
TopGear stapt net uit de nieuwe Alpina XB7. Hier vast de highlights.
Testobject: Alpina XB7
Uitvoering: Een dure
Locatie: Omgeving van Apeldoorn
Weersomstandigheden: Net te lekker om te werken, maar we doen het voor jullie
Alpina, is dat niet de subtiele tegenhanger van BMW M?
Jazeker, normaalgesproken klopt dat wel, als je kijkt naar de B3 of de B5 tegenover de M3 en de M5. Bij deze misschien wat minder. Van de X7 bestaat geen volwaardig M-model (wel een X7 M50i) en dat is misschien maar beter ook; als dit het ingetogen alternatief moet zijn, dan willen we niet weten hoe een BMW X7 M eruit zou komen te zien.
Waarom bestaat de Alpina XB7 dan?
Je zou zeggen voor China, maar daar verkoopt Alpina geen auto’s. Naar eigen zeggen omdat de Chinese klant graag opvallend wil rondrijden, en Alpina’s zijn over het algemeen te ingetogen. De reden is simpel: er is een grote markt voor dure en ruime SUV’s. Ze verwachten in Amerika heel wat Alpina XB7’s te kunnen verkopen. En zelfs in Nederland een handjevol.
Dure bak?
Nou, redelijk. De Alpina XB7 is de duurste uit het aanbod, in ieder geval in Nederland. Voor 232.135 euro haal je er eentje bij Dusseldorp, wat tegenwoordig de officiële Alpina-importeur is. Dat is zo’n 10.000 euro duurder dan de beeldschone Alpina B8 en zelfs 20.000 euro duurder dan de Alpina B7, wat min of meer het vlaggenschip is.
En hoe rijdt de Alpina XB7 dan?
Heel prima. Het is een lel van een apparaat, maar hij voelt niet log of lomp aan. Wel zit ie lekker losjes in de vering, zeker in de comfortabelste stand – dan dein je bijna over de weg zoals een oude Amerikaan dat zou doen. In de sportiefste stand kun je er zelf nog aardig mee hoeken. Alles relatief, natuurlijk, want hij weegt wel ruim 2.600 kilo.
Meer dan 2.600 kilo? Hoe traag is ie dan?
Dat is het hele punt van een Alpina. Voor hier is het allemaal wat overdreven, maar in Duitsland is het de gedroomde langeafstands-machine. De 4,4-liter V8 produceert met wat aanpassingen 621 pk en 800 Nm koppel. De topsnelheid is 290 km/u. De 0-100-tijd is 4,2 seconden.
Is er iets wat ie niet kan?
Van het uiterlijk kun je vinden wat je wilt, maar het is wel een auto van veel talenten. Je kunt achterin onnoemelijk veel spul kwijt en alsnog een flinke tijdsbesparing realiseren op de Autobahn. Oh, en hadden we al gezegd dat de auto drie zitrijen heeft?
Meer van TopGear


Dikke nep-BMW 7-serie ziet er beter uit dan het origineel (en daar is een goede reden voor)

De eerste nieuwe Alpina is bekend (en het is niet een SUV)

Deze Duitse V12 kun je straks rijden zonder wegenbelasting te betalen

Hoezo onbetrouwbaar? Deze BMW 750 Li heeft bijna een miljoen kilometer gelopen

92% van de EV-rijders gaan niet meer terug naar benzine, en het is niet vanwege het klimaat

Dit betaal je in Nederland voor de lichtste en krachtigste BMW M2 van dit moment

Koopje: wat 5 jaar geleden de duurste BMW van Nederland was (met V12!), kost nu al minder dan een Volkswagen Golf

Deze BMW E30 met 1.000 pk klinkt zo goed dat de politie zelfs even een compliment moet geven

Een van de coolste BMW’s ooit lijkt (deze week) een comeback te maken

Waarom betalen sommige mensen 25.000 euro voor een speciale lakkleur? En is dat het wel waard?

BMW is niet alleen sportiviteit op vier wielen – dit zijn de sportieve motorfietsen van BMW

BMW gaat door met auto van het formaat tweekamerappartement

De eerste nieuwe Alpina is bekend (en het is niet een SUV)

Deze 6 toffe Alpina’s kosten minder dan de goedkoopste nieuwe BMW

Er mag gehuild worden: dit is de laatste Alpina voordat het automerk gaat stoppen

De overheid verkoopt een ‘Alpina B6’ voor een prikkie (maar er is een addertje)

De nieuwe Alpina B3 GT en B4 GT zijn sneller én goedkoper dan de BMW M3 en M4

De Nederlandse overheid verkoopt een auto van 327.000 euro (voor een prikkie?)

Er is maar één SUV sneller dan de nieuwe Aston Martin DBX S (maar die is niet cooler)

Parkeren in een kleine parkeergarage wordt op deze manier extra lastig

De enorme lengte van de nieuwste Cadillac is niet eens het grootste probleem voor Nederland

BMW X7 Nishiki Lounge: geen sportpakket, wel een bijzonder interieur

Lexus LX500d Overtrail: de Japanners maken stiekem nog altijd diesels

Op deze manier proberen Duitse tankstations de boel te neppen (dus goed opletten)

In Amerika kijken ze je heel raar aan als je dit een Volkswagen Golf noemt

Dit betaal je in Nederland voor de lichtste en krachtigste BMW M2 van dit moment

Deze oersaaie (en spotgoedkope) Passat heeft stiekem een van de coolste Volkswagen-motoren ooit

Volkswagen komt weer met een goedkope auto – dit is de (waardige) opvolger van de Up

De reden waarom nieuwe Volkswagens zo slecht waren de afgelopen jaren (en waarom het nu beter wordt)

Is de Alfa Romeo Junior Ibrida Q4 de zoveelste saaie crossover of is ie écht nog leuk? (review)

Op deze manier proberen Duitse tankstations de boel te neppen (dus goed opletten)

‘Waterstof is toch de perfecte oplossing, waarom focussen we daar niet op?’

In Amerika kijken ze je heel raar aan als je dit een Volkswagen Golf noemt

Word je stiekem bespioneerd door je autobanden? In de VS vrezen ze van wel

Het zelfde als met een Ford focus. Rijden alleen dan waarschijnlijk iets lekkerder.
Hm.. heb ik net een paar spaarlampen gekocht, komt dit voorbij tuffen. Je mag immers niet harder dan100, dus wat moet je ermee???