In Amerika rijden Tesla’s al helemaal zelfstandig. Tenminste, ze doen een dappere poging. Foutloos is Tesla Full Self-Driving nog niet, zoals je in een hoop internetvideo’s kunt zien. Een actiegroep vindt dit onverantwoordelijk en ronduit onveilig en ze willen flink investeren om de boodschap over te brengen. Zo betalen ze 7 miljoen dollar voor een anti-Tesla reclame tijdens de Super Bowl.
De partij achter de anti-Tesla reclame die tijdens de Super Bowl te zien was gisterennacht is The Dawn Project. Dit softwarebedrijf komt al eens eerder in het nieuws met een grote advertentie in de New York Times. Het doel is om Tesla Full Self-Driving helemaal te verbieden. De advertentie roept NHTSA (de Amerikaanse NCAP) op om actie te ondernemen. De reclame staat onderaan de pagina.
Kritiek op de anti-Tesla reclame
Er is nogal wat kritiek op de campagne van The Dawn Project. Het systeem van Tesla zou niet geactiveerd zijn in de video’s waar de paspoppen worden overreden, zo claimt Tesla in een brief. Advocaten van Tesla sommeerden de organisatie om te stoppen met de uitingen. The Dawn Project zegt zelf dat er geen bewijs is dat de beelden in scène zijn gezet, en dat het vooral Tesla-fans zijn die claimen dat het nep is.
De oprichter zegt in een statement: ‘De tactiek van meesteroplichter Musk: als de gemene aanvallen van de fanboys een criticus niet afschrikken, bedreigt hij hen met eindeloze ongegronde rechtszaken die hen hun huis zullen kosten, zelfs als ze winnen. Gelukkig kan ik me niet laten intimideren door deze bedreigingen.’
Hij vervolgt: ‘Tesla Full Self-Driving-software heeft geen toekomst. Het is de meest incompetent ontworpen, geïmplementeerde en geteste commerciële software die ik ooit heb gezien. Het enige wat het doet, is een goede Tesla af en toe te laten proberen om de bestuurder, de passagiers en onschuldige omstanders te doden.’
Is The Dawn Project wel objectief?
Het bedrijf zou ook niet helemaal objectief kunnen zijn. The Dawn Project verkoopt naar eigen zeggen ‘onhackbare’ software. Het Amerikaanse leger gebruikt deze software, maar ook zit de software in de auto’s van General Motors. Je zou de smeercampagne dus ook kunnen zien als een manier om de concurrentie een toontje lager te laten zingen.
Charlie heeft op 14 februari 2023 geschreven:
7 mil is veel geld man! Ik bedoel die Musk fanboys zijn echt schraal maar dit is wel heel duur!
Maarten heeft op 14 februari 2023 geschreven:
Kan je wel zeggen inderdaad.
Vooral ook omdat het alleen in Washington DC en wat local markets was uitgezonden tijdens de SB.
Was het nationaal uitgezonden geweest kon daar nog wel een 0 achter. (was een vrij lange commercial)
@TG heeft op 14 februari 2023 geschreven:
Kunnen we een ‘negeer knop’ krijgen om die Maarten met zijn lappen Tesla-propaganda uit te zetten? Zo’n keyboardridder die denkt dat hij overtuigender wordt als hij minstens 1000 woorden gebruikt, kunnen we missen als kiespijn.
Maarten heeft op 14 februari 2023 geschreven:
Ben benieuwd of je zelf trouwens realiseert dat het vragen om censuur van iemand zijn bijdrage omdat je zijn/haar mening niet deelt, echt bizar is? En je geeft nog toe ook dat jouw reden is dat je het ‘irritant’ vind?
Het is een ultiem zwaktebod om in 2023 de discussie inhoudelijk niet aan te gaan, geen onderscheid kunnen maken tussen feiten en persoonlijke voorkeur en te proberen een ander de mond te snoeren omdat je inhoudelijk gewoon tekort komt.
En als we dan even objectief naar jouw bijdrage kijken; hoeveel wijzer denk je dat de gemiddelde topgear bezoeken wordt van het lezen van jouw altijd eenzijdige rants?
Hendrik Koning heeft op 14 februari 2023 geschreven:
Beste Maarten, buiten het feit dat u twee maal reageert op dezelfde persoon en de facto dezelfde reactie geeft richting meerdere andere personen, vind u zelf niet dat u een beetje overdreven reageert in deze?
Maarten heeft op 14 februari 2023 geschreven:
Beste Hendrik.
Ik vraagt zich af of ik overdreven reageer, welke ik natuurlijk met ‘nee’ beantwoord ookal zie ik dat uw uw vraag retorisch was.
De rationale;
Ik geef twee reacties op dit artikel die inhoudelijk gaan over het nieuwbericht. Dit zijn geen oneliners met een mening. Dit zijn informatieve reacties met feiten en bronvermeldingen.
Als de reactie daarop van sommigen hier is dat ‘het’ onzin is omdat er ‘teveel woorden’ gebruikt zijn en ik wordt geridiculiseerd als “Tesla fanboy” in een poging om de genoemde feiten en inzichten af te zwakken, vind ik dat ridicuul.
Temeer omdat de reden eigenlijk is dat de feiten niet passen bij hun vooringenomen mening. Als er vervolgens gevraagd wordt aan de redactie naar manieren om me de mond te snoeren zonder enige vorm van redenatie als “kunnen we missen als kiespijn”, vind ik dat op mijn beurt overdreven.
Het staat ze vrij om inhoudelijk te discussiëren, maar het staat niemand vrij een eigen persoonlijke mening op te dringen aan anderen of een ander te ridiculiseren op het hebben van een andere mening.
Ik mag toch hopen dat u het daarmee eens ben?
Maarten heeft op 14 februari 2023 geschreven:
Mand.
Zo, overtuigend genoeg voor die mensen die moeite hebben met het lezen van (voor hun) nieuwe informatie?
Maarten heeft op 13 februari 2023 geschreven:
Haha, die gast weer.
Carwow heeft een videotje gewaagd aan dit onderwerp. Tesla vs het automerk dat sommigen nog altijd zien als het veiligste voor zowel de inzittenden als mede weggebruikers; Volvo.
https://www.youtube.com/watch?v=aE3Ovu6iMpE
Spoiler; Als een auto een kat omver rijdt, is dat niet perse slecht. Het is bij wet verboden in Nederland om onveilig te remmen voor dieren. Voor mensen moet je wel altijd remmen, laat dat duidelijk zijn.
Totaal irrelevant heeft op 14 februari 2023 geschreven:
Tesla is het meest dodelijk. Voor katten én mensen. De cijfers liegen niet. Typisch voorbeeld van de Maarten-onzin die deze website overspoelt de laatste tijd.
Maarten heeft op 14 februari 2023 geschreven:
Welke cijfers bedoel je?
Vind je het vervelend dat je nu reactie krijgt op je inhoudelijk zeer slappe oneliners?
Ralph Nader heeft op 13 februari 2023 geschreven:
In conclusion: “unsafe at any speed”.
Groot gelijk heeft op 13 februari 2023 geschreven:
Fortune heeft er een artikel over geschreven. 10 van de 11 doden door ongelukken met automatisch rijden komen door Tesla’s.
Ren heeft op 13 februari 2023 geschreven:
ja hehe, logische aangezien het aandeel zelfrijdende autos zo’n beetje 99% Tesla is.
Dit is gewoon een smeer campagne vaqn de linkse haters.
@ Ren heeft op 13 februari 2023 geschreven:
De meeste L2 autonomous cars zijn van Toyota en Nissan, niet Tesla. Typical Musk: over-promise, under-deliver.
Maarten heeft op 13 februari 2023 geschreven:
Level 2 (Partial Driving Automation)
This means advanced driver assistance systems or ADAS. The vehicle can control both steering and accelerating/decelerating.
Dit hebben heel veel autos. Bijna elke moderne auto.
Wat Tesla nu in Bèta heeft uitgerold voor gebruikers die het willen testen is een L4 systeem.
Level 4 (High Driving Automation)
The key difference between Level 3 and Level 4 automation is that Level 4 vehicles can intervene if things go wrong or there is a system failure. In this sense, these cars do not require human interaction in most circumstances. However, a human still has the option to manually override.
Level 4 vehicles can operate in self-driving mode.
Als dit goed werkt gaan we naar Level 5 (wanneer wij bejaard zijn)
Deze auto’s zijn volledig geautomatiseerd, hebben geen mens nodig, geen stuur en pedalen.
Harold heeft op 13 februari 2023 geschreven:
Volgens Tesladeaths.com blijft het daar niet bij. Bijna 400 doden in totaal al door Tesla’s. Met de Volvo XC90 nul. 0. Sinds 2002!
@harold heeft op 13 februari 2023 geschreven:
@harold.
Heb je lijst even goed bekeken. Zag in 2022 7 doden waarbij geverifieerd was dat FSD actief was.
De rest zijn gewoon ongelukken waarbij een Tesla rijder betrokken was, als veroorzaker of als slachtoffer.
bij 5 van deze doden was FSD actief en de veroorzaker van het ongeluk bleek na onderzoek hiervan waren er twee gevallen waarbij mensen op de weg stonden. In Noorwegen en in Amerika waar iemand snachts een band aan het verwisselen was op de weg, volgens lokaal onderzoek kon zowel de auto als de mens die niet hebben gezien/voorkomen. Het geval in Noorwegen is discutabel, dit had de auto waarschijnlijk wel moeten zien.
De overgebleven 3 doden waren 100% veroorzaakt door FSD, dit waren alle drie de gevallen een motor die bij afdoende zicht niet goed herkend werden door de auto waardoor ze auto dacht dat het een object in de verte was en niet een motorrijder dichtbij.
Ik tel in 2022 dus 4 fatale ongelukken.
FSD heeft in 2022 35 miljoen mijl gestuurd, dat zijn 56 miljoen kilometers.
FSD heeft dus 1 dodelijk ongeluk veroorzaakt per 14 miljoen gereden kilometers.
Iemand die 30.000 km per jaar rijdt, moet 466 jaar rijden om die 14 miljoen km te rijden.
De kans is reëel dat een mens die 30.000 km per jaar rijdt, een dodelijk ongeluk veroorzaakt in 466 jaar rijden.
Maarten heeft op 13 februari 2023 geschreven:
@harold.
Heb je lijst even goed bekeken. Zag in 2022 7 doden waarbij geverifieerd was dat FSD actief was.
De rest zijn gewoon ongelukken waarbij een Tesla rijder betrokken was, als veroorzaker of als slachtoffer.
bij 5 van deze doden was FSD actief en de veroorzaker van het ongeluk bleek na onderzoek hiervan waren er twee gevallen waarbij mensen op de weg stonden. In Noorwegen en in Amerika waar iemand snachts een band aan het verwisselen was op de weg, volgens lokaal onderzoek kon zowel de auto als de mens die niet hebben gezien/voorkomen. Het geval in Noorwegen is discutabel, dit had de auto waarschijnlijk wel moeten zien.
De overgebleven 3 doden waren 100% veroorzaakt door FSD, dit waren alle drie de gevallen een motor die bij afdoende zicht niet goed herkend werden door de auto waardoor ze auto dacht dat het een object in de verte was en niet een motorrijder dichtbij.
Ik tel in 2022 dus 4 fatale ongelukken.
FSD heeft in 2022 35 miljoen mijl gestuurd, dat zijn 56 miljoen kilometers.
FSD heeft dus 1 dodelijk ongeluk veroorzaakt per 14 miljoen gereden kilometers.
Iemand die 30.000 km per jaar rijdt, moet 466 jaar rijden om die 14 miljoen km te rijden.
De kans is reëel dat een mens die 30.000 km per jaar rijdt, een dodelijk ongeluk veroorzaakt in 466 jaar rijden.
En dit is de FSD 2022, de software wordt steeds beter en inmiddels worden motorrijders goed herkend, dergelijke ongelukken moeten niet meer plaats kunnen vinden.
Oscar heeft op 13 februari 2023 geschreven:
Hoi Harold,
Hoe weet je of er geen dodelijke ongelukken zijn veroorzaakt door XC90’s?