
TopGear stapt net uit de nieuwe Alpina XB7. Hier vast de highlights.
Testobject: Alpina XB7
Uitvoering: Een dure
Locatie: Omgeving van Apeldoorn
Weersomstandigheden: Net te lekker om te werken, maar we doen het voor jullie
Alpina, is dat niet de subtiele tegenhanger van BMW M?
Jazeker, normaalgesproken klopt dat wel, als je kijkt naar de B3 of de B5 tegenover de M3 en de M5. Bij deze misschien wat minder. Van de X7 bestaat geen volwaardig M-model (wel een X7 M50i) en dat is misschien maar beter ook; als dit het ingetogen alternatief moet zijn, dan willen we niet weten hoe een BMW X7 M eruit zou komen te zien.
Waarom bestaat de Alpina XB7 dan?
Je zou zeggen voor China, maar daar verkoopt Alpina geen auto’s. Naar eigen zeggen omdat de Chinese klant graag opvallend wil rondrijden, en Alpina’s zijn over het algemeen te ingetogen. De reden is simpel: er is een grote markt voor dure en ruime SUV’s. Ze verwachten in Amerika heel wat Alpina XB7’s te kunnen verkopen. En zelfs in Nederland een handjevol.
Dure bak?
Nou, redelijk. De Alpina XB7 is de duurste uit het aanbod, in ieder geval in Nederland. Voor 232.135 euro haal je er eentje bij Dusseldorp, wat tegenwoordig de officiële Alpina-importeur is. Dat is zo’n 10.000 euro duurder dan de beeldschone Alpina B8 en zelfs 20.000 euro duurder dan de Alpina B7, wat min of meer het vlaggenschip is.
En hoe rijdt de Alpina XB7 dan?
Heel prima. Het is een lel van een apparaat, maar hij voelt niet log of lomp aan. Wel zit ie lekker losjes in de vering, zeker in de comfortabelste stand – dan dein je bijna over de weg zoals een oude Amerikaan dat zou doen. In de sportiefste stand kun je er zelf nog aardig mee hoeken. Alles relatief, natuurlijk, want hij weegt wel ruim 2.600 kilo.
Meer dan 2.600 kilo? Hoe traag is ie dan?
Dat is het hele punt van een Alpina. Voor hier is het allemaal wat overdreven, maar in Duitsland is het de gedroomde langeafstands-machine. De 4,4-liter V8 produceert met wat aanpassingen 621 pk en 800 Nm koppel. De topsnelheid is 290 km/u. De 0-100-tijd is 4,2 seconden.
Is er iets wat ie niet kan?
Van het uiterlijk kun je vinden wat je wilt, maar het is wel een auto van veel talenten. Je kunt achterin onnoemelijk veel spul kwijt en alsnog een flinke tijdsbesparing realiseren op de Autobahn. Oh, en hadden we al gezegd dat de auto drie zitrijen heeft?
Meer van TopGear


Koopje: wat 5 jaar geleden de duurste BMW van Nederland was (met V12!), kost nu al minder dan een Volkswagen Golf

Dikke nep-BMW 7-serie ziet er beter uit dan het origineel (en daar is een goede reden voor)

De eerste nieuwe Alpina is bekend (en het is niet een SUV)

Deze Duitse V12 kun je straks rijden zonder wegenbelasting te betalen

Hoezo onbetrouwbaar? Deze BMW 750 Li heeft bijna een miljoen kilometer gelopen

Deze onopvallende BMW 5-serie heeft meer vermogen dan een Bugatti Veyron

Dit is de dikste BMW M5 Touring: 810 pk, maar dan wel met drie jaar garantie

Is de dieselauto bezig met een comeback in Nederland? De verkopen nemen weer toe

Ondanks zijn prijs is de duurste auto in het Golf segment een enorm succes

Er is één (prijzige) optie die je altijd bij BMW moet bestellen, want het maakt je auto veel meer waard

Humor: Deze dikke BMW heeft eigenlijk een piepklein motortje

BMW gaat door met auto van het formaat tweekamerappartement

De eerste nieuwe Alpina is bekend (en het is niet een SUV)

Deze 6 toffe Alpina’s kosten minder dan de goedkoopste nieuwe BMW

Er mag gehuild worden: dit is de laatste Alpina voordat het automerk gaat stoppen

De overheid verkoopt een ‘Alpina B6’ voor een prikkie (maar er is een addertje)

De nieuwe Alpina B3 GT en B4 GT zijn sneller én goedkoper dan de BMW M3 en M4

De compleet nieuwe Bentley biedt plaats aan twee rijke mensen, een chauffeur en een tekkel

De banden op deze dikke Nissan kosten 400 euro (per stuk, niet per set)

Is een topsnelheid van 310 km/u wel verantwoord als een auto 2.595 kilo weegt?

De Nederlandse overheid verkoopt een auto van 327.000 euro (voor een prikkie?)

Er is maar één SUV sneller dan de nieuwe Aston Martin DBX S (maar die is niet cooler)

Parkeren in een kleine parkeergarage wordt op deze manier extra lastig

Deze onopvallende BMW 5-serie heeft meer vermogen dan een Bugatti Veyron

Mercedes CLA Shooting Brake: station die 761 km op een volle accu haalt

In deze populairste elektrische Volkswagen gaan de buren denken dat je gewoon een benzinemotor hebt

De Porsche 911 Turbo 50 Years kost een ton meer dan een gewone, is ie dat waard? (review)

Dit is de dikste BMW M5 Touring: 810 pk, maar dan wel met drie jaar garantie

Als je de komende jaren nog een diesel wil rijden, hebben we (heel) goed nieuws

Je kunt het kentekenbewijs van je auto nu al digitaal op je telefoon hebben – zo werkt het

Deze nieuwe wetswijziging lijkt heel goed nieuws voor campers, maar er is een addertje

Onderzoekers vinden manier om autobanden veel sterker te maken, maar gaan het expres niet doen

Deze onopvallende BMW 5-serie heeft meer vermogen dan een Bugatti Veyron

Er is één (betaalbare) benzineauto die nog veel betrouwbaarder blijkt dan een Toyota

Het zelfde als met een Ford focus. Rijden alleen dan waarschijnlijk iets lekkerder.
Hm.. heb ik net een paar spaarlampen gekocht, komt dit voorbij tuffen. Je mag immers niet harder dan100, dus wat moet je ermee???