Rijden op lucht (met een brandstofmotor): kan dat?

Het is geen fabeltje, zo ontdekten we

Foto('s): TopGear NederlandRijden op lucht met brandstofmotor: SolutionAir
Foto('s): TopGear NederlandRijden op lucht met brandstofmotor: SolutionAir
Foto('s): TopGear NederlandRijden op lucht met brandstofmotor: SolutionAir
Foto('s): TopGear NederlandRijden op lucht met brandstofmotor: SolutionAir
Foto('s): TopGear NederlandRijden op lucht met brandstofmotor: SolutionAir
Foto('s): TopGear NederlandRijden op lucht met brandstofmotor: SolutionAir
Rijden op lucht met brandstofmotor: SolutionAir
Rijden op lucht met brandstofmotor: SolutionAir
Rijden op lucht met brandstofmotor: SolutionAir
Rijden op lucht met brandstofmotor: SolutionAir
Rijden op lucht met brandstofmotor: SolutionAir
Rijden op lucht met brandstofmotor: SolutionAir

Een auto die rijdt op luchtdruk in plaats van op brandstof of elektriciteit – het concept op zich is niet nieuw. Wél nieuw is het idee van de Italiaanse uitvinder Vito Truglia. Hij stelde zichzelf tien jaar geleden de vraag: wat als je benzine-, diesel- en gasmotoren kon ombouwen, zodat bestaande auto’s kunnen rijden op lucht?

Veel ontwikkeling en partnerschappen later (onder andere met de Italiaanse tak van TVR, waarbij Truglia betrokken is) presenteert het Nederlandse SolutionAir vandaag een rijdend prototype in de vorm van dit Renault-busje. Het principe is simpel: in plaats van de zuigers in de motor door brandstof en ontsteking te laten bewegen, gebruik je perslucht. Het busje heeft drie gastanks van in totaal 600 liter aan boord, waarmee hij tot wel 600 kilometer ver zou moeten kunnen rijden. ‘Tanken’? Dat duurt, bij een speciaal station, zo’n vier minuten.

Hoe werkt het?

De tanks worden gevuld met lucht (het eerdergenoemde station kan er tot 1.000 bar in pompen; vandaag zit er zo’n 120 bar in, genoeg voor een paar ritjes op en neer). Die lucht wordt vervolgens naar de cilinders gevoerd, maar omdat ie door de compressie steenkoud is, wordt ie eerst verwarmd zodat de motor niet bevriest. Ook deze verwarming vindt plaats op luchtdruk.

De motor is veranderd van een viertakt in een tweetakt. Er gaat dus lucht uit en meteen onder hoge druk weer in, zonder compressieslag ertussen. Hij draait slechts ongeveer 800 tot 1.200 toeren. Meer hoeft ook niet, want de energiedichtheid is bij rijden op lucht veel groter dan op brandstof. Truglia’s prototype gebruikt het bestaande motorblok en transmissie; enkel de kop, krukas en zuigerveren zijn anders, en natuurlijk de nodige hard- en software eromheen. Ook zijn er ventielen toegevoegd die de luchtdruk egaliseren om de zuigerbeweging toe te laten. De turbo? Die is verdwenen.

Hoe rijdt het?

Geen idee, we hebben er alleen twee minuten naast kunnen zitten. Het heeft iets vrachtwagenachtigs om bij zo weinig toeren al te moeten schakelen. Wil je harder accelereren, dan gaat de motor niet harder draaien, maar wordt de luchtdruk opgevoerd. De techniek hierachter wordt nog gefinetuned. Het geluid is interessant: het ploft en ratelt een beetje, als een soort schorre diesel. Check ons Instagram-fragmentje hieronder voor een idee.

Gaan alle auto’s straks dan rijden op lucht?

Zo simpel ligt het helaas ook weer niet. In principe zouden relatief moderne auto’s met geavanceerde ECU’s omgebouwd moeten kunnen worden. Als iemand de nieuwe onderdelen voor hun type motor ontwikkelt, tenminste. Bij je oude, analoge Kever zal het niet gaan – die mag dus origineel blijven en synthetische brandstof drinken.

Een ander punt is de tank: niet alle auto’s hebben de ruimte van een Renault Master. Je kunt je voorstellen dat de plek van de benzinetank vrij komt, maar niemand maakt gastanks in zo’n vorm. Ook dat is een kwestie van vraag en aanbod. Het schijnt dat een speciaal ontwikkelde tank in een auto van het formaat Aygo goed moet kunnen zijn voor zo’n 100 kilometer bereik. Een veelvoud in grotere auto’s dus. En hé: als straks overal luchtpalen staan…

Dus: is rijden op lucht de toekomst? Volgens SolutionAir denken veel grote partijen van wel. Fiat, Renault en Bosch worden genoemd als bedrijven die geïnteresseerd zouden zijn of al meewerken aan onderzoek voor nieuwe modellen. Bovendien zou de techniek niet alleen kunnen werken voor bestaande personenauto’s, maar vooral ook voor bedrijfsauto’s, vrachtwagens, zelfs boten en aggregaten. Dat scheelt een enorme stapel aan afgedankte machinerie als rijden op brandstof straks niet meer kan of mag. Over milieuwinst gesproken. Hier gaan we meer van horen…

Rijden op lucht met een brandstofmotor

 

View this post on Instagram

 

A post shared by TopGear Nederland (@topgear.nl)

Reacties
  1. badidea zegt op 16 juli 2021 om 12:56:

    Die 1000 bar lijkt me erg optimistisch. Maximaal 300 bar is nu gangbaar in de gas(flessen)industrie. Met die druk, 600 liter en rekenen met ‘Isothermal storage’, geeft een energieopslag van 84 MJ ofwel 23.5 kWh theoretisch maximum. Een beetje elektrische auto heeft en 80 kWh accu en haalt daar in de praktijk 400 km mee. Die bus haalt hooguit 100 km. Ter vergelijk een brandstof-auto met een 50 liter tank kan 550 kWh chemische energy meenemen. De efficiëntie van een brandstofmotor is echter 4x minder dan elektrische aandrijving.

  2. A.Ruben zegt op 10 juli 2021 om 18:06:

    Het is zeker mogelijk maar het is niet zo moeilijk als hier wordt omschreven .

  3. Piet uit Hellevoet zegt op 9 juli 2021 om 12:48:

    Als dit serieus werkt, horen we er nooit meer iets over. Want aan lucht valt niks te verdienen voor Shell en consorten.

  4. Lemmens zegt op 6 juli 2021 om 15:41:

    Mdi. Lu is daar al vrij lang mee bezig

  5. Robin zegt op 4 juli 2021 om 00:12:

    Geef het een kans, dit is de eerste auto die ik op lucht zie rijden. Lucht? Ja lucht!
    Wie had dat nog een jaar geleden gedacht?

    Ik geef het wel een kans, aangezien het weer een lekker ratelend geluid produceert, blinde mensen een auto horen aankomen en weer minder Co2 uitstoot. Oja, het stoot toch koude lucht uit?! Je krijgt er zowat een harde plasser van.

    Ik vindt het wel een leuk initiatief.

  6. Derk Tjabsma zegt op 3 juli 2021 om 14:31:

    Je verliest minstens zoveel plaats aan energieopslag als bij een elektrische wagen, maar de techniek blijft zo ingewikkeld/kwetsbaar/luidruchtig als een brandstofmotor. Als het dan toch anders moet dan een auto op accu’s (ja dat moet) dan is brandstofcel op waterstof toch echt interessanter.

    • Henry zegt op 3 juli 2021 om 18:50:

      Accu’s zijn een groot probleem. Ze zorgen voor vernietiging van de natuur en dan praten we nog niet over de recyling, want niemand wil en kan dat. Er staan al grote parkeerplaatsen vol met electrische auto’s die gerecycled moeten worden. Het beste is direct over naar euro6 diesels, dan word er direct tot 35% Co2 bespaard. De nieuwe mercedes C220 is al net zo groen als een Tesla. Een je kunt 1300 km rijden op een tank, zonder enige aanpassing aan infrastructuur, wat ook zeer veel Co2 kost. Een electrische auto kist ook veel Co2, veel meer dan een euro6 diesel. Maar ook als deze moet worden geladen. Er zijn nu al grote problemen met de stroomvoorziening en er rijden slechts 6% auto’ s op electrisch. Dus de problemen worden nog veel groter, zeker als men ook nog van het gas afmoet. Dan gaat het verbruik nog eens met faktor 4 omhoog. Resuktaat is dat vele mensen dan echt in de kou komen te zitten, want zonder stroom doet een gasketel het ook niet. Hoe hebben de linkse idioten het ooit kunnen bedenken? Ze weten totaal niet waarover ze praten

      • Blanco zegt op 3 juli 2021 om 19:10:

        Linkse idioten? Verklaar je nader

        • reteP zegt op 3 juli 2021 om 20:28:

          Helemaal gelijk die GL figuren denken hdt te weten wat niet zo is en ze dringen allesop en anders worden ze boos zijn net kleine kinderen. Welke politieker uberhaupt heeft verstand van zijn positie zie de jonge op wvs de man is n assistent basiss hool onderwijzer kennis gezondheid 0.000000

  7. marc zegt op 3 juli 2021 om 10:28:

    Net zoals bij electrische auto’s is de energieopslag het grote probleem, veel te groot en te zwaar. Daarbij komt nog eens het rendement van het genereren van perslucht op 120bar laat staan 1000.

    • Paul zegt op 5 juli 2021 om 08:57:

      Valt erg mee Marc, energieopslag is geen probleem, gastanks (lucht dus) op de plek waar men nu de accu’s installeert en je hebt al een flinke opslag, zoek maar eens naar auto op perslucht, ontwikkeling is al zeker 20 jaar bezig….

      ombouwen van bestaande auto’s is alleen maar goed!!!!

      • Mike zegt op 8 juli 2021 om 01:05:

        Accu’s zijn natuurlijk te plaatsen, 1000 bar gas tanks niet. De efficiëntie van dit geheel (rijd indirect ook op elektriciteit) zal waarschijnlijk even hoog zijn als een auto op waterstof wat bijna gelijk staat aan de energie van een brandstofmotor. Pas interessant als we groene stroom teveel hebben.

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken