
Wanneer heb je voor het laatst NH₄Cl gegeten? Klinkt dat te chemisch? Geen zorgen, dat is simpelweg de molecuulformule van salmiak. Daar gaan we het niet over hebben, maar wel over NH₃. Kenners weten meteen dat we het hier over ammoniak hebben. En ja, dat is hetzelfde goedje dat naar urine ruikt. Ammonia (verdunde ammoniak) wordt door verschillende partijen naar voren geschoven als een potentiële brandstof van de toekomst.
De aanleiding voor dit bericht is een nieuw concept van Liebherr. Vorige maand presenteerden ze een omgebouwde dieselmotor die op ammoniak kan lopen. Dit is een gigantische krachtbron, vooral bedoeld voor zware voertuigen, zoals in de mijnbouw. Maar ook Toyota experimenteert al een tijdje met een verbrandingsmotor op ammoniak. Dat betekent niet dat ammoniak meteen alle andere alternatieve brandstoffen zal verdringen, maar het heeft een aantal belangrijke voordelen.
Vooral het vervoer en opslag is makkelijker
Waterstof moet je samendrukken met 700 bar of koelen tot -250 graden voordat het vloeibaar is. Dit kost een hoop energie. Voor ammonia heb je nog maar 10 bar nodig of een temperatuur van -33 graden. Je hoeft het dus niet te koelen en je kunt het in goedkopere tanks vervoeren. Ammonia kan ook worden gebruikt om waterstof te transporteren en later weer te splitsen in waterstof en stikstof. De motor die je bovenaan het artikel ziet, loopt trouwens op waterstof.

Net als eFuels kan ammonia gemaakt worden uit stikstof uit de lucht. Wat er niet vrij komt, is CO2. Daarom wordt de brandstof als duurzaam beschouwd. Als je ammonia wilt verbranden in een motor, kan het verstandig zijn om waterstof of diesel toe te voegen voor een goede ontbranding. Het is op zichzelf dus nog niet de perfecte brandstof.
Grote nadelen van ammonia als brandstof
Wie weleens een diepe teug heeft genomen boven een fles ammonia, weet dat het geen vriendelijk goedje is. Die zooi is echt nogal giftig. Zoals al eerder gezegd heeft het spul nog wel wat hulp nodig van andere brandstoffen omdat de ontbrandingstemperatuur zo hoog ligt, anders krijg je een onvolledige verbranding en dan komen stikstofoxiden vrij. Dat wil je ook niet.
Ga eens verder kijke, rijden op lucht! Al mogelijk, maar ja wie verdient eraan?