
Officieel heet de lekkerdere versie van de aanstaande Renault 5 reïncarnatie de A290_β, maar wie zegt nou: ‘Ik zag laatst die Alpine A tweehonderdnegentig laagstreepje bèta voorbij komen’. Dat dachten wij ook. Daarom noemen we hem de Alpine A290B. Er komt dus geen Renault 5 RS, want die rol vervult deze Alpine.
Je kijkt hier naar de toekomst van Alpine op het gebied van straatauto’s. Vrij letterlijk, want volgens ontwerpbaas Raphael Linari blijft 85 procent van het uiterlijk gelijk bij de uiteindelijke productieversie. Dat definitieve exemplaar moet ergens volgend jaar te koop zijn.
Het uiterlijk van de Alpine A290B
De korte en brede machine knipoogt verleidelijk naar vroeger, maar zonder cliché te worden. Zet hem naast de Renault en je ziet dat hij een andere voorspoiler en een nieuwe diffuser heeft, die wordt overdekt door een behoorlijke achtervleugel. Verder spot je op de Alpine A290B de bekende opstelling van de koplampen.
Helaas blijven de vierkante lampen en de steunen voor extra verlichting hangen in de prototypefase. Heeft ongetwijfeld iets te maken met veiligheid voor voetgangers. De hele carrosserie is gemaakt van koolstofvezel en zit vol luchtinlaten. Er is ook ruimte voor een aantal gebbetjes. Als je de zijkanten van dichtbij bekijkt, vind je de namen van de F1-coureurs van Alpine, Esteban Ocon en Pierre Gasly.
Het stuur zit in het midden
Nog meer grappen en grollen vind je in de cabine van de A290B. Kijk door het zijraampje linksachter en je ziet een hondje met een schuddend kopje. Wat natuurlijk het opvallendst is, zijn de stoelen. Net als bij de McLaren F1 zit de bestuurder in het midden. De twee passagiers hebben één stoel links en één stoel rechts naast degene achter het stuur. De bijrijdersstoelen staan net wat verder naar achteren dan de zitting in het midden.
Linari vertelt waarom Alpine voor een centrale rijpositie kiest: ‘Omdat de sensatie van het rijden nu eenmaal het centrum van onze productfilosofie is, dachten we: waarom zouden we de bestuurder dan niet ook centraal plaatsen?’ Verder heeft het stuurtje een eigen display en zitten er de knoppen op die je meest gebruikt. Dit is duidelijk een referentie naar het stuur uit de F1. Er is trouwens ook een normaler stuur, maar dat hebben we tijdens onze preview niet te zien gekregen.
Specificaties van de Alpine A290B
Het is nog niet helemaal duidelijk wat Alpine gaat gebruiken voor de power in de hot hatch. De basis wordt in ieder geval gevormd door het CMF-platform dat Renault samen met Nissan heeft gemaakt. De kans is groot dat de Alpine dezelfde motor krijgt als de Megane E-Tech. Daarin produceert hij 220 pk. Verder vertelt de technische baas van Renault, Gilles Le Bogne, dat er torque vectoring is, zodat de auto rijdt als een echte Alpine. Is het al bijna 2024?
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Is de hype rondom de Renault 5 terecht of stelt ie teleur? (review)

De Renault 5 Turbo is de krachtigste auto van het merk ooit (en jij kunt ‘m straks gewoon kopen)

Bij deze tuner kun je je Suzuki Jimny laten ombouwen tot Lancia Delta or Renault 5

Rijden met de originele Renault 5: een eerbetoon aan een icoon

Hoe goedkoop is de elektrische Renault 5 nou echt in Nederland?

Italiaanse sportwagen met Renault-motor voor 650.000 euro, is dat niet te veel?

De ombouwkosten van de Alpine A110 Ravage zijn hoger dan de prijs van de auto

Is de Alpine A290 GTS de hot hatch ‘nieuwe stijl’ waar je op hebt gewacht? (review)

Zescilinder waterstof sportwagen klinkt als een goede toekomst

Alpine A110 R Ultime kost in Nederland meer dan een McLaren Artura

Alpine A390 is wederom een SUV van een sportwagenmerk: mag dat?

De Renault Embleme is een prachtige waterstofauto die 1.000 kilometer actieradius haalt

BMW legde ooit een V12-motor van een Le Mans-racer in een X5

Dit zijn de geheime BMW’s die (helaas) nooit gemaakt zijn

Gaat Polestar racen? Met deze Polestar 6 Concept BST zou het prima kunnen

De Alisea is een moderne (en mooiere?) Pagani Zonda

Deze Britse Jaguar Kensington werd uiteindelijk een Koreaanse sedan met Italiaanse genen

Eindelijk, de meest legendarische hot hatch maakt een comeback

De nieuwe Kia EV2 wordt de goedkoopste elektrische Kia (en heeft bijzondere deuren)

De bestverkochte auto in Europa uit de jaren ’90 gaat een (betaalbare) comeback maken

Dit zijn 6 snelle Volkswagen Polo’s die je al vergeten was

Kan deze Fiat Grande Panda zijn merk opnieuw op de kaart zetten? (review)

De Fiat Grande Panda is er nu ook met benzinemotor, voor de goedkoopste moeten we even zeuren

Eindelijk, de meest legendarische hot hatch maakt een comeback

Waarom de Renault Espace nu al een ingrijpende facelift heeft gekregen

Citroën C4 Hybrid 136 Plus: het is zowaar een echte Citroën (en dat is goed nieuws)

De Alpine A290 is in Nederland: dit moet je weten

De sportuitlaat op een Bugatti kost meer dan een nieuwe (dikke) Porsche 911

Peugeot komt terug met snelle modellen op basis van de E-3008 en E-5008

Eindelijk, de meest legendarische hot hatch maakt een comeback

De bijna goedkoopste EV van Nederland wordt nu ook een van de dikste

Je kunt 43.000 euro aanbetalen op een auto die al acht jaar niet geleverd wordt

Maar liefst 163.606 Nederlandse automobilisten met een EV willen terug naar benzine

Tesla-rijders zijn hun auto zat en ruilen hem in, maar hoe komt dat eigenlijk?

Een van de coolste nieuwe auto’s van de afgelopen tijd kost nu tweedehands al geen drol meer

Max Verstappen krijgt nu alweer een nieuwe teamgenoot: Liam Lawson mag vertrekken

Eindelijk, de meest legendarische hot hatch maakt een comeback

De verkoopdoelstelling van de Aston Martin Vanquish Volante is wel érg optimistisch

Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

De bijna goedkoopste EV van Nederland wordt nu ook een van de dikste
