
Geloof het of niet, maar ze zijn er: mensen die een Aston Martin DB11 ‘niet zo mooi’, ’te modern’ of ‘hetzalmisschienwelwennenmaardatdoethetnogniet’ vinden. Die nog lang niet klaar waren met het ’47 variaties op het thema DB9′-design van de laatste decennia. Daar kunnen we ons best het een en ander bij voorstellen. Aston Martin zelf gelukkig ook. Daarom is er altijd nog de Vanquish. En die heeft nu een stevige update gekregen: dit is de Aston Martin Vanquish S!
Wat is er anders aan die Aston Martin Vanquish S?
Het is, zoals elke Aston die een S op het eind van zijn naam heeft, een extra sportieve versie. Dat gaat natuurlijk niet zonder extra pk’s. Men is eens met de (in de basis inmiddels stokoude) zesliter V12 om de tafel gaan zitten. Die heeft zich bereid verklaard voortaan 27 pk méér te leveren, wat het totaal op een mooi afgeronde en makkelijker te onthouden 600 brengt. De versnellingsbak (een achttraps automaat) schakelt sneller, maar gedraagt zich volgens Aston Martin op lage snelheden juist netter. Of, zoals de Britten zo mooi zeggen, ‘met meer raffinement’. De afstemming van het onderstel is uiteraard straffer, maar blijft volgens Aston comfortabel. Soort van, dan.
Voor dat extra vleugje klasse en elegantie hoef je bij het uiterlijk niet aan te kloppen. Zo zijn er opeens vier uitlaten, een enorme koolstofvezel diffusor achter, een splitter onder de voorbumper van hetzelfde materiaal, dat je ook weer terugvindt rond de roostertjes in de motorkap. Het komt op ons allemaal wat tunerig over, maar ach. De Aston Martin Vanquish S is verder van zo’n tijdloze schoonheid – hij kan het hebben.
Meer van TopGear


Zo goedkoop (of duur) zijn Aston Martin’s uit James Bond tegenwoordig

Nieuwe Aston Martin Vanquish: geen hybride, maar wel een V12

De V12 leeft! Aston Martin komt met zijn krachtigste twaalfcilinder ooit

Komt er een Aston Martin Vanquish Shooting Brake? Het ontwerp ligt al klaar

Aston Martin Vanquish 25 door Ian Callum

Wie bouwt de beste cabrio met V8 – Ferrari of Aston Martin?

Aston Martin V8 Vantage S: het kleine model, maar dan met de sterkste motor

Apple CarPlay Ultra is eindelijk hier: dit is er allemaal anders

Er is maar één SUV sneller dan de nieuwe Aston Martin DBX S (maar die is niet cooler)

De verkoopdoelstelling van de Aston Martin Vanquish Volante is wel érg optimistisch

De TopGear Aston Martin Special is uit!

Aston Martin V8 Vantage S: het kleine model, maar dan met de sterkste motor

Als Verstappen zo goed in de regen is, waarom ging het gisteren dan voor geen meter? En waarom rijden ze niet op regenbanden

Deze auto moet 20 miljoen opbrengen, maar heeft verweerde koplampen, is dat erg?

Deze Mini kost 88.000 euro en dan is het eigenlijk nog een tweedehandsje ook

Jaguar bouwt helemaal geen auto’s, maar toch is hier de nieuwe SVR (hoe zit dat eigenlijk)

Deze onopvallende sedan had een bijzondere grote V8 en kon je gewoon in Nederland kopen

Wie bouwt de beste cabrio met V8 – Ferrari of Aston Martin?

Deze nieuwe Lexus LC 500 Pinnacle Edition heeft misschien wel de minst mooie spoiler van dit moment

Voor een paar duizend euro maak je de goedkoopste Porsche 911 net zo snel als de duurste

Zo klinkt het als je voor 5.000 euro een Volkswagen Phaeton W12 koopt en de dempers verwijdert

De Porsche 911 Turbo 50 Years kost een ton meer dan een gewone, is ie dat waard? (review)

Deze geliefde Ferrari kost minder dan een nieuwe Volkswagen Golf R

Helemaal zelfstandig rijdende vrachtwagens lopen tegen een grappig probleem aan in de VS

De BMW M5 (E39) had bijna niet die heerlijke V8 gehad – dit is het verhaal

Pas op: op deze dag is de volgende week de beruchte Flitsmarathon in Nederland (én de rest van Europa)

In deze Europese vakantiestreken zijn flitspalen vanaf nu uitgeschakeld – dit is waarom

Welke auto’s staan langer bij de garage: elektrische auto’s of met een verbrandingsmotor?
