We mogen maar wat blij zijn dat de Alpine A110 nog steeds in ons midden is. Er zijn weinig auto’s die zo prettig een bocht insturen als een A110, de Lotus Emira i4 is de enige die in de buurt komt van de huidige productieauto’s. In vergelijking met die Lotus is de Alpine ietsje relaxter en minder extreem. Het scheelt natuurlijk ook qua vermogen en grip. Zonder dat je meteen een A110R moet bestellen, kun je jouw Alpine A110 bij Ravage laten aanpakken.

En dat doen ze op een grondige wijze. Ze hebben namelijk een koolstofvezel bodykit ontwikkeld voor de A110. Normaal gesproken bestaat deze uit de bumpers, sideskirts en een spoilertje. In dit geval is het bijna het gehele koetswerk van de A110 dat vervangen wordt. Een compacte sportwagen heeft nu eenmaal weinig panelen. Niet alleen het koetswerk komt van Ravage, ze pakken het dak, voorklep en de deuren meteen even mee.

De Alpine A110 van Ravage: niet zomaar een tuningsproject

Hoewel dit natuurlijk ouderwetse tuning is, komt het niet over als een tuningsproject. Ravage is 3 jaar bezig geweest met de ontwikkeling van de bodykit. Niet alleen wil je dat de auto zijn aerodynamische balans behoudt, maar ook dat alles perfect op elkaar aansluit. Het eindresultaat is geweldig, al zeggen wij het zelf. Het geeft de auto een zekere rally-uitstraling, zonder dat het komisch wordt.

Ravage Groupe 4 Alpine A110 (2025) bodykit koolstofvezel

Dankzij de nieuwe bodykit, is de Alpine A110 van Ravage breder dan het origineel. Aan de voorzijde scheelt het vier centimeter, achter zelfs acht centimeter. Speciale vermelding voor de wielen: dat zijn gesmede items die OZ speciaal voor Ravage heeft gemaakt. Een putdekselvelg is altijd episch en deze zijn ook geweldig. Eromheen liggen Michelin Pilot Sport 4S-banden, maar je kan hem ook op Alpin-winterrubber laten afleveren. Voor trackday-klanten kun je ook Cup 2-banden bestellen.

Meer vermogen (maar je verwacht misschien meer)

De grote vraag is natuurlijk: is de Alpine A110 van Ravage nu ook sneller dan standaard? Het antwoord op de vraag is ‘ja’. Het is alleen niet zoveel meer als de uiterlijke wijzigingen suggereren. De motor levert standaard 252 pk en 320 Nm. In dit geval is de basisuitvoering namelijk de basis voor het project geweest. In dit geval heeft de motor 300 pk en 380 Nm. Volgens Ravage is dat het perfecte koppel voor de 265 millimeter brede achterbanden.

Lees ook: Alpine A110 R review: Flink duurder, maar is ie dat ook waard?

De wegligging is al uitstekend, maar kan nog verder worden verbeterd. Daarvoor monteert de Franse toko een schroefset afkomstig uit Duitsland. Aan de geel-paarse kleuren (en het logo) te zien betreft het een schroefset van KW. Deze kun je in hoogte en hardheid instellen. De auto rolt nu minder om zijn lengteas, maar behoudt zijn comfort. Het enige dat Ravage niet benoemd is de prijs. Uit het verleden weten we dat de ombouw in sommige gevallen tot 100.000 euro kan kosten, exclusief de A110 zelf.

Reacties

  • Martin heeft op 28 januari 2025 geschreven:

    Hoe groot is de gewichtsbesparing?

    En ietswat offtopic; als je 265mm brede PS4S nodig hebt bij 380Nm aan koppel, dan zou ik 410mm brede banden onder m’n auto moeten leggen. Behalve dan dat ik slechts de gewone PS4 heb, dus dan komt er zelfs nog iets bij.
    Dat verklaart in elk geval waarom ik met de 245’s en bijna 600Nm vrij makkelijk wielspin heb. 😁
    Ik had het plan om iets bredere banden te nemen wanneer de huidige set af is, maar ‘iets breder’ gaat dus weinig helpen.

    #fluwelen-voetje

    • Jan-Willem Eysink heeft op 28 januari 2025 geschreven:

      @martin:

      Goede vraag! Dat wordt niet specifiek vermeld. Ik denk dat het gewicht min of meer gelijk is gebleven, wat al een prestatie is. Ja, er is een lichtere carrosserie, maar deze is ook groter en er is ook meer hardware aan boord.

      Reageer
    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)