
Aan de ene kant is een grote pick-up de perfecte kandidaat voor een ombouw naar elektriciteit. Die lange wielbasis is bij uitstek geschikt om een enorme lap lithium-ion spul in te leggen, en van het resulterende forse gewicht gaat echt niemand wakker liggen. Hele tsunami’s van elektrisch koppel zijn ideaal voor het trekken van spullen en een overvloed aan stopcontacten die her en der verspreid zijn, is alleen maar erg handig.
Maar er is een probleem: een pick-up is ook een symbool van simpel, betaalbaar en betrouwbaar transport. Bereik- en laadbeperkingen, plus de kosten van de accu’s knagen al meteen aan die pilaren. Maar in Amerika, het Paradijs der Pick-ups, is dat nog niet eens het grootste probleem.
Daar staat de pick-up voor vrijheid: een volle tank benzine, een V6 of V8 die er gezellig op los gorgelt en alles is mogelijk. Voor grote hordes Amerikanen komt het inwisselen van hun motoren neer op het afpakken van basale burgerrechten.
De elektrische Ford F-150 Lightning is een dappere zet
Ford verkoopt jaarlijks alleen in Amerika al bijna een miljoen pick-ups uit de F-serie, en de F-150 maakt daar het leeuwendeel van uit. Aan die formule gaan morrelen is dus op zijn allerminst een bijzonder dappere actie.
Het zal overtuigingskracht kosten om Amerika zover te krijgen, maar Ford heeft in ieder geval zijn best gedaan door niet zomaar de motor te verwijderen en er een paar AA’tjes voor in de plaats te leggen, maar door van de gelegenheid gebruik te maken om er van A tot Z een betere F-150 van te maken.
Hij rolt voorwaarts met een raffinement dat hem tot nu toe onbekend was, het rechterpedaal is scherp als een scalpel en hij accelereert als een sportauto. Hij kan tot 4.535 kilo aan zijn trekhaak hebben, kan je huis van stroom voorzien als het netwerk plat ligt en is in feite een enorme powerbank op wielen. Bestel hem met Pro Power Onboard en je krijgt zes USB-poorten en elf heuse stopcontacten.
Met recht de Amerikaanse auto van het Jaar 2022
Zijn Mega Power Frunk van 400 liter is de beste manier die we tot nu toe zijn tegengekomen om op de interne verbrandingsmotor veroverde ruimte te gebruiken. En met de grotere 131-kWh batterij kan er tussen twee laadbeurten in de echte wereld zomaar 480 kilometer gereden worden, op of (verbazingwekkend ver) naast het asfalt.
Deze F-150 is een verboden vrucht, in die zin dat ie officieel alleen aan de andere kant van de Atlantische Oceaan wordt verkocht, maar hij heeft de potentie om het EV-landschap voor ons allemaal te veranderen. En ook daarom is het onze Amerikaanse auto van het Jaar 2022.
Meer van TopGear


Met de F-150 Lightning Switchgear laat Ford zien dat loodzware EV’s prima kunnen vliegen

De vliegende Ford Raptors: Vliegles voor gevorderden in de F-150 en Bronco

Ford Bronco Raptor vs Ford F-150 Raptor R: Welke is het beste in de woestijn?

In Amerika koop je een Ford F-150 met 715 pk voor een schappelijk bedrag

Hennessey geeft de Ford F-150 een 3,0-liter supercharger voor 785 pk

Is de Ford Mustang GT met V8 die 81.051 euro aan belasting waard? (review)

Is de Ford Puma Gen-E beter dan zijn benzine-broertje? (review)

Is zo’n vlugge Ford Fiesta ST na 13 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Dit automerk betaalt de benzine van zijn klanten, maar daar zullen de klanten niet echt blij mee zijn

Heeft Ford per ongeluk een geniale manier bedacht om belastingen te ontwijken op een nieuwe auto?

De bestverkochte moderne Ford gaat terugkeren (maar niet iedereen zal blij zijn)

Het was niet alleen maar afzien. Dit is waarom 2022 een goed autojaar was

Waarom de Honda Civic Type R onze Auto van het Jaar 2022 is

Dit is de auto waar we het meest naar uitkijken in 2023

Waarom de Opel Astra onze Familiehatchback van het Jaar 2022 is

Waarom de Ferrari 296 GTS onze Supercar van het Jaar 2022 is

Waarom Kia wat ons betreft de Fabrikant van het Jaar 2022 is

Hoe de Belastingdienst per ongeluk de Nederlandse wegen veiliger heeft gemaakt

De populairste pick-up van Nederland krijgt weer een dikke V8-motor

Volkswagen bouwt straks drie compleet verschillende versies van dit populaire model

De lelijkste auto van dit moment (na de Cybertruck) ziet er zo ineens een stuk beter uit

De gaafste benzinemotor van de afgelopen 20 jaar komt terug

Mansory Cybertruck is een vreemd eerbetoon aan Elon Musk, maar wel een grote verbetering

Vanwege dit kleine onderdeeltje krijgen honderdduizenden Nissan-eigenaren mogelijk een nieuwe motor

Deze bijzondere auto hoort niet in Nederland te zijn, en toch staat er eentje te koop

Is de Ford Mustang GT met V8 die 81.051 euro aan belasting waard? (review)

De sterkste Corvette (1.250 pk) ooit is sneller dan de snelste Ferrari, maar kost bijzonder weinig

Een van de (geflopte) droomauto’s van vroeger is nu extreem betaalbaar geworden

De populairste pick-up van Nederland krijgt weer een dikke V8-motor

Moet je een Volkswagen Polo of Renault 5 laten staan voor deze bijzondere Firefly? (review)

Nederlands bedrijf bouwt populaire Volvo om naar EV, voor een bizar hoge prijs (maar voor ondernemers kan het interessant zijn)

Deze bijzondere auto hoort niet in Nederland te zijn, en toch staat er eentje te koop

Zoveel Nederlanders gaan er daadwerkelijk met hun elektrische auto op vakantie

Remmen van auto vliegen in de fik, automerk zegt dat dit heel normaal is

Kan de DS N°8 met 750 km actieradius aansluiting vinden met de Duitse topklasse?

Dit lijkt misschien op een neppe RS 4, maar hij is echt door Audi gebouwd (en kost een stuk minder)

Deze 4 auto’s van betrouwbare merken zijn verrassend onbetrouwbaar

Als je een sportieve band zoekt voor je auto, kun je deze merken beter overslaan

Waarom je omgevallen pylonnetjes naast de weg in Duitsland nooit moet oprapen

Dit zijn de eerste foto’s van de nieuwe snelle Mercedes van de politie (die de Audi A6 vervangt)
