Officieel heet de lekkerdere versie van de aanstaande Renault 5 reïncarnatie de A290_β, maar wie zegt nou: ‘Ik zag laatst die Alpine A tweehonderdnegentig laagstreepje bèta voorbij komen’. Dat dachten wij ook. Daarom noemen we hem de Alpine A290B. Er komt dus geen Renault 5 RS, want die rol vervult deze Alpine.
Je kijkt hier naar de toekomst van Alpine op het gebied van straatauto’s. Vrij letterlijk, want volgens ontwerpbaas Raphael Linari blijft 85 procent van het uiterlijk gelijk bij de uiteindelijke productieversie. Dat definitieve exemplaar moet ergens volgend jaar te koop zijn.
Het uiterlijk van de Alpine A290B
De korte en brede machine knipoogt verleidelijk naar vroeger, maar zonder cliché te worden. Zet hem naast de Renault en je ziet dat hij een andere voorspoiler en een nieuwe diffuser heeft, die wordt overdekt door een behoorlijke achtervleugel. Verder spot je op de Alpine A290B de bekende opstelling van de koplampen.
Helaas blijven de vierkante lampen en de steunen voor extra verlichting hangen in de prototypefase. Heeft ongetwijfeld iets te maken met veiligheid voor voetgangers. De hele carrosserie is gemaakt van koolstofvezel en zit vol luchtinlaten. Er is ook ruimte voor een aantal gebbetjes. Als je de zijkanten van dichtbij bekijkt, vind je de namen van de F1-coureurs van Alpine, Esteban Ocon en Pierre Gasly.
Het stuur zit in het midden
Nog meer grappen en grollen vind je in de cabine van de A290B. Kijk door het zijraampje linksachter en je ziet een hondje met een schuddend kopje. Wat natuurlijk het opvallendst is, zijn de stoelen. Net als bij de McLaren F1 zit de bestuurder in het midden. De twee passagiers hebben één stoel links en één stoel rechts naast degene achter het stuur. De bijrijdersstoelen staan net wat verder naar achteren dan de zitting in het midden.
Linari vertelt waarom Alpine voor een centrale rijpositie kiest: ‘Omdat de sensatie van het rijden nu eenmaal het centrum van onze productfilosofie is, dachten we: waarom zouden we de bestuurder dan niet ook centraal plaatsen?’ Verder heeft het stuurtje een eigen display en zitten er de knoppen op die je meest gebruikt. Dit is duidelijk een referentie naar het stuur uit de F1. Er is trouwens ook een normaler stuur, maar dat hebben we tijdens onze preview niet te zien gekregen.
Specificaties van de Alpine A290B
Het is nog niet helemaal duidelijk wat Alpine gaat gebruiken voor de power in de hot hatch. De basis wordt in ieder geval gevormd door het CMF-platform dat Renault samen met Nissan heeft gemaakt. De kans is groot dat de Alpine dezelfde motor krijgt als de Megane E-Tech. Daarin produceert hij 220 pk. Verder vertelt de technische baas van Renault, Gilles Le Bogne, dat er torque vectoring is, zodat de auto rijdt als een echte Alpine. Is het al bijna 2024?
Reacties