
Pak aan, de hoogste Alpina die je op dit moment kunt kopen. Al dit gewicht en lengte verhoudt Alpina er niet van om een bloedsnelle SUV neer te zetten. Alpina pakt de 4,4-liter V8 van BMW en zorgt dat er nu 621 pk en 800 Nm uit komt. Dat is ongeveer zoveel als de BMW M8 Competition aan boord heeft. Je mag dit dus min of meer beschouwen als de BMW X7M Competition die nooit gaat komen. Met deze bult vermogen schiet de Alpina XB7 in 4,2 seconden naar de 100 km/u en bereikt hij een top van 290 km/u. De sprint van 0 naar 200 kost slechts 14,9 seconden.
Alpina tweakt bovendien het onderstel om naar eigen zeggen een breed scala rij-modi te bieden, van comfortabel tot circuitwaardig. Boven de 250 km/u zakt de luchtvering met 40 millimeter voor een betere wegligging en minder luchtweerstand. De 23-inch velgen krijgen een stevige knuffel van Pirelli P Zero-banden en uiteraard past de Duitse autobouwer de bumpers aan om de SUV een kenmerkende Alpina-uitstraling te geven. Een roestvrijstalen uitlaat zorgt voor een fijne muzikale ondersteuning.
Is de Alpina XB7 de snelste SUV ter wereld?
Alpina heeft zo nu en dan de goede gewoonte om de snelste versie ter wereld van iets te produceren. Dat is bij de Alpina XB7 niet het geval. De Bentley Bentayga Speed gaat met een topsnelheid van 306 km/u nog iets sneller. De Tesla Model X (3,2 seconden) en Jeep Trackhawk (3,5 seconden) sprinten nog iets sneller naar de 100 km/u. De Alpina XB7 is waarschijnlijk wel de snelste auto ter wereld die hoger is dan 1,8 meter. Bovendien is het de krachtigste Alpina ooit.
Meer van TopGear


BMW X7 Nishiki Lounge: geen sportpakket, wel een bijzonder interieur

Praat mee: welke optie kun je nooit meer zonder in de auto?

Autobahn-cruiser: De Alpina XB7 Manufaktur weegt bijna 3.000 kilo en haalt 290 km/u

BMW X7 M60i review: Rijdt de grootste M nog een beetje M-achtig?

Dit is de Nederlandse prijs van de Alpina XB7, de enorme zevenzitter met 621 pk

Dit betaal je in Nederland voor de lichtste en krachtigste BMW M2 van dit moment

Koopje: wat 5 jaar geleden de duurste BMW van Nederland was (met V12!), kost nu al minder dan een Volkswagen Golf

Deze BMW E30 met 1.000 pk klinkt zo goed dat de politie zelfs even een compliment moet geven

Een van de coolste BMW’s ooit lijkt (deze week) een comeback te maken

Waarom betalen sommige mensen 25.000 euro voor een speciale lakkleur? En is dat het wel waard?

BMW is niet alleen sportiviteit op vier wielen – dit zijn de sportieve motorfietsen van BMW

BMW gaat door met auto van het formaat tweekamerappartement

De eerste nieuwe Alpina is bekend (en het is niet een SUV)

Deze 6 toffe Alpina’s kosten minder dan de goedkoopste nieuwe BMW

Er mag gehuild worden: dit is de laatste Alpina voordat het automerk gaat stoppen

De overheid verkoopt een ‘Alpina B6’ voor een prikkie (maar er is een addertje)

De nieuwe Alpina B3 GT en B4 GT zijn sneller én goedkoper dan de BMW M3 en M4

Deze BMW E30 met 1.000 pk klinkt zo goed dat de politie zelfs even een compliment moet geven

Het heeft even geduurd, maar je kan nu voor 40.000 euro een handbak in een Nissan GT-R krijgen

Nissan Micra met V6 even opgelapt voor introductie nieuwe, eh, Nissan Micra

Amerikanen bouwen betere Lamborghini dan dat Lamborghini zelf doet

Dit kost het om een V6 met maximaal 400 pk in jouw Mazda MX-5 te laten leggen (want dat wil je)

Als je een auto ziet met een gat in de koplamp, hoef je het stoplichtsprintje niet aan te gaan

Waarom sommige mensen hun bluetooth uitzetten voordat ze (te) hard gaan rijden

Het einde van Audi? Als je alleen naar deze cijfers kijkt, kan Volkswagen beter stoppen met het merk

In het buitenland kun je straks een snelheidsbord met groene rand tegenkomen – dit betekent het

De toekomst is elektrisch? Dit automerk doet grootste investering in V8-motoren ooit

De grote baas van Bugatti rijdt een oude VW Golf, maar als je de auto ziet, snap je gelijk waarom
