De kwaadaardige krantenmedia weet het zeker: Tesla gaat failliet. Het eerste kwartaal van dit jaar draaide het merk 709,6 miljoen dollar verlies; het hoogste bedrag voor Tesla ooit. De Messias-status die Elon Musk had bij zijn trouwe aandeel-apostelen lijkt weg te ebben. Dankzij nogal, eh, presidentiële uitspraken tegen journalisten, lijkt de pers zich nu ook tegen Musk te keren. Maar goed, of Tesla failliet gaat of niet, daar gaat het nu even niet om. De vraag is: wat zal er gebeuren áls de stekker eruit gaat?
Fisker
Laten we naar een recent voorbeeld kijken van een ander EV-bedrijf. De droom van Henrik Fisker had, net als Tesla, moeite om het hoofd boven water te houden. De elektrische autobouwer verkocht in 2011 en 2012 een paar duizend modellen, waarvan net geen tweehonderd exemplaren in Nederland. Niet lang daarna ging de tent failliet. Leuk, als je net 116.000 euro had neergelegd voor je hippe sedan. Konden de eigenaren bij het eerste pechgeval hun auto naar de sloop brengen?
Nee. Niet lang na de financiële hartstilstand kocht het Chinese conglomeraat Wanxiang de resten op. Al snel begonnen de fabrieken te draaien om reserveonderdelen te produceren. Ook in Nederland kun je gewoon terecht voor onderhoud. En vier jaar later verkocht Wanxiang voor het eerst een keer de onderdelen niet enkel meer los, maar aan elkaar verbonden met schroeven, bouten en lasnaden. Inderdaad: als complete auto, maar dan onder de naam Karma Revero.
Herstart
Een herstart voor Tesla is een zeer realistisch scenario. Sowieso zit er geld in reserveonderdelen; de duizenden verkochte modellen hebben immers onderhoud nodig. Of de eigenaren rijden iets stuk. Of de auto rijdt zichzelf stuk. Mocht Tesla echt ploffen, dan hoeven huidige eigenaren zich geen zorgen te maken. Kijk bijvoorbeeld ook naar Saab. De enige vraag is: wat gebeurt er met het Supercharger-netwerk? Wie gaat dat onderhouden? Blijft het gratis?
Apple, Google of Uber
Natuurlijk zou een failliet Tesla voor een grote partij als Toyota of Ford een fijne aankoop zijn. Alleen al voor de patenten en de kennis. Maar huidige concurrenten zijn niet de enige gegadigden. Volgens de geruchten werkt Apple onder de naam Project Titan al jaren in het geheim aan een eigen auto. Een aankoop als Tesla zou ze een enorme boost geven. Of wat dacht je van Google; het bedrijf test al volop met autonome auto’s. Ook Uber zou een goed pleeggezin kunnen zijn voor een failliet Tesla.
Dus, wat als Tesla failliet gaat?
‘Te groot om te falen’, dat bestaat niet. Tesla kan dus best failliet gaan, maar het bedrijf zal nooit zomaar ophouden met bestaan. Er zijn genoeg bedrijven die in de rij staan om Tesla in z’n geheel of in delen weg te kapen. Kaalplukken en verder laten afzinken, kan dan natuurlijk ook. In het ergste geval wordt de Tesla Roadster geschrapt. Gelukkig zijn er zat elektrische supercarbouwers inmiddels.
Kees heeft op 22 mei 2018 geschreven:
Mooi hapje voor Apple of Google, die hebben geld genoeg en kunnen ook flinke prijzen rekenen door hun imago.