We leven in een tijdperk waarin mensen, bedrijven en instanties te grote stappen voorwaarts hebben gemaakt, terwijl de wereld niet snel genoeg meeging. Kijk maar naar elektrische auto’s: overheden en fabrikanten zijn er klaar voor, maar de rest van de wereld nog niet. Met de Mercedes-AMG C 63 lijkt dat ook het geval te zijn. Het merk geeft nu toe dat hybride setup ervoor gezorgd heeft dat het klanten heeft verloren.
Dat zegt AMG-baas Matthias Schiebe in een interview met Car Magazine. Daarbij is hij weliswaar verrassend eerlijk, maar denken we dat het nog iets eerlijker had gekund: “We zien dat sommige van onze zeer trouwe klanten een beetje worstelen met het concept. Natuurlijk hebben we ongetwijfeld ook een aantal klanten verloren die alleen maar van V8’s houden. Je moet echt in deze auto rijden om het te begrijpen. Het is een zeer overtuigend product.”
Technologie van C 63 niet goed uitgelegd
Maar hoe komt dat? Je zou toch denken dat ze bij AMG grondig marktonderzoek doen voordat ze een model ontwikkelen en op de markt brengen. Nou, blijkbaar is er met de implementatie van de C 63 in het modelgamma toch iets misgegaan, blijkt uit de woorden van de AMG-baas: ‘We zijn met deze technologie ver vooruit gegaan, maar we hadden de technologie meer aan onze verkopers en klanten moeten uitleggen.’
Dan zijn het toch weer die verkopers. Toevallig hoorden we onlangs een soortgelijk geluid van Maserati, waarbij de verkopers wat meer moeite hebben om elektrische auto’s te verkopen en aansturen op de dikke verbrandingsmotoren. Meneer Scheibe is er overigens van overtuigd dat de C 63 een goed product is, en dat mensen overtuigd kunnen raken over de toegepaste techniek.
Ergens gaat er iets mis
De Mercedes-AMG C63 is in Nederland niet een groot succes. Er zijn er slechts enkele op kenteken gezet, maar het lijkt erop dat de meeste klanten toch voor de BMW M3 gaan, die je nu ook als stationwagon kan kopen. Het grootste probleem lijkt te zijn dat de techniek uiteindelijk niet voldoende overtuigt. Het is geen plug-in hybride waarmee je 100 kilometer elektrisch kan rijden, maar de auto weegt wel 2.150 kilogram. En ondanks de viercilinder is C 63, niet zuiniger dan de M3, maar de C63 is wel duurder.
Lees ook: Zo klinkt de viercilinder van de Mercedes-AMG C 63 S (door zijn nepuitlaten)
Er gingen de nodige geruchten om een V8 te monteren halverwege de levenscyclus van het model, maar daar is het (nog) niet van gekomen. Vanwege de kritiek en de lage verkoopcijfers heeft AMG op het laatst besloten de CLE 63 wél een V8 te gaan meegeven, want eigenlijk stond ook hiervoor de viercilinder uit de C 63 op de planning.
Milo heeft op 17 januari 2025 geschreven:
Er zijn niet veel mensen die dat kunnen betalen. Beetje normaal blijven doen.
M3 heeft op 17 januari 2025 geschreven:
Je moet een goed product nooit de-graden. AMG ging van de 6,3 ltr atmosferisch naar 4 ltr bi-turbo. Dat was een heuse up-grad. Om van de V8 over te stappen naar de 2.0 ltr 4cil is een mijl van verschil, zeker kwa geluid en beleving. Hoewel de 2.0 ltr van AMG inprencipe onverwoestbaar en betrouwbaar is. Ik verbaas me zelf dat ze niet voor een 6cil zijn gegaan. Lijkt mij een beste tussen oplossing ALS je wilt gaan de-graden. Anderzijds kun je mensen niet je mening opdringen omdat het beter voor het klimaat of milieu zou zijn, want laten we eerlijk zijn daar gaat het uiteindelijk om.
De klimaat idioten gaan het (op autotechniek) uiteindelijk toch echt niet voor elkaar krijgen. In een golf R een 1.0 hangen, of een Bugatti W16 voorzien van 5 cilinder, een Ferrari met een 3 pitter of een M3 met een dieselmotor gaat gewoon NIET verkocht worden🤷♂️. We moeten drastisch stoppen met CO2 regels voor voertuigen, dit sloopt alles. En ik hoor de kritiek al in m’n nek betreffende het opwarmen van de aarde (wat gewoon een klimaat hobby is) dan? Deze mensen moeten gewoon eens accepteren dat wij mensen het klimaat niet gaan veranderen, positief of negatief. GELUKKIG lukt ons dat niet. Stel dat we dat wel zouden kunnen, waar eindigt het dan? Europa loopt voorop met het slopen van de totale economie. Kijk maar naar Duitsland in het algemeen, en zeker de auto industrie. Alles staat op omvallen. Het begon bij VW en de rest volgt. En weet je, als merken zoals Mercedes, BMW, Porsche, Audi omvallen komen ze NOOIT meer terug.
Lang leven de klimaat crisis en het doordrukken van waanzin plannen. Doe mij de V8 maar 😉
Martin heeft op 17 januari 2025 geschreven:
Niemand zou overtuigd moeten kunnen worden van een sportauto die meer dan 2000 kg weegt.
Het is al veel voor een GT, maar daar kan ik me met wat moeite nog wel overheen zetten als de auto verder een goed verhaal heeft. Dat een Aston Martin met een V12 meer weegt dan mijn auto met een I6 snap ik echt wel.
Maar deze C63? Nope.
Een Toyota Prius 2.0 weegt 1520 kg. Dat is ook een 4-pitter met hybride techniek. Sportiviteit hoort geen 600kg aan gewicht toe te voegen.