieauto, productieauto. Volkswagen produceerde slechts 400 exemplaren en precies nul daarvan hadden een achterbank. Het was eerder een homologatiespecial voor een nietbestaande raceauto. Leuk spul, dat wel.
Specificaties: Volkswagen Golf GTI Bouwjaren: 2013 tot heden
Motorinhoud: 1.984 cc
Motortype: viercilinder turbo
Vermogen: 220 pk
Koppel: 350 Nm
Aandrijving: voorwielen
0-100: 6,5 seconden
Topsnelheid: 244 km/u
Gewicht: 1.292 kg
Reacties
Pieter heeft op 2 april 2018 geschreven:
De Golf VR6 is geleverd met 2 motorblokken de AAA met 174 pk en de ABV motorblok met 190pk en dat is het motorblok die geleverd was in de Corrado VR6 europese uitvoering. US had in de Corrado de AAA 174pk. De snelste uitvoering in de golf 2 is niet de G60 geweest maar de 3G motor die geleverd werd in de limited golf 1.8 16VG60 met maar liefst 210pk.
Pieter heeft op 2 april 2018 geschreven:
De Golf VR6 is geleverd met 2 motorblokken de AAA met 174 pk en de ABV motorblok met 190pk en dat is het motorblok die geleverd was in de Corrado VR6 europese uitvoering. US had in de Corrado de AAA 174pk. De snelste uitvoering in de golf 2 is niet de G60 geweest maar de 3G motor die geleverd werd in de limited golf 1.8 16VG60 met maar liefst 210pk.