
Geloof het of niet, maar ze zijn er: mensen die een Aston Martin DB11 ‘niet zo mooi’, ’te modern’ of ‘hetzalmisschienwelwennenmaardatdoethetnogniet’ vinden. Die nog lang niet klaar waren met het ’47 variaties op het thema DB9′-design van de laatste decennia. Daar kunnen we ons best het een en ander bij voorstellen. Aston Martin zelf gelukkig ook. Daarom is er altijd nog de Vanquish. En die heeft nu een stevige update gekregen: dit is de Aston Martin Vanquish S!
Wat is er anders aan die Aston Martin Vanquish S?
Het is, zoals elke Aston die een S op het eind van zijn naam heeft, een extra sportieve versie. Dat gaat natuurlijk niet zonder extra pk’s. Men is eens met de (in de basis inmiddels stokoude) zesliter V12 om de tafel gaan zitten. Die heeft zich bereid verklaard voortaan 27 pk méér te leveren, wat het totaal op een mooi afgeronde en makkelijker te onthouden 600 brengt. De versnellingsbak (een achttraps automaat) schakelt sneller, maar gedraagt zich volgens Aston Martin op lage snelheden juist netter. Of, zoals de Britten zo mooi zeggen, ‘met meer raffinement’. De afstemming van het onderstel is uiteraard straffer, maar blijft volgens Aston comfortabel. Soort van, dan.
Voor dat extra vleugje klasse en elegantie hoef je bij het uiterlijk niet aan te kloppen. Zo zijn er opeens vier uitlaten, een enorme koolstofvezel diffusor achter, een splitter onder de voorbumper van hetzelfde materiaal, dat je ook weer terugvindt rond de roostertjes in de motorkap. Het komt op ons allemaal wat tunerig over, maar ach. De Aston Martin Vanquish S is verder van zo’n tijdloze schoonheid – hij kan het hebben.
Meer van TopGear


Zo goedkoop (of duur) zijn Aston Martin’s uit James Bond tegenwoordig

Nieuwe Aston Martin Vanquish: geen hybride, maar wel een V12

De V12 leeft! Aston Martin komt met zijn krachtigste twaalfcilinder ooit

Komt er een Aston Martin Vanquish Shooting Brake? Het ontwerp ligt al klaar

Aston Martin Vanquish 25 door Ian Callum

Apple CarPlay Ultra is eindelijk hier: dit is er allemaal anders

Er is maar één SUV sneller dan de nieuwe Aston Martin DBX S (maar die is niet cooler)

De verkoopdoelstelling van de Aston Martin Vanquish Volante is wel érg optimistisch

De TopGear Aston Martin Special is uit!

Wat zou jij over hebben voor deze originele Aston Martin Cygnet met V8?

Rijke klanten haten elektrische auto’s, willen alsnog een V8 (of V12)

Heeft de Mini John Cooper Works Electric de ‘JCW-factor’? (review)

De Nederlandse overheid verkoopt een auto van 327.000 euro (voor een prikkie?)

Dit merk verkoopt bijna geen auto’s meer, en toch gaat het beter dan ooit

Jaguar neemt opmerkelijke maatregel na enorme kritiek op reclamecampagne (die stiekem dus wel werkte)

Er is maar één SUV sneller dan de nieuwe Aston Martin DBX S (maar die is niet cooler)

Op deze bizarre wijze kun je je eigen gestolen auto weer terugkopen

Komt er nog een Bugatti Tourbillon zonder hybride aandrijflijn?

Waarom de nieuwe Bugatti Tourbillon geen turbo’s heeft (terwijl de Chiron er vier had)

Waarom de baas van Bugatti nog nooit in de Bolide met 1.600 pk heeft gereden

Een van de coolste BMW’s ooit lijkt (deze week) een comeback te maken

Van deze toffe auto was je allang vergeten dat ie bestond, maar hij is nu verrassend betaalbaar

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

Fred (37) komt helemaal tot rust als hij 3 uur op een vastgeroest moertje staat te vloeken

Wist je dat er een groot verschil is tussen ‘Bimmer’ en ‘Beemer’ als je op een hippe manier ‘BMW’ wilt zeggen?

Bij jouw toekomstige auto zit dit onderdeel mogelijk in je wielen

Blijkbaar maakt iedereen deze simpele fout als ze een nieuwe auto kopen (en dat is niet goed voor je motor)

Waarom het een goed idee kan zijn om deze maand nog snel je (niet verlopen) rijbewijs te verlengen
