
Officieel heet de lekkerdere versie van de aanstaande Renault 5 reïncarnatie de A290_β, maar wie zegt nou: ‘Ik zag laatst die Alpine A tweehonderdnegentig laagstreepje bèta voorbij komen’. Dat dachten wij ook. Daarom noemen we hem de Alpine A290B. Er komt dus geen Renault 5 RS, want die rol vervult deze Alpine.
Je kijkt hier naar de toekomst van Alpine op het gebied van straatauto’s. Vrij letterlijk, want volgens ontwerpbaas Raphael Linari blijft 85 procent van het uiterlijk gelijk bij de uiteindelijke productieversie. Dat definitieve exemplaar moet ergens volgend jaar te koop zijn.
Het uiterlijk van de Alpine A290B
De korte en brede machine knipoogt verleidelijk naar vroeger, maar zonder cliché te worden. Zet hem naast de Renault en je ziet dat hij een andere voorspoiler en een nieuwe diffuser heeft, die wordt overdekt door een behoorlijke achtervleugel. Verder spot je op de Alpine A290B de bekende opstelling van de koplampen.
Helaas blijven de vierkante lampen en de steunen voor extra verlichting hangen in de prototypefase. Heeft ongetwijfeld iets te maken met veiligheid voor voetgangers. De hele carrosserie is gemaakt van koolstofvezel en zit vol luchtinlaten. Er is ook ruimte voor een aantal gebbetjes. Als je de zijkanten van dichtbij bekijkt, vind je de namen van de F1-coureurs van Alpine, Esteban Ocon en Pierre Gasly.
Het stuur zit in het midden
Nog meer grappen en grollen vind je in de cabine van de A290B. Kijk door het zijraampje linksachter en je ziet een hondje met een schuddend kopje. Wat natuurlijk het opvallendst is, zijn de stoelen. Net als bij de McLaren F1 zit de bestuurder in het midden. De twee passagiers hebben één stoel links en één stoel rechts naast degene achter het stuur. De bijrijdersstoelen staan net wat verder naar achteren dan de zitting in het midden.
Linari vertelt waarom Alpine voor een centrale rijpositie kiest: ‘Omdat de sensatie van het rijden nu eenmaal het centrum van onze productfilosofie is, dachten we: waarom zouden we de bestuurder dan niet ook centraal plaatsen?’ Verder heeft het stuurtje een eigen display en zitten er de knoppen op die je meest gebruikt. Dit is duidelijk een referentie naar het stuur uit de F1. Er is trouwens ook een normaler stuur, maar dat hebben we tijdens onze preview niet te zien gekregen.
Specificaties van de Alpine A290B
Het is nog niet helemaal duidelijk wat Alpine gaat gebruiken voor de power in de hot hatch. De basis wordt in ieder geval gevormd door het CMF-platform dat Renault samen met Nissan heeft gemaakt. De kans is groot dat de Alpine dezelfde motor krijgt als de Megane E-Tech. Daarin produceert hij 220 pk. Verder vertelt de technische baas van Renault, Gilles Le Bogne, dat er torque vectoring is, zodat de auto rijdt als een echte Alpine. Is het al bijna 2024?
Meer van TopGear


Dit is (vreemd genoeg) de nieuwste brandweerauto van Nederland

Elektrische Renault 5 is aanzienlijk goedkoper dan de elektrische Renault 5

Is de hype rondom de Renault 5 terecht of stelt ie teleur? (review)

De Renault 5 Turbo is de krachtigste auto van het merk ooit (en jij kunt ‘m straks gewoon kopen)

Bij deze tuner kun je je Suzuki Jimny laten ombouwen tot Lancia Delta or Renault 5

De belangrijkste succesfactor van Renault komt te vervallen, hoe moet het nu verder?

Zal de Alpine A390 een leuke elektrische crossover zijn?

Gaat die Alpine A390 een beetje dwars met twee motoren op de achteras? (review)

Italiaanse sportwagen met Renault-motor voor 650.000 euro, is dat niet te veel?

De ombouwkosten van de Alpine A110 Ravage zijn hoger dan de prijs van de auto

Is de Alpine A290 GTS de hot hatch ‘nieuwe stijl’ waar je op hebt gewacht? (review)

De mooiste achterruit ooit maakt misschien een comeback

De Renault Embleme is een prachtige waterstofauto die 1.000 kilometer actieradius haalt

BMW legde ooit een V12-motor van een Le Mans-racer in een X5

Dit zijn de geheime BMW’s die (helaas) nooit gemaakt zijn

Gaat Polestar racen? Met deze Polestar 6 Concept BST zou het prima kunnen

De Alisea is een moderne (en mooiere?) Pagani Zonda

Volkswagen overweegt auto van formaatje Polo, maar dan met 400 pk (met hulp van een bekende)

De echte reden waarom de nieuwe Peugeot e-208 GTi twee verschillende kleuren remklauwen heeft

Peugeot brengt GTi terug met deze kleine 208 met maar liefst 280 pk (en serieuze hardware)

Is zo’n vlugge Ford Fiesta ST na 13 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De goedkoopste Renault 5 is in Nederland: hij is echt goedkoop, maar je mist wel iets belangrijks

Heeft de Mini John Cooper Works Electric de ‘JCW-factor’? (review)

De echte reden waarom de nieuwe Peugeot e-208 GTi twee verschillende kleuren remklauwen heeft

Op deze manier word je op vakantie opgelicht bij tolpoortjes, zonder dat je het doorhebt

De belangrijkste succesfactor van Renault komt te vervallen, hoe moet het nu verder?

Peugeot brengt GTi terug met deze kleine 208 met maar liefst 280 pk (en serieuze hardware)

De goedkoopste Renault 5 is in Nederland: hij is echt goedkoop, maar je mist wel iets belangrijks

Zal de Alpine A390 een leuke elektrische crossover zijn?

Het bestverkochte merk van Nederland wil eigenlijk niet te veel elektrische auto’s verkopen

BMW wil jou overtuigen om een elektrische auto te kopen door een benzinemotor toe te voegen

Volkswagen overweegt auto van formaatje Polo, maar dan met 400 pk (met hulp van een bekende)

Er is een (groot) land waar de Tesla Model Y ineens extreem goed verkoopt

De echte reden waarom de nieuwe Peugeot e-208 GTi twee verschillende kleuren remklauwen heeft

Deze (onverwachtse) 10 elektrische auto’s raken de minste actieradius kwijt met 130 op de snelweg

Het bestverkochte merk van Nederland wil eigenlijk niet te veel elektrische auto’s verkopen

BMW wil jou overtuigen om een elektrische auto te kopen door een benzinemotor toe te voegen

Volkswagen overweegt auto van formaatje Polo, maar dan met 400 pk (met hulp van een bekende)

Deze ruige camper kost net zoveel als een klein huis en je mag er (legaal) in wonen

Er is een (groot) land waar de Tesla Model Y ineens extreem goed verkoopt
