
Aan de ene kant is een grote pick-up de perfecte kandidaat voor een ombouw naar elektriciteit. Die lange wielbasis is bij uitstek geschikt om een enorme lap lithium-ion spul in te leggen, en van het resulterende forse gewicht gaat echt niemand wakker liggen. Hele tsunami’s van elektrisch koppel zijn ideaal voor het trekken van spullen en een overvloed aan stopcontacten die her en der verspreid zijn, is alleen maar erg handig.
Maar er is een probleem: een pick-up is ook een symbool van simpel, betaalbaar en betrouwbaar transport. Bereik- en laadbeperkingen, plus de kosten van de accu’s knagen al meteen aan die pilaren. Maar in Amerika, het Paradijs der Pick-ups, is dat nog niet eens het grootste probleem.
Daar staat de pick-up voor vrijheid: een volle tank benzine, een V6 of V8 die er gezellig op los gorgelt en alles is mogelijk. Voor grote hordes Amerikanen komt het inwisselen van hun motoren neer op het afpakken van basale burgerrechten.
De elektrische Ford F-150 Lightning is een dappere zet
Ford verkoopt jaarlijks alleen in Amerika al bijna een miljoen pick-ups uit de F-serie, en de F-150 maakt daar het leeuwendeel van uit. Aan die formule gaan morrelen is dus op zijn allerminst een bijzonder dappere actie.
Het zal overtuigingskracht kosten om Amerika zover te krijgen, maar Ford heeft in ieder geval zijn best gedaan door niet zomaar de motor te verwijderen en er een paar AA’tjes voor in de plaats te leggen, maar door van de gelegenheid gebruik te maken om er van A tot Z een betere F-150 van te maken.
Hij rolt voorwaarts met een raffinement dat hem tot nu toe onbekend was, het rechterpedaal is scherp als een scalpel en hij accelereert als een sportauto. Hij kan tot 4.535 kilo aan zijn trekhaak hebben, kan je huis van stroom voorzien als het netwerk plat ligt en is in feite een enorme powerbank op wielen. Bestel hem met Pro Power Onboard en je krijgt zes USB-poorten en elf heuse stopcontacten.
Met recht de Amerikaanse auto van het Jaar 2022
Zijn Mega Power Frunk van 400 liter is de beste manier die we tot nu toe zijn tegengekomen om op de interne verbrandingsmotor veroverde ruimte te gebruiken. En met de grotere 131-kWh batterij kan er tussen twee laadbeurten in de echte wereld zomaar 480 kilometer gereden worden, op of (verbazingwekkend ver) naast het asfalt.
Deze F-150 is een verboden vrucht, in die zin dat ie officieel alleen aan de andere kant van de Atlantische Oceaan wordt verkocht, maar hij heeft de potentie om het EV-landschap voor ons allemaal te veranderen. En ook daarom is het onze Amerikaanse auto van het Jaar 2022.
Meer van TopGear


Met de F-150 Lightning Switchgear laat Ford zien dat loodzware EV’s prima kunnen vliegen

De vliegende Ford Raptors: Vliegles voor gevorderden in de F-150 en Bronco

Ford Bronco Raptor vs Ford F-150 Raptor R: Welke is het beste in de woestijn?

In Amerika koop je een Ford F-150 met 715 pk voor een schappelijk bedrag

Hennessey geeft de Ford F-150 een 3,0-liter supercharger voor 785 pk

Alle modellen die jij wilt heeft Ford geschrapt, en daar hebben ze nu spijt van

Wist jij dat Ford een Focus RS heeft gemaakt met een V8 met 420 pk?

Is de Ford Mustang GT met V8 die 81.051 euro aan belasting waard? (review)

Is de Ford Puma Gen-E beter dan zijn benzine-broertje? (review)

Is zo’n vlugge Ford Fiesta ST na 13 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Dit automerk betaalt de benzine van zijn klanten, maar daar zullen de klanten niet echt blij mee zijn

Het was niet alleen maar afzien. Dit is waarom 2022 een goed autojaar was

Waarom de Honda Civic Type R onze Auto van het Jaar 2022 is

Dit is de auto waar we het meest naar uitkijken in 2023

Waarom de Opel Astra onze Familiehatchback van het Jaar 2022 is

Waarom de Ferrari 296 GTS onze Supercar van het Jaar 2022 is

Waarom Kia wat ons betreft de Fabrikant van het Jaar 2022 is

Hoe de Belastingdienst per ongeluk de Nederlandse wegen veiliger heeft gemaakt

De populairste pick-up van Nederland krijgt weer een dikke V8-motor

Volkswagen bouwt straks drie compleet verschillende versies van dit populaire model

De lelijkste auto van dit moment (na de Cybertruck) ziet er zo ineens een stuk beter uit

De gaafste benzinemotor van de afgelopen 20 jaar komt terug

Mansory Cybertruck is een vreemd eerbetoon aan Elon Musk, maar wel een grote verbetering

Dit zou best wel (opnieuw) de bestverkochte auto van Nederland kunnen gaan worden

Veel mensen denken nog dat je in dit land overal onnodig links mag rijden, maar dat is niet zo

Luxe en chique Honda is eigenlijk dikker dan een 2-serie of CLA, of niet?

Tesla hangt een verkoopverbod boven het hoofd op hun grootste markt

De op-een-na grootste automarkt ter wereld doet niet meer aan uitstootregels, en dat is slecht nieuws voor Tesla

Wist jij dat Ford een Focus RS heeft gemaakt met een V8 met 420 pk?

Dit zou best wel (opnieuw) de bestverkochte auto van Nederland kunnen gaan worden

Met de Opel Mokka GSE is er eindelijk weer een ouderwets sportieve Opel (280 pk)

Tesla hangt een verkoopverbod boven het hoofd op hun grootste markt

Doorrijden met je oude benzineauto is slechter voor het milieu dan een nieuwe EV kopen, dit is waarom

De Europese Unie wil dat alle auto’s van de zaak en huurauto’s verplicht elektrisch zijn

Eindelijk een Subaru die geen fortuin moet kosten in Nederland (en daarom zullen fans hem haten)

Hier kunt je nu al de volledige kaart van GTA 6 bekijken, ruim voordat de game uitkomt

Laat die gebruikte BMW 3-serie staan en koop een andere sedan met 260 pk voor slechts 6.000 euro

‘Waarom hebben auto’s nooit een V4-motor, maar motorfietsen wel?’

In Noorwegen komt nóg een grootste tunnel in zijn soort, maar niet voor auto’s of treinen

Kijk hoe de Duitsers een brug van 70 meter hoog en 485 meter lang als één geheel verhuizen
