
Het zou een leuke uitdrukking kunnen zijn: ‘als een flitsend matrixbord bij een lege snelweg’. Het gebeurt weleens: het is rustig op de snelweg en toch geven de matrixborden boven de weg ineens een lagere maximumsnelheid aan. En gek genoeg geeft het matrixbord rechts een lagere snelheid aan. Vaak is er dan iets aan de hand op de vluchtstrook een stukje verderop. Maar is het dan de bedoeling dat je op de langzamere rijstrook blijft of moet je dan een strook opschuiven?
Het liefst ga je rijden waar je 90 mag in plaats van 70. Zeker als het rustig is, is 70 gevoelsmatig wel érg langzaam. Toch is het niet de bedoeling dat je een strook opschuift als de rechterrijstrook leeg is. Een woordvoerder van het CBR legt uit aan TopGear Nederland: ‘De verkeersregels zijn helder. Als bestuurder ben je verplicht om op de weg zoveel mogelijk rechts te houden.’
Vaak kun je toch niet 70 of 90 rijden
Hij voegt wel toe: ‘Bij een dergelijke situatie zal het over het algemeen druk zijn op de weg, dus is het maar de vraag of de situatie het toelaat om de maximumsnelheid te halen.’ Hij denkt dus dat het niet uitmaakt welke rijstrook je neemt, want hard kun je toch niet rijden. Dat is bij de foto boven dit artikel trouwens wel anders. De grap is dus wel: als er iemand vóór je ook 70 gaat rijden, dan mag je die kortstondig met 90 km/u inhalen.
Als je dan toch iemand inhaalt, dan moet je volgens de woordvoerder zo snel mogelijk terug naar de andere rijstrook: ‘Een inhaalmanoeuvre dient niet langer te duren dan noodzakelijk. De inhalende bestuurder zal weer zo snel als mogelijk de normale plaats op de weg in moeten nemen.’ Het CBR houdt 10 seconden aan als richtlijn. Daarna is het onnodig links rijden en zou je in principe een boete kunnen krijgen.
Om maar even terug te komen op de vraag in de titel: je moet dus altijd rechts houden, ook als je op die rijstrook langzamer moet rijden. Eigenlijk is dat gek, want vaak staat er iets op de vluchtstrook en het zou juist logisch zijn om voor de veiligheid een strook op te schuiven. Maar in dit soort gevallen is het minderen van snelheid voldoende; anders zou er wel een rood kruis boven de rechterrijstrook komen te staan. De mensen met pech zouden in principe ook achter de vangrail moeten staan.
Lees ook: Krijg je een boete als je in de trajectcontrole harder rijdt dan de snelheid op de matrixborden?

Klopt helemaal je mag niet voor de linkerbaan met hogere snelheid kiezen! het mag niet van politie! ik heb hiervoor boete ontvangen voor onnodig links rijden. Dure inschattingsfout.
Je zegt het zelf al onnodig links BLIJVEN rijden
Een paar jaar geleden zat ik met deze vraag en heb hem oa aan rijkswaterstaat gesteld.
Het antwoord was verbijsterend, zelf hebben ze er ook geen verstand van bleek wel uit hun antwoord.
Pas op kans op file bij afslaan naar Alphen. Rechtdoor kan gewoon door met 100
Dit is weer typisch wet boven verstand. Als er iets is bij de vluchtstrook en je moet 70 rijden Dus drukke rechtste baan naast de vluchtstrook. Dan maak je eigenlijk de situatie nog gevaarlijker.
Cbr neemt toch examens af? Zou deze vraag niet aan de politie gesteld moeten worden?
Btw als ik op de 90km baan rij, kan ik niet naar rechts omdat ik dan de max toegestane snelheid overtreedt… tenzij ik daar rechts eem afrit af moet
Je kan van 90 gewoon afremmen naar 70 hoor. Dat kun je doen met het middelste pedaal of gewoon het rechter pedaal even los laten kom je er ook wel. Hoop dat het helpt op je examen!
Grappig dat het CBR dat zegt en niet het recht juiste: deze maatregel kan alleen opgevat worden als een advies. In Nederland gelden alleen rijbaanbrede snelheidslimieten. Bij een aparte limiet voor één rijstrook is er geen sprake van een consistente limiet en daarom kan deze niet juridisch gehandhaafd worden.
In het verkeersregelement staat niks over of een maximum snelheid altijd rijbaanbreed moet zijn. Deze kan dus best per rijstrook worden aangegeven.
Ja, maar het wordt niet gehandhaafd.
Het kan wel. zie E17 bij Gent(B) rechter baan matrix 70 en 2 overige banen 90 staat trajectcontrole op
Om te beginnen is dat België. Als er sprake is van vrije uitwisseling tussen de rijSTROKEN, welke overtreding begaat iemand dan die 95 rijdt? 5km te hard of 25? Zeker bij een trajectcontrole moet er (iig in Nederland) sprake zijn van een uniforme limiet op het hele traject. Daarom gaat (in NL) de trajectcontrole ook uit als er in het traject een dynamische snelheid wordt getoond
Bij de A28 Wezep richting Zwolle zijn ze bezig met de snelweg, daar staat rechts afslag Apeldoorn vaak 90 en richting Zwolle 70 en soms 50 km./uur
De meestennkiezen dan voor rechts en voegen later weer in richting Zwolle.
Sluit gewoon de rechter rijstrook af met een rood kruis. Dan is er geen discussie nodig, hoe simpel kan het zijn.
En dan inkomsten mislopen zonder burgers tot last te zijn? Dacht het even niet. -de overheid
Gewoon je rijstrook blijven volgen is wat een inspecteur van de verkeerspolitie mij heeft aangeraden.
Telkens van rijstrook wisselen geeft een onrustig beeld.
Dan heeft die inspecteur het verkeerd. We wonen hier niet in de VS, waar het “keep your lane” principe wordt gehanteerd. Hier houden we rechts aan.
Over de opmerking (sluit dan gewoon de rechter rijstrook af met een kruis).
De richtlijn bij werk op de vluchtstrook is (dus ook voor wegslepen pechgevallen maar ook werk) is:
1. blijft iedereen in het voertuig dan links daarnaast 90.
2.Komt men buiten het voertuig dan 70.
3. Moet men binnen 1,20 meter van de kantstreep buiten het voertuig komen dan een kruis ernaast.
Hier word helaas nog wel vanuit gegaan dat je aan de verkeersluwe kant uitstapt. Dus ook rechts uitstapt als bestuurder waar de vluchtstrook ook rechts is.
Wat ben jij een droeftoeter zeg, net als die laffe wegloper waar je zo te zien fan van bent.
Pffff waar slaat dat nu op?
Ga je gal op een ander forum spuwen. Wellicht is Fakebook iets voor jou.
Nu gaat het cbr over de letter van de verkeerswet. Het is zeker niet zo dat in dergelijke situaties altijd druk zal zijn. Als iemand die langs de snelweg werkt, vaak vanaf de vluchtstrook en buiten mijn voertuig zou ik het zeker op prijs stellen om deze langzamere 70 rijstrook rechts te verlaten naar een rijstrook links daarnaast.
De reden is vrij simpel. Men kan tegenwoordig niet op hun rijstrook blijven. Jaarlijks gebeuren er honderden ongevallen met een stilstaand voertuig op de vluchtstrook en een passerend voertuig op de 70 rijstrook (waar zelden slechts 70 gereden word). Ff een app sturen, make-up opdoen, of zelfs film kijken achter het stuur gebeurd steeds vaker.
Ja, vanuit de wegenberkeerswet moet je zo veel mogelijk rechts rijden indien mogelijk. Maar onveilig rijgedrag is een artikel 5 (kapstok artikel) en zegt de wet (niet RVV) ook dat je veilig moet handelen als dit kan en zelfs indien dit in strijd is met een andere wet. Dus zeg het maar. 🤷♂️
dat is toch waar jullie soort ‘de waarheid’ vandaan haalt omdat ze normale nieuwsbronnen niet vertrouwen? maar uiteraard wel die ‘waarheid’ zonder enige kritiek accepteren? Stelletje hypocriete honden. Huilen met de wolven dat kunnen ze. Net als weglopen als een laffe hond als het te heet wordt.
Deze foto is een slecht voorbeeld, omdat deze rechterbaan 70 is omdat er een afslag met file/opstoppingsgevaar aankomt. Daarom zijn de andere banen nog 90. Dus als je niet rechtsaf wil moet je helemaal niet op die rechterbaan willen rijden.
Bij Goudasplitsing A12/A20 neem ik bij drukte altijd de middelste van de drie banen naar Den Haag. Ook al is de rechterbaan bijna leeg. Zo voorkom ik een confrontatie met degene, die zo veel mogelijk doorrijdt om op het laatst gauw in re voegen voor Rotterdam en zo de hele file naar Rotterdam omzijlt. Maar als er geen plek over is moet er geremd worden en leidt dat soms tot stilstaan op de rechterbaan naar Den Haag.
Bijna iedereen rijdt op de A12 bij Gouda richting Den Haag bij splitsing A20 niet in de rechter baan. Behalve degenen met haast en zelfmoord neigingen die inderdaad op het laatste moment proberen in te voegen en op de rem trappen. Ze zouden daar eigenlijk strenger op moeten controleren.
Als ze strenger zouden controleren hadden ze de staatskas nu al vol gehad voor dit jaar 😂😂😂
Zelfde verhaal als op A16, voor en na de Brienenoordbrug…
Inderdaad de kamikaze baan (3e rijstrook onder het aquaduct)… je wilt daar niet als je de A12 vervolgd ri Den Haag op de 3e baan rijden omdat er altijd van de gasten zijn die op het allerlaatste moment alsnog zich ertussen proppen richting de A20 moordrecht. Hetzelfde geld voor de andere kant vanaf knp. Gouwe 》 Bodegraven buj de afslag ri. Bodegraven, hier loopt het ook altijd vast tijdens de spits, de vrachtwagens ri. Utrecht schuiven dan vaak als naar de 3e van de 4 rijbaan op om ook de kamikaze piloten te ontwijken die als allerlaatste de afslag van Bodegraven alsnog nemen
Er zou daar zeker meer controle moeten zijn en mensen op de A 20 staande moeten houden en in een langdradig verhaal moeten uitleggen dat ze gevaarlijk bezig zijn, kost ze tijd en misschien leren ze er iets van dat ze ook normaal kunnen rijden en niet zoals aso leaserijders, Audi, BMW en Mercedes rijders over het algemeen doen.
Helemaal mee eens als vrachtwagenchauffeur kan ik beamen dat het verschrikkelijk is om ineens zo’n debiel voor je te krijgen die stil gaat staan op een vrije baan om de file af te snijden terwijl met je 40/50 ton zware combinatie geen kant op kan en vol in de ankers moet om hem niet dood te rijden.
En dan bij het passeren een paar geschrokken kinderen op de achterbank van zo’n klootzak te zien zitten.
Ook als er (nog) niets op de matrix borden getoond wordt, schuif ik een baan op als er op de vluchtstrook iets aan de hand is, ongeacht of dat volgens de regels mag.
Dat is dus ook een probleem in Nederland: zelf regels verzinnen, omdat men denkt dat niemand daar al over nagedacht heeft.
Het mag niet. Punt.
Goed zo Marthijn, rijd maar gewoon die persoon op de vluchtstrook aan als die per ongeluk te ver op jouw baan loopt. Jij houdt je netjes aan de regels! Die lui van het CBR sporen ook niet lijkt het. Even naar links, dan ‘mag’ je iemand die 69 rijdt inhalen met 90 en dan weer terug en flink remmen. Lekker doordacht!
Leuk dat invoegen ik heb geleerd als je invoegen moet de achter je in de spiegel geheel zichtbaar zijn heel inderlijk als je met de cour controle rijd
En nu in het Nederlands en met leestekens? Ik kan hier echt geen touw aan vastknopen…
De situatie zoals in de foto zal een foutje zijn, want waarom zou je de snelheid anders beperken met snelheidsverschillen tussen de rijstroken?
Ik rij regelmatig hier op de a12 bij afrit Reeuwijk.
In de middag spits staat regelmatig de afrit helemaal vol soms staat het verkeer op de rechter rijstrook of half op de vlucht te wachten om de afrit te kunnen nemen.
Daarom is de snelheid op de rechterkant lager zo dat ze niet achter in de file rijden
Iemand kan dyslectisch zijn en je kunt gewoon ff puzzelen toch.
Hinderlijk
Cruise control
Ik kom deze situatie meestal ‘s avonds laat tegen op de A2.
Dan is er inderdaad meestal sprake van een stilstaand voertuig op de vluchtstrook.
Ik snap dat het volgens de letter van de wet zo is dat je altijd de meest rechter baan moet gebruiken, maar ik ben er toch echt van overtuigd dat zelfs de meest fanatieke diender mij niet staande gaat houden als ik toch echt een baantje naar links opschuif.
Interessant dat het CBR hier deze reactie geeft.
Regeltjes, regeltjes, regeltjes.
Verkeersinzicht en veiligheid zouden in deze situatie de boventoon moeten zijn.
70 staat er met maar 1 doel. De situatie hier is minder veilig dan op de rijstrook ernaast. Dus indien mogelijk, toch maar een rijstrook opschuiven.
Wordt iedereen blij van…..
Goed zo Marthijn, rijdt maar gewoon die persoon op de vluchtstrook aan als die per ongeluk te ver op jouw baan loopt. Jij houdt je netjes aan de regels! Die lui van het CBR sporen ook niet lijkt het. Even naar links, dan ‘mag’ je iemand die 69 rijdt inhalen met 90 en dan weer terug en flink remmen. Lekker doordacht!