Het zou een leuke uitdrukking kunnen zijn: ‘als een flitsend matrixbord bij een lege snelweg’. Het gebeurt weleens: het is rustig op de snelweg en toch geven de matrixborden boven de weg ineens een lagere maximumsnelheid aan. En gek genoeg geeft het matrixbord rechts een lagere snelheid aan. Vaak is er dan iets aan de hand op de vluchtstrook een stukje verderop. Maar is het dan de bedoeling dat je op de langzamere rijstrook blijft of moet je dan een strook opschuiven?

Het liefst ga je rijden waar je 90 mag in plaats van 70. Zeker als het rustig is, is 70 gevoelsmatig wel érg langzaam. Toch is het niet de bedoeling dat je een strook opschuift als de rechterrijstrook leeg is. Een woordvoerder van het CBR legt uit aan TopGear Nederland: ‘De verkeersregels zijn helder. Als bestuurder ben je verplicht om op de weg zoveel mogelijk rechts te houden.’

Vaak kun je toch niet 70 of 90 rijden

Hij voegt wel toe: ‘Bij een dergelijke situatie zal het over het algemeen druk zijn op de weg, dus is het maar de vraag of de situatie het toelaat om de maximumsnelheid te halen.’ Hij denkt dus dat het niet uitmaakt welke rijstrook je neemt, want hard kun je toch niet rijden. Dat is bij de foto boven dit artikel trouwens wel anders. De grap is dus wel: als er iemand vóór je ook 70 gaat rijden, dan mag je die kortstondig met 90 km/u inhalen.

Als je dan toch iemand inhaalt, dan moet je volgens de woordvoerder zo snel mogelijk terug naar de andere rijstrook: ‘Een inhaalmanoeuvre dient niet langer te duren dan noodzakelijk. De inhalende bestuurder zal weer zo snel als mogelijk de normale plaats op de weg in moeten nemen.’ Het CBR houdt 10 seconden aan als richtlijn. Daarna is het onnodig links rijden en zou je in principe een boete kunnen krijgen.

Om maar even terug te komen op de vraag in de titel: je moet dus altijd rechts houden, ook als je op die rijstrook langzamer moet rijden. Eigenlijk is dat gek, want vaak staat er iets op de vluchtstrook en het zou juist logisch zijn om voor de veiligheid een strook op te schuiven. Maar in dit soort gevallen is het minderen van snelheid voldoende; anders zou er wel een rood kruis boven de rechterrijstrook komen te staan. De mensen met pech zouden in principe ook achter de vangrail moeten staan.

10 reacties op “Als de matrixborden 70 én 90 aangeven, mag je dan links 90 gaan rijden?”

  1. Sluit gewoon de rechter rijstrook af met een rood kruis. Dan is er geen discussie nodig, hoe simpel kan het zijn.

  2. Bij Goudasplitsing A12/A20 neem ik bij drukte altijd de middelste van de drie banen naar Den Haag. Ook al is de rechterbaan bijna leeg. Zo voorkom ik een confrontatie met degene, die zo veel mogelijk doorrijdt om op het laatst gauw in re voegen voor Rotterdam en zo de hele file naar Rotterdam omzijlt. Maar als er geen plek over is moet er geremd worden en leidt dat soms tot stilstaan op de rechterbaan naar Den Haag.

    • Bijna iedereen rijdt op de A12 bij Gouda richting Den Haag bij splitsing A20 niet in de rechter baan. Behalve degenen met haast en zelfmoord neigingen die inderdaad op het laatste moment proberen in te voegen en op de rem trappen. Ze zouden daar eigenlijk strenger op moeten controleren.

  3. Ook als er (nog) niets op de matrix borden getoond wordt, schuif ik een baan op als er op de vluchtstrook iets aan de hand is, ongeacht of dat volgens de regels mag.

  4. Leuk dat invoegen ik heb geleerd als je invoegen moet de achter je in de spiegel geheel zichtbaar zijn heel inderlijk als je met de cour controle rijd

    • En nu in het Nederlands en met leestekens? Ik kan hier echt geen touw aan vastknopen…

      De situatie zoals in de foto zal een foutje zijn, want waarom zou je de snelheid anders beperken met snelheidsverschillen tussen de rijstroken?

      • Ik rij regelmatig hier op de a12 bij afrit Reeuwijk.
        In de middag spits staat regelmatig de afrit helemaal vol soms staat het verkeer op de rechter rijstrook of half op de vlucht te wachten om de afrit te kunnen nemen.
        Daarom is de snelheid op de rechterkant lager zo dat ze niet achter in de file rijden

  5. Ik kom deze situatie meestal ‘s avonds laat tegen op de A2.
    Dan is er inderdaad meestal sprake van een stilstaand voertuig op de vluchtstrook.
    Ik snap dat het volgens de letter van de wet zo is dat je altijd de meest rechter baan moet gebruiken, maar ik ben er toch echt van overtuigd dat zelfs de meest fanatieke diender mij niet staande gaat houden als ik toch echt een baantje naar links opschuif.

    • Interessant dat het CBR hier deze reactie geeft.
      Regeltjes, regeltjes, regeltjes.
      Verkeersinzicht en veiligheid zouden in deze situatie de boventoon moeten zijn.
      70 staat er met maar 1 doel. De situatie hier is minder veilig dan op de rijstrook ernaast. Dus indien mogelijk, toch maar een rijstrook opschuiven.
      Wordt iedereen blij van…..

Laat een antwoord achter aan Dave Reactie annuleren

(verplicht)

Meer van TopGear