Soms lijkt het wel of een zeer select gezelschap een manier vond om de cheatcode ‘motherlode’ ergens in te voeren. Het kan niet gek of duur genoeg zijn, of mensen kopen het. De Mercedes-AMG One, Ferrari Monza, Koenigsegg Jesko en de Pagani Huayra, ze waren allemaal sneller uitverkocht dan je met je ogen kon knipperen. Het enige merk dat hier niet van lijkt te profiteren, is het Britse Aston Martin. Het gaat al jaren slecht met het merk, dat overigens ook al zeven keer eerder op de fles ging.
De aandelen dalen nog harder dan je gezonde verstand op een zaterdagavond en alle hoop is gevestigd op de nieuwe Aston Martin DBX. Maar het huidige dieptepunt kan ook de redding zijn voor de supercarbouwer. Het moederbedrijf van Volvo en Lotus, het Chinese Geely, zou volgens Bloomberg met hebberige ogen kijken naar het noodlijdende Aston Martin. Dat zou kunnen betekenen dat het Zweedse degelijkheidsmerk en de huisleverancier van James Bond weer broertjes van elkaar kunnen worden, net als vroeger bij Ford.
Hoe zat dat ook alweer?
Ford werd in 1987 voor 75 procent eigenaar van Aston Martin en in 1993 werd het merk zelfs volledig eigenaar. Samen met Volvo, Land Rover en Jaguar werd AM op een hoopje geveegd onder de noemer Premier Automotive Group. De merken wisselden onderling onderdelen uit; zo hadden Aston Martins sleutels en navigatiesystemen van Volvo. Het ging ze destijds best prima af, als we de Jaguar X-type even niet meerekenen.
In 2006 begon Ford de groep uit elkaar te plukken. Aston Martin werd zelfstandig, Jaguar en Land Rover ging naar Tata Motors en Volvo Cars ging naar het Chinese Geely. Niet al te lang geleden kocht Geely ook Lotus op, en sinds 2016 heeft Volvo een klein zusje met de naam Lynk & Co. Het gaat al jaren bijzonder goed met Volvo en een overname van Aston Martin door Geely zou dus goed nieuws kunnen betekenen. Extra pluspunt: de navigatiesystemen en sleutels van het Zweedse merk zijn tegenwoordig best prima.
Reacties