Als iedereen om je heen aan het spookrijden is, dan moet je je ernstig afvragen of jij niet de spookrijder bent. Want wij kunnen blijven roepen dat je voor het geld van een SUV of crossover ook een grotere en zuinigere stationwagen hebt, maar mensen kopen alsnog die hoge auto. Gelukkig is er wel een klein aantal mensen dat hetzelfde denkt als wij. Maar wat nou als je partner dat niet doet?

Als je veel ruimte wilt én een hoge zit, dan moet je eigenlijk een MPV kopen, zoals een Ford Galaxy of Renault Espace van aardig wat jaartjes geleden. Maar de mensen die graag een SUV willen, zijn waarschijnlijk de laatsten die een oude MPV willen rijden. Daarom ging we op zoek naar een aantal compromissen waar jij en je partner met laagtevrees allebei net niet gelukkig van worden.

Een Volvo Cross Country of een Audi Allroad

Volvo S60 Cross Country

Een stationwagen, maar dan hoger. Audi en Volvo verkopen al heel wat jaren verhoogde versies met stoere kunststof wielkastbeschermers, dus voor elk budget is er wel eentje te vinden. Een favorietje op de redactie is de Volvo S60 Cross Country. Gewoon, omdat dit een sedan is en de rest van de verhoogde auto’s is vaak een stationwagen.

Dacia Jogger

Dacia Jogger 140 Hybride rijdend op een weg schuin voor

Een crossover of SUV koop je deels voor de uitstraling. Het voorstel van een Dacia wordt waarschijnlijk direct door je partner weggelachen, maar toch is het de moeite van het onderzoeken waard. Je kunt niet heel veel meer waar voor je geld krijgen dan bij een Jogger. En je kunt er voor een aardig prijsje heel leuk mee kamperen.

Volkwagen Golf Country (nieuw of oud)

Volskwagen Golf Country concept (2023) Delta4x4 schuin voor

Misschien wees je partner onderweg weleens naar een Volkswagen Tiguan of een T-Cross. Dan is dit een mooie logische keuze. Een hoge Volkswagen, maar dan wel cool. Nog toffer zou het zijn om een oude Golf II Country te nemen, maar uit praktische overwegingen snappen we dat je een moderner exemplaar wilt hebben. Laat je gewone Golf dan ombouwen door Delta.

Porsche Cayenne

Porsche Cayenne facelift 2023 rijdend schuin voor

Oké, dit is wel een volbloed-SUV. Maar dan heb je er wel eentje die qua wegligging in de buurt komt van een lagere auto. Sterker nog: waarschijnlijk stuurt deze Porsche Cayenne beter dan de gemiddelde hatchback. Als je liever voor de Ferrari Purosangue gaat, dan snappen we dat. Of heeft niet iedereen een half miljoen liggen voor een nieuwe auto?

Oude Citroëns met hydropneumatische ophanging

Citroën XM

Sommige mensen denken dat een crossover comfortabeler is dan een sedan omdat hij soepelere vering zou hebben. In de praktijk valt dit tegen, maar als je nu een auto wilt die je kunt oppompen voor een hoge zit én die übercomfort levert, dan moet je een oude Citroën zoeken met hydropneumatische ophanging. Liever iets moderners? Kijk dan eens naar de Citroën C5 X – dat is een SUV, stationwagen, sedan, duikboot en pita gyros in één.

Toyota GR Yaris

Toyota GR Yaris Performance op het circuit

De hoge zit ontbreekt, maar de Toyota GR Yaris ziet er wel breed uit en heeft tenminste vierwielaandrijving, in tegenstelling tot de meeste crossovers. Plus: hij is ontwikkeld als rallyauto, dus hij zou utilitair moeten zijn. In principe is dit dus de beste Sports Utility Vehicle.

Reacties

  • ricblues heeft op 7 augustus 2023 geschreven:

    Juist.. Grote, lage, zuinige, goed op de weg liggende mooie stationwagen geniet voorkeur. F11 met alle toeters en bellen.. Geen fijnere auto te vinden.

    Reageer
  • Hugo heeft op 23 juli 2023 geschreven:

    Wat een onzin.

    Reageer
  • Henk heeft op 22 juli 2023 geschreven:

    Leuk geschreven artikel!
    De nieuwe Renault Rafale (Hybride), die begin volgend jaar uitkomt, zou een goede kandidaad zijn.
    Dit is een coupe die toch vrij hoog is, veel bagageruimte heeft, en toch maar 4.6L per 100 km zou doen.

    Reageer
  • Klaas heeft op 22 juli 2023 geschreven:

    Doe mij maar een XC70 T6 🙂

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear