
Officieel heet de lekkerdere versie van de aanstaande Renault 5 reïncarnatie de A290_β, maar wie zegt nou: ‘Ik zag laatst die Alpine A tweehonderdnegentig laagstreepje bèta voorbij komen’. Dat dachten wij ook. Daarom noemen we hem de Alpine A290B. Er komt dus geen Renault 5 RS, want die rol vervult deze Alpine.
Je kijkt hier naar de toekomst van Alpine op het gebied van straatauto’s. Vrij letterlijk, want volgens ontwerpbaas Raphael Linari blijft 85 procent van het uiterlijk gelijk bij de uiteindelijke productieversie. Dat definitieve exemplaar moet ergens volgend jaar te koop zijn.
Het uiterlijk van de Alpine A290B
De korte en brede machine knipoogt verleidelijk naar vroeger, maar zonder cliché te worden. Zet hem naast de Renault en je ziet dat hij een andere voorspoiler en een nieuwe diffuser heeft, die wordt overdekt door een behoorlijke achtervleugel. Verder spot je op de Alpine A290B de bekende opstelling van de koplampen.
Helaas blijven de vierkante lampen en de steunen voor extra verlichting hangen in de prototypefase. Heeft ongetwijfeld iets te maken met veiligheid voor voetgangers. De hele carrosserie is gemaakt van koolstofvezel en zit vol luchtinlaten. Er is ook ruimte voor een aantal gebbetjes. Als je de zijkanten van dichtbij bekijkt, vind je de namen van de F1-coureurs van Alpine, Esteban Ocon en Pierre Gasly.
Het stuur zit in het midden
Nog meer grappen en grollen vind je in de cabine van de A290B. Kijk door het zijraampje linksachter en je ziet een hondje met een schuddend kopje. Wat natuurlijk het opvallendst is, zijn de stoelen. Net als bij de McLaren F1 zit de bestuurder in het midden. De twee passagiers hebben één stoel links en één stoel rechts naast degene achter het stuur. De bijrijdersstoelen staan net wat verder naar achteren dan de zitting in het midden.
Linari vertelt waarom Alpine voor een centrale rijpositie kiest: ‘Omdat de sensatie van het rijden nu eenmaal het centrum van onze productfilosofie is, dachten we: waarom zouden we de bestuurder dan niet ook centraal plaatsen?’ Verder heeft het stuurtje een eigen display en zitten er de knoppen op die je meest gebruikt. Dit is duidelijk een referentie naar het stuur uit de F1. Er is trouwens ook een normaler stuur, maar dat hebben we tijdens onze preview niet te zien gekregen.
Specificaties van de Alpine A290B
Het is nog niet helemaal duidelijk wat Alpine gaat gebruiken voor de power in de hot hatch. De basis wordt in ieder geval gevormd door het CMF-platform dat Renault samen met Nissan heeft gemaakt. De kans is groot dat de Alpine dezelfde motor krijgt als de Megane E-Tech. Daarin produceert hij 220 pk. Verder vertelt de technische baas van Renault, Gilles Le Bogne, dat er torque vectoring is, zodat de auto rijdt als een echte Alpine. Is het al bijna 2024?
Meer van TopGear


Elektrische Renault 5 is aanzienlijk goedkoper dan de elektrische Renault 5

Is de hype rondom de Renault 5 terecht of stelt ie teleur? (review)

De Renault 5 Turbo is de krachtigste auto van het merk ooit (en jij kunt ‘m straks gewoon kopen)

Bij deze tuner kun je je Suzuki Jimny laten ombouwen tot Lancia Delta or Renault 5

Rijden met de originele Renault 5: een eerbetoon aan een icoon

Gaat die Alpine A390 een beetje dwars met twee motoren op de achteras? (review)

Italiaanse sportwagen met Renault-motor voor 650.000 euro, is dat niet te veel?

De ombouwkosten van de Alpine A110 Ravage zijn hoger dan de prijs van de auto

Is de Alpine A290 GTS de hot hatch ‘nieuwe stijl’ waar je op hebt gewacht? (review)

Zescilinder waterstof sportwagen klinkt als een goede toekomst

Alpine A110 R Ultime kost in Nederland meer dan een McLaren Artura

De mooiste achterruit ooit maakt misschien een comeback

De Renault Embleme is een prachtige waterstofauto die 1.000 kilometer actieradius haalt

BMW legde ooit een V12-motor van een Le Mans-racer in een X5

Dit zijn de geheime BMW’s die (helaas) nooit gemaakt zijn

Gaat Polestar racen? Met deze Polestar 6 Concept BST zou het prima kunnen

De Alisea is een moderne (en mooiere?) Pagani Zonda

De bestverkochte moderne Ford gaat terugkeren (maar niet iedereen zal blij zijn)

Audi overwoog ooit om de minst betrouwbare motor ooit te gebruiken (en dat was geen dom idee)

Dit is (vreemd genoeg) de nieuwste brandweerauto van Nederland

Vanaf deze zomer ga je auto’s tegenkomen met insectenogen in Nederland – dit moet je weten

Dit merk gaat auto’s begrenzen op 110 km/u (en tegen betaling halen ze de begrenzer eraf)

De Mini Cooper S Cabrio is oude wijn in nieuwe zakken, maar is dat erg? (review)

Gaat die Alpine A390 een beetje dwars met twee motoren op de achteras? (review)

De nieuwe Citroën C5 Aircross is zonder twijfel de meest Franse Franse auto ooit

Dit is (vreemd genoeg) de nieuwste brandweerauto van Nederland

Is zo’n spectaculaire Peugeot RCZ 15 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Renault pakt het laatste materiaal waar je aan zou denken om leer van te maken

Dit merk gaat auto’s begrenzen op 110 km/u (en tegen betaling halen ze de begrenzer eraf)

Mag de Nissan Ariya Nismo de legendarische Nismo-badge dragen? (review)

Gaat die Alpine A390 een beetje dwars met twee motoren op de achteras? (review)

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

De nieuwe instapper van Mercedes is zwaarder dan een S-klasse en duurder dan een C-klasse

Zo bizar veel Tesla’s worden gevandaliseerd – en daar verdient Elon Musk erg goed aan

Volkswagen gaat dit niet al te populaire model nog een keer opfrissen (zodat je hem nu wel koopt)

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

Is dit het begin van het einde voor de trajectcontroles in België?

Vanaf vandaag mag je geen Peugeot of Opel meer kopen in Nederland

Dit zijn auto’s waarbij de goedkoopste uitvoering eigenlijk de beste keuze is

Er is één land ter wereld waar geen muggen voorkomen (en het is perfect voor een roadtrip)
