
TopGear stapt net uit de nieuwe Alpina XB7. Hier vast de highlights.
Testobject: Alpina XB7
Uitvoering: Een dure
Locatie: Omgeving van Apeldoorn
Weersomstandigheden: Net te lekker om te werken, maar we doen het voor jullie
Alpina, is dat niet de subtiele tegenhanger van BMW M?
Jazeker, normaalgesproken klopt dat wel, als je kijkt naar de B3 of de B5 tegenover de M3 en de M5. Bij deze misschien wat minder. Van de X7 bestaat geen volwaardig M-model (wel een X7 M50i) en dat is misschien maar beter ook; als dit het ingetogen alternatief moet zijn, dan willen we niet weten hoe een BMW X7 M eruit zou komen te zien.
Waarom bestaat de Alpina XB7 dan?
Je zou zeggen voor China, maar daar verkoopt Alpina geen auto’s. Naar eigen zeggen omdat de Chinese klant graag opvallend wil rondrijden, en Alpina’s zijn over het algemeen te ingetogen. De reden is simpel: er is een grote markt voor dure en ruime SUV’s. Ze verwachten in Amerika heel wat Alpina XB7’s te kunnen verkopen. En zelfs in Nederland een handjevol.
Dure bak?
Nou, redelijk. De Alpina XB7 is de duurste uit het aanbod, in ieder geval in Nederland. Voor 232.135 euro haal je er eentje bij Dusseldorp, wat tegenwoordig de officiële Alpina-importeur is. Dat is zo’n 10.000 euro duurder dan de beeldschone Alpina B8 en zelfs 20.000 euro duurder dan de Alpina B7, wat min of meer het vlaggenschip is.
En hoe rijdt de Alpina XB7 dan?
Heel prima. Het is een lel van een apparaat, maar hij voelt niet log of lomp aan. Wel zit ie lekker losjes in de vering, zeker in de comfortabelste stand – dan dein je bijna over de weg zoals een oude Amerikaan dat zou doen. In de sportiefste stand kun je er zelf nog aardig mee hoeken. Alles relatief, natuurlijk, want hij weegt wel ruim 2.600 kilo.
Meer dan 2.600 kilo? Hoe traag is ie dan?
Dat is het hele punt van een Alpina. Voor hier is het allemaal wat overdreven, maar in Duitsland is het de gedroomde langeafstands-machine. De 4,4-liter V8 produceert met wat aanpassingen 621 pk en 800 Nm koppel. De topsnelheid is 290 km/u. De 0-100-tijd is 4,2 seconden.
Is er iets wat ie niet kan?
Van het uiterlijk kun je vinden wat je wilt, maar het is wel een auto van veel talenten. Je kunt achterin onnoemelijk veel spul kwijt en alsnog een flinke tijdsbesparing realiseren op de Autobahn. Oh, en hadden we al gezegd dat de auto drie zitrijen heeft?
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Hoezo onbetrouwbaar? Deze BMW 750 Li heeft bijna een miljoen kilometer gelopen

92% van de EV-rijders gaan niet meer terug naar benzine, en het is niet vanwege het klimaat

BMW i7 M70 xDrive review: Hoe rijdt de sterkste elektrische BMW?

BMW toont geheime 7-serie met V16-motor voor het eerst aan de wereld

BMW i7 vs Mercedes S-klasse review: Wat is de beste sedan uit de topklasse?

Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland

Ook de Koninklijke Marechaussee wil overstappen op nieuwe (en snellere) BMW’s

De vorige BMW i3 vonden jullie echt heel lelijk, maar de volgende gaan jullie wél mooi vinden

Op deze manier gaat BMW rijke mensen tegemoet komen die vergeten remmen te bestellen

Waarom je voorlopig echt even niet met je BMW naar Friesland moet rijden

De BMW X5 heeft de interessantste constructie voor een reservewiel ooit

Deze 6 toffe Alpina’s kosten minder dan de goedkoopste nieuwe BMW

Er mag gehuild worden: dit is de laatste Alpina voordat het automerk gaat stoppen

De overheid verkoopt een ‘Alpina B6’ voor een prikkie (maar er is een addertje)

De nieuwe Alpina B3 GT en B4 GT zijn sneller én goedkoper dan de BMW M3 en M4

Alpina-oprichter Burkard Bovensiepen is op 87-jarige leeftijd overleden

BMW Alpina B8 Gran Coupé review: Verbeterde 8-serie voelt zich prima thuis op het circuit

Parkeren in een kleine parkeergarage wordt op deze manier extra lastig

De enorme lengte van de nieuwste Cadillac is niet eens het grootste probleem voor Nederland

BMW X7 Nishiki Lounge: geen sportpakket, wel een bijzonder interieur

Lexus LX500d Overtrail: de Japanners maken stiekem nog altijd diesels

Lexus maakte al onverwoestbare auto’s, maar waarschijnlijk is dit de meest onverwoestbare tot nu toe

De gigantische Hyundai Ioniq 9 is nog iets groter dan de Kia EV9 (en hij komt naar Nederland)

Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

Mercedes betaalt half miljoen euro aan werknemers om niet te hoeven werken

Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland

Hoe Mercedes er ooit (per ongeluk) voor zorgde dat Volkswagen 2 miljard euro verloor

Komt Volkswagen met een eigen (betaalbare) concurrent voor de Mercedes G-klasse?

Nieuwe Mercedes CLA weegt leeg meer dan dikke S-Klasse

Max Verstappen krijgt nu alweer een nieuwe teamgenoot: Liam Lawson mag vertrekken

Eindelijk, de meest legendarische hot hatch maakt een comeback

De verkoopdoelstelling van de Aston Martin Vanquish Volante is wel érg optimistisch

Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

De bijna goedkoopste EV van Nederland wordt nu ook een van de dikste

Het zelfde als met een Ford focus. Rijden alleen dan waarschijnlijk iets lekkerder.
Hm.. heb ik net een paar spaarlampen gekocht, komt dit voorbij tuffen. Je mag immers niet harder dan100, dus wat moet je ermee???