Wat zag het er gaaf uit hè, toen Audi voor het eerst dagrijverlichting introduceerde op de R8 en A4. Opeens wilde iedereen een led-stripje in zijn koplampen of onder in de bumper. Daar zal Halfords best wat aan verdiend hebben in de loop der jaren. Maar de dagrijverlichting (DRL) werd niet alleen geïntroduceerd omdat het er cool uitzag, het draagt echt bij aan de verkeersveiligheid. Daarom zijn autofabrikanten sinds 2011 verplicht om een vorm van DRL op nieuwe auto’s te monteren. Topidee, maar dan moet het wel goed gebruikt worden.

Het zit ‘m een beetje in de naam: dag-rijverlichting. De led’jes zijn zo fel omdat je ze dan overdag beter kunt zien. Om dezelfde reden gaat het scherm van je telefoon feller branden als je in de zon staat. Vanuit de auto gezien geven de led’s een flinke bak licht, waardoor het in het donker soms kan lijken alsof je koplampen gewoon aanstaan. Maar niet alleen verblind je in het donker je tegenliggers, bij veel auto’s staan de achterlichten uit als de dagrijverlichting aanstaat. Foutje, kan gebeuren – maar zorg dan dat je het oplost.

Als iemand seint, check dan je eigen lichten

En daar komen we aan bij onze frustratie. We zien ze veel vaker rijden dan eigenlijk zou moeten: mensen die in omstandigheden met slecht zicht wel hun dagrijled’jes aan hebben staan, maar niet hun achterlichten. Dit komt doordat ze ofwel hun verlichting uit hebben gezet, in plaats van op de automatische stand, of doordat de auto zich niet realiseert dat de koplampen nodig zijn. Bijvoorbeeld als het overdag mistig is.

Brave burgers die we zijn seinen we in zo’n geval met grootlicht (of met het mistachterlicht als we ervoor rijden) – maar dan komt er negen van de tien keer geen reactie. Vertrouw ons nou maar, mensen lopen heus niet te seinen omdat ze zo’n fan zijn je hilarische kentekenplaathouder (babe on board, hilarisch, hoe kóm je erop?). Als je nou ziet dat iemand achter of voor je met zijn lichten seint, check dan even je eigen lichten. Doe dat gewoon altijd.

Ook als je twijfelt of iemand seinde

Ook als je twijfelt of iemand seinde of gewoon iets te hard over een drempel reed, check dan even je lichten. Kleine moeite, kan nooit kwaad. Want zoals gezegd: ook als het knopje van je koplampen op ‘automatisch’ staat, ben je niet verzekerd van het juiste licht. Bij mist moet je zelf je verlichting aanzetten. Bij zeer dichte mist (zicht minder dan 50 meter) moet je zelf je mistachterlicht aanzetten. Hadden we al gezegd dat je altijd even je lichten moet checken als iemand seint?

De veiligheid van dagrijverlichting

Dat wil overigens niet zeggen dat we tegen dagrijverlichting zijn – het moet alleen wel goed gebruikt worden. Die kleine led’jes hebben een groot effect. Volgens Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) zou het aantal verkeersdoden met 15 procent afnemen en het aantal serieuze verwondingen in het verkeer met 10 procent als iedereen overdag verlichting zou voeren. Heb je geen dagrijverlichting, dan loont het dus om overdag je lampen aan te zetten. In sommige landen is dit al verplicht. Inmiddels zal het effect wat kleiner zijn, omdat veel auto’s nu al DRL hebben.

Reacties

  • Sracerr heeft op 20 december 2021 geschreven:

    Standaard witte LED en Xenon verlichting verblind op donkere wegen. bloed irritant, zeker als het regent. Ze zijn veel te wit en veel te fel. Ook merk ik vaak op binnenwegen in de bergen dat de automatische hoogte verstelling te laat werkt, waardoor je ook continue wordt verblind. een klein beetje “Geel” toevoegen zou wonderen doen.

    Reageer
  • Peter heeft op 20 december 2021 geschreven:

    Mistlampen voor overdag mogen álleen aan als het mistig is, zie zelf ook meerdere bestuurders die ze áltijd aanhebben, is gevaarlijk en je krijgt er ook een bekeuring voor als je ze voert zonder mist

    • Arco heeft op 20 december 2021 geschreven:

      Mistlampen voor mogen altijd bij slecht zicht! De bestuurder mag zelf bepalen wat slecht zicht is. Mistachterlicht mag alleen bij zicht minder dan 50 meter bijist of sneeuwval. Dus niet bij regen

      Reageer
    Reageer
  • mini cooper rijder heeft op 20 december 2021 geschreven:

    irritanter zijn de mensen die hun mistvoorlampen aan zetten omdat dat mooi moet lijken ofzo… als ik in mijn klassieke mini cooper rijd (laag bij de grond) verblind dit vaak enorm.

    Reageer
  • Bensafe heeft op 20 december 2021 geschreven:

    We praten nu over dl en veiligheid, maar wat ik al jaren een probleem vindt wat erg weinig besproken wordt, het minst hun verlichting of ieg hun zichtbaarheid voor elkaar hebben. Dan bedoel ik natuurlijk de voetgangers en de fietsers. Voetgangers dragen geen enkele vorm van reflectie of verlichting daar dan ook niet is voorgeschreven in ons land. En fietsers is verlichting wel voorgeschreven Maar hebben ze een zeer groot percentage dit niet op orde. Ik begrijp er eigenlijk zeer weinig van waarom dat nodig besproken wordt op de politieke agenda. Het is misschien off topic, maar ik vraag me af of andere mensen dit herkennen, dat ik voor de zoveelste keer weer bijna op en zeer donkereweg een fiets te pakken heb die geen verlichting voert zwarte kleren aan heeft en zijn reflectie op zijn fijne mountainbike ook niet op orde heeft. Om maar niet te spreken van voetgangers die buiten zebrapaden om oversteken in met hun donkere kleding en geen enkele vorm van een reflectie en en je trakteren op gebalde vuisten ongesteld kan opladen als je ze niet gezien hebt met je infrarood bril op in je auto in het donker. Uiteraard heb je in het donker infrarood bril op, dus zie je mensen niet met donkere kleren en geen reflectie of verlichting, en toch praten hierover de meest kwetsbare verkeersdeelnemers de fietsers en voetgangers. Ze hebben geen airbags en alle Allerhande veiligheidssystemen zoals wij die in de auto kennen. Graag zou ik zien dat de wetgever hier eens op ingrijpt en oom agent en stoppen weer eens ouderwets voor een fietsen zonder licht omdat men blijkbaar niet begrijpt dat het echt zeer doet als een auto jou niet ziet en je aanrijdt. Ik hoor graag hoe andere mensen dit ervaren en of mensen ideeën hebben om hier verandering in aan te brengen. Bedankt alvast voor jullie positieve feedback.

    Reageer
  • Michiel heeft op 19 december 2021 geschreven:

    Mijn auto is van 1998 (Honda Accord).
    Met dagrijverlichting staan de achterlichten gewoon aan zoals met gewone verlichting,
    maar voor is het zo barre weinig dat ik vaak gewone verlichting gebruik, weet ik in ieder geval zeker dat ik gezien word!

    • Joost heeft op 20 december 2021 geschreven:

      En zo zou het moeten zijn!!
      En zeker omdat bij de meeste auto’s de verlichting achter bijna bij alle auto’s NIET aan is, mensen die je verlichting aan!!

      Reageer
    Reageer
  • Dennis heeft op 19 december 2021 geschreven:

    van mij kan die lichtschakelaar gewoon uit de auto’s gehaald, licht aan zodra de motor loopt.

    Reageer
  • Henk heeft op 19 december 2021 geschreven:

    Ik heb zelf geen dagrijverlichting, dit heeft als voordeel dat mijn dashboardverlichting uit is als mijn licht uitstaat. Bij moderne auto’s zie je vaak dat dashboardverlichting permanent aan is, met als gevolg dat je je instrumenten ook in het donker af kan lezen. Als je dan ook felle dagrijverlichting hebt, dan geeft dat de illusie dat je verlichting aanstaat.

    • Joost heeft op 20 december 2021 geschreven:

      En zo zou het moeten zijn!!
      En zeker omdat bij de meeste auto’s de verlichting achter bijna bij alle auto’s NIET aan is, mensen die je verlichting aan!!

      Reageer
    Reageer
  • Kevin heeft op 19 december 2021 geschreven:

    Ik vraag me al jàren af waarom DRL enkel vooraan is en niet achteraan… slaat echt nèrgens op. Als fabrikanten gewoon voor èn achter DRL installeren scheelt dat al een slok op de borrel want bij lichte mist or motregen zijn dat soort achterlichten toch best zichtbaar. Meer dan géén achterlichten alleszins.

    • Poulusma heeft op 19 december 2021 geschreven:

      Ik vraag me al jaren af waarom de DRL er überhaupt is…
      In Zweden is het sinds jaar en dag verplicht om met Dimlicht aan te rijden. In ieder geval oude Volvo’s hebben nieteens de mogelijkheid hun verlichting uit te schakelen. Deze gaat automatisch met starten van de auto aan. Dat hadden ze hier ook moeten verplichten. Dan hadden er nu minder Tokkies op klaarlichte (zelfs zomerse) dag met mistlichten aan gereden, daar ben ik echt van overtuigd

      Reageer
    Reageer
  • Opa Jan heeft op 19 december 2021 geschreven:

    Mijn verlichting gaat automatisch aan als mijn auto(206) gestart is dus geen omkijken naar

    Reageer
  • Jeroen heeft op 19 december 2021 geschreven:

    Bij mijn Citroën springen de lichten automatisch aan als de ruitenwissers werken. Ik merk bij veel wagens uit het duurdere klasse dat de dagverlichting geen rekening houdt hiermee. Simpele fictie maar heel handig en veilig.

    • Will heeft op 20 december 2021 geschreven:

      Dat moet je bij veel auto’s instellen en staat standaard uit. Mensen kijken niet naar instellingen. Veel te moeilijk 😂

      Reageer
    Reageer
  • Efge heeft op 19 december 2021 geschreven:

    Helemaal mee eens, maar dat “soort” mensen leest geen autorubrieken dus zal niet overkomen…😞

    Reageer
  • Sander gest heeft op 19 december 2021 geschreven:

    Mensen zijn potloden,dat ten eerste,maar ook de autofabrikant heeft schuld.in mijn BMW kan ik de achterlichten mee aanzetten met drl,maar mijn maatje in zijn (ander model) BMW niet! Hij heeft simpelweg de optie niet in z’n menu…raar!

    • Joost heeft op 20 december 2021 geschreven:

      Het is gewoon weg te dom voor woorden dat de achterlichten NIET aan zijn bij DRL, bij meeste auto’s, echt ongelooflijk, het zou bij elke autofabrikant verplicht moeten zijn

      Reageer
    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear