
Aan de ene kant is een grote pick-up de perfecte kandidaat voor een ombouw naar elektriciteit. Die lange wielbasis is bij uitstek geschikt om een enorme lap lithium-ion spul in te leggen, en van het resulterende forse gewicht gaat echt niemand wakker liggen. Hele tsunami’s van elektrisch koppel zijn ideaal voor het trekken van spullen en een overvloed aan stopcontacten die her en der verspreid zijn, is alleen maar erg handig.
Maar er is een probleem: een pick-up is ook een symbool van simpel, betaalbaar en betrouwbaar transport. Bereik- en laadbeperkingen, plus de kosten van de accu’s knagen al meteen aan die pilaren. Maar in Amerika, het Paradijs der Pick-ups, is dat nog niet eens het grootste probleem.
Daar staat de pick-up voor vrijheid: een volle tank benzine, een V6 of V8 die er gezellig op los gorgelt en alles is mogelijk. Voor grote hordes Amerikanen komt het inwisselen van hun motoren neer op het afpakken van basale burgerrechten.
De elektrische Ford F-150 Lightning is een dappere zet
Ford verkoopt jaarlijks alleen in Amerika al bijna een miljoen pick-ups uit de F-serie, en de F-150 maakt daar het leeuwendeel van uit. Aan die formule gaan morrelen is dus op zijn allerminst een bijzonder dappere actie.
Het zal overtuigingskracht kosten om Amerika zover te krijgen, maar Ford heeft in ieder geval zijn best gedaan door niet zomaar de motor te verwijderen en er een paar AA’tjes voor in de plaats te leggen, maar door van de gelegenheid gebruik te maken om er van A tot Z een betere F-150 van te maken.
Hij rolt voorwaarts met een raffinement dat hem tot nu toe onbekend was, het rechterpedaal is scherp als een scalpel en hij accelereert als een sportauto. Hij kan tot 4.535 kilo aan zijn trekhaak hebben, kan je huis van stroom voorzien als het netwerk plat ligt en is in feite een enorme powerbank op wielen. Bestel hem met Pro Power Onboard en je krijgt zes USB-poorten en elf heuse stopcontacten.
Met recht de Amerikaanse auto van het Jaar 2022
Zijn Mega Power Frunk van 400 liter is de beste manier die we tot nu toe zijn tegengekomen om op de interne verbrandingsmotor veroverde ruimte te gebruiken. En met de grotere 131-kWh batterij kan er tussen twee laadbeurten in de echte wereld zomaar 480 kilometer gereden worden, op of (verbazingwekkend ver) naast het asfalt.
Deze F-150 is een verboden vrucht, in die zin dat ie officieel alleen aan de andere kant van de Atlantische Oceaan wordt verkocht, maar hij heeft de potentie om het EV-landschap voor ons allemaal te veranderen. En ook daarom is het onze Amerikaanse auto van het Jaar 2022.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Met de F-150 Lightning Switchgear laat Ford zien dat loodzware EV’s prima kunnen vliegen

De vliegende Ford Raptors: Vliegles voor gevorderden in de F-150 en Bronco

Ford Bronco Raptor vs Ford F-150 Raptor R: Welke is het beste in de woestijn?

In Amerika koop je een Ford F-150 met 715 pk voor een schappelijk bedrag

Hennessey geeft de Ford F-150 een 3,0-liter supercharger voor 785 pk

Lynx GT1 is een echte Ford GT met een echte V8 (met 1.500 pk)

BPM moet verdwijnen: worden Mustangs en M4’s eindelijk goedkoper in Nederland?

Een van de leukste ‘normale’ auto’s van Nederland gaat binnenkort uit productie

Volkswagen deelt pijnlijke sneer uit, maar kiest een opvallend slachtoffer

De nieuwe politie-Mustangs zijn opmerkelijk genoeg trager dan onze Mercedes-diesels

De oninteressante reden waarom de bestverkochte PHEV van Nederland een dubbele antenne heeft

Het was niet alleen maar afzien. Dit is waarom 2022 een goed autojaar was

Waarom de Honda Civic Type R onze Auto van het Jaar 2022 is

Dit is de auto waar we het meest naar uitkijken in 2023

Waarom de Opel Astra onze Familiehatchback van het Jaar 2022 is

Waarom de Ferrari 296 GTS onze Supercar van het Jaar 2022 is

Waarom Kia wat ons betreft de Fabrikant van het Jaar 2022 is

De gaafste benzinemotor van de afgelopen 20 jaar komt terug

Mansory Cybertruck is een vreemd eerbetoon aan Elon Musk, maar wel een grote verbetering

Cybertruck in de uitverkoop: is de bizarre Tesla nu mislukt?

Ford heeft een handig foefje gevonden om de pick-up goedkoop in Nederland te houden

Het populairste automerk in Nederland verkoopt ook de lelijkste auto van dit moment

De Peugeot waar je nog nooit van gehoord hebt, heeft de motor uit de Alfa Giulia (en achterwielaandrijving)

Tesla verdient in Europa op deze slimme wijze nog meer dan 1 miljard euro

Heeft de nieuwe Tesla Model Y het in zich om weer een bestseller te worden? (review)

De gaafste benzinemotor van de afgelopen 20 jaar komt terug

Je kunt 43.000 euro aanbetalen op een auto die al acht jaar niet geleverd wordt

Tesla-rijders zijn hun auto zat en ruilen hem in, maar hoe komt dat eigenlijk?

Leaserijders die zich schamen voor hun auto mogen hun Tesla eerder inleveren

Waarom de Kia EV3 met extreem grote velgen een typisch Nederlands fenomeen is

Met deze Mercedes-bus mogen klusjesmensen gewoon alle stadscentra in

Deze auto kost nu nog nieuw 115.000 euro, maar tweedehands slechts 16.000 euro

Heeft de nieuwe Tesla Model Y het in zich om weer een bestseller te worden? (review)

De Ikea-auto onder de EV’s gaat slecht 10.000 euro kosten (en je moet hem zelf in elkaar zetten)

Ooit de grootste ouwe-lullenbak van Nederland krijgt een opvolger (die wel cool is)

De meest legendarische velgenfabrikant is nu eindelijk gered door een verrassende partij

Waarom de Kia EV3 met extreem grote velgen een typisch Nederlands fenomeen is

Tesla verdient in Europa op deze slimme wijze nog meer dan 1 miljard euro

Speciale Audi RS Q8 heeft een interieur dat 74.900 euro kost (dus zonder auto)

Honda in China zet vol in op onbetaalde arbeid (en is daar trots op)
