Gelukkig zijn er bedrijven als BMW, Yamaha, Toyota en NamX. Deze merken geloven in een toekomst voor verbrandingsmotoren die op waterstof lopen. Misschien niet interessant voor de massa maar wel leuk voor de liefhebbers. NamX is een Frans-Marokkaanse start-up die samen met ontwerphuis Pininfarina deze HUV ontwikkelde, wat staat voor Hydrogen Utility Vehicle. Net als Yamaha en Toyota werkt NamX met een V8-motor op waterstof. Hoe dat klinkt, hoor je onderaan de pagina.

Volgens het Frans-Marokkaanse bedrijf heeft een verbrandingsmotor minder zuivere waterstof nodig dan waterstof-elektrische auto’s. Dat zal ongetwijfeld schelen in de productiekosten van waterstof. Ook heeft een verbrandingsmotor minder schaarse grondstoffen nodig dan een brandstofcel die waterstof omzet in elektriciteit. Waterstofauto’s met verbrandingsmotoren zouden dus duurzamer zijn om te bouwen, en hopelijk uiteindelijk ook betaalbaar.

Tanken is niet nodig…

NamX HUV Pininfarina waterstof capsule in achterbumper

Het grote probleem van een waterstofauto nu is het vinden van een tankstation. Daar heeft NamX iets op bedacht: naast een normale tank van 5 kilo, kun je waterstofcapsules van 0,5 kilo per stuk in de auto stoppen. Deze capsules wil NamX bij eigen winkels aanbieden, maar ze willen de capsules ook thuisbezorgen. Ook vult je de capsules met het tanken bij een waterstoftankstation.

Deze winkeltjes noemt NamX ‘CapXtores’. Daarvan moeten er 4.000 in Europa komen. Bij deze locaties kun je boodschappen doen, maar ook je lege capsules inruilen tegen in volle. Het is een slim concept: er zijn maar weinig autofabrikanten (op Tesla na, met de Superchargers) die ook verdienen aan de brandstof wanneer ze een auto verkopen. Plus ze halen omzet uit de winkeltjes.

Goh: een V8 is minder efficiënt

De NamX HUV zou op 8 kilo waterstof in totaal 800 kilometer ver moeten komen. 100 kilometer per kilo, dus. Ter vergelijking: de waterstofelektrische Toyota Mirai komt maximaal 650 kilometer ver dankzij een tankinhoud van 5,6 kilo. Dat een verbrandingsmotor minder zuinig is dan een brandstofcel, dat was natuurlijk al lang bekend.

Het capsulesysteem van NamX is prettig voor de druk op waterstoftankstations. Volgens het California Air Resources Board kunnen waterstoftankstations maar 180 kilo waterstof per dag afgeven. Dat zijn dus zo’n 22 NamX HUV’s per dag. Het station heeft 18 uur nodig om de gevraagd waterstof onder druk te zetten. De capsules lossen dit probleem dus op, al moeten er natuurlijk wel genoeg capsules zijn.

Specificaties van de NamX HUV

In eerste instantie moet de NamX HUV er in twee uitvoeringen komen. De instapper zou 300 pk aan vermogen hebben waarmee een sprintje van 0 naar 100 km/u in 6,5 seconden moet lukken. De topsnelheid bedraagt 200 km/u. Het prijskaart zou ergens rond de 65.000 euro moeten liggen, zonder de Nederlandse belastingen.

Dan komt er ook nog een versie die ‘GTH’ heet. Deze uitvoering krijgt vierwielaandrijving en 500 pk aan vermogen. De 0-100-tijd krimpt naar 4,5 seconden, zeg maar even snel als een Alfa Romeo 4C, en de topsnelheid groeit naar 250 km/u. De prijs zou eveneens groeien naar maximaal 95.000 euro met opties.

Je kunt de NamX HUV pre-orderen door 1.000 euro te storten op het bankrekeningnummer van NamX. Ergens aan het einde van 2026 hopen NamX en Pininfarina te beginnen met de leveringen. Hopelijk kunnen we richting zijn première eens met hem rijden. Voor het zover is, kun je hieronder naar het gebrom van de V8 luisteren.

Reacties

  • Dirk Turbodiesel heeft op 16 januari 2024 geschreven:

    Zolang de regering geen waterstoftankstations over heel het land en Europa faciliteert,de kiloprijs van waterstof drastisch omlaag brengt want 19€ per kg waterstof is alleen voor de´rich and famous´.Combineer dat met elektrische auto´s die´solid state´batterijen gebruiken,het kan maar ze moeten eerst van hun lithium zooi batterijen af die te weinig rijbereik hebben en brandgevaarlijk zijn…

    Reageer
  • Dondon heeft op 16 januari 2024 geschreven:

    Mooi systeem met die capsules. Een diesel ombouwen naar 20% diesel 80% wordt dan ook zeer interessant zo moeten niet alle diesels naar de schroothoop.

    Reageer
  • Rob Castien heeft op 15 januari 2024 geschreven:

    De informatie over de performance van de tankstations klopt helemaal niet. De eerste generatie stations waren inderdaad klein en zijn in de USA voornamelijk geleverd door NEL uit Denemarken. Bij Resato Hydrogen Technology leveren we waterstof tankstations die onbeperkt de ene na de andere personenauto kunnen tanken en tot 3000 kg/dag uit kunnen leveren; dat zijn 375 vertankingen per dag voor de NamX. Dit 100% Nederlandse product wordt meer en meer in Nederland en Europa geleverd. Actuele tankstations kan je vinden op https://h2.live/en/. In het YouTube filmpje zie je dat we 16 auto’s achter elkaar tanken in Groningen bij Holthausen. https://www.youtube.com/watch?v=hsdhxtTxQQo Laten we met z’n allen aan de energietransitie blijven werken. Daar hebben we alles voor nodig!

    Reageer
  • Robin heeft op 15 januari 2024 geschreven:

    Nu nog een 4-cilinder op waterstof die nog zuiniger is.

    Reageer
  • Mars heeft op 15 januari 2024 geschreven:

    Prachtding. Mooi systeem. Jammer geen interieurbeelden. En niet echt geprijsd voor de normaal werkende burger. Maar mooi concept. Top.

    • Constantijn heeft op 15 januari 2024 geschreven:

      Elektrische auto’s waren in het begin ook niet geprijsd voor Jan met de pet, reguliere auto’s ook niet… heeft tijd nodig maar gaat sowieso gebeuren

      • Filip decroix heeft op 16 januari 2024 geschreven:

        Voor zover ik weet staat de fabriek in italie leeg en is het bedrijf in handen van Mahindra. Lijkt me dus een hoax te zijn. Uit 2022!

        • The corrector heeft op 20 januari 2024 geschreven:

          Of jij bent een hoax.die auto is zelfs nog aan de koning van Marokko gepresenteerd en was wereldwijde te zien behalve in Nederland was niets van te merken. En trouwens, het moet Marokkaanse Italiaanse merk zijn ! Frankrijk heeft niets mee te maken .

          • Je kent me niet heeft op 20 januari 2024 geschreven:

            Wat is het merk van de Marokkaanse auto?

            De eerste, Nassim Belkhayat, heeft dankzij zijn bedrijf Neo Motors een 100% Marokkaans voertuigprototype ontwikkeld, dat zeker nog steeds op benzine rijdt, maar waarvan de productie en assemblage volledig in Marokko worden uitgevoerd, dankzij een Marokkaans ecosysteem. 19 mei 2023

          Reageer
        Reageer
      • Lia heeft op 15 januari 2024 geschreven:

        Spiegels? Lijkt op een reepje heel smal, kun je daarin lijken?

        • Tsjonge jonge jonge heeft op 16 januari 2024 geschreven:

          Ben je nu serieus? Nog nooit van cameraspiegels gehoord zoals op de Audi E-tron, de Honda E of zelfs Mercedes vrachtwagens?

          Reageer
        Reageer
      Reageer
    • Bas Leesberg heeft op 15 januari 2024 geschreven:

      Bij deze video kun je wat interieurbeelden bekijken. Lijkt me ook niet echt een interieur voor de normaal werkende burger.

      https://youtu.be/uy4NXlHPIF8?si=codYLls9d9JrzNwc&t=217

      • Ferry heeft op 15 januari 2024 geschreven:

        De druk op waterstof tankstations verkleinen….sorry maar laat mij niet lachen.
        Er is n jaar geleden een waterstof tankstation in m’n werkgebied geopend en sindsdien heb ik 3 (drie!) keer n waterstof auto zien tanken….

        Logisch want 1 kilo kost €18,90 en daar kan je 100 km mee rijden.
        De snelladers voor EVs zijn regelmatig in gebruik.

        De instapper heeft 300 pk, de andere 500 pk.
        Nou 300 pk is een lachertje bij elektrische autos en 500 is beter…echter is 0-100 in 4,5 seconden niet zo best want dat haalt een model 3 met gemak.

        Reageer
      Reageer
    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)