
Geloof het of niet, maar ze zijn er: mensen die een Aston Martin DB11 ‘niet zo mooi’, ’te modern’ of ‘hetzalmisschienwelwennenmaardatdoethetnogniet’ vinden. Die nog lang niet klaar waren met het ’47 variaties op het thema DB9′-design van de laatste decennia. Daar kunnen we ons best het een en ander bij voorstellen. Aston Martin zelf gelukkig ook. Daarom is er altijd nog de Vanquish. En die heeft nu een stevige update gekregen: dit is de Aston Martin Vanquish S!
Wat is er anders aan die Aston Martin Vanquish S?
Het is, zoals elke Aston die een S op het eind van zijn naam heeft, een extra sportieve versie. Dat gaat natuurlijk niet zonder extra pk’s. Men is eens met de (in de basis inmiddels stokoude) zesliter V12 om de tafel gaan zitten. Die heeft zich bereid verklaard voortaan 27 pk méér te leveren, wat het totaal op een mooi afgeronde en makkelijker te onthouden 600 brengt. De versnellingsbak (een achttraps automaat) schakelt sneller, maar gedraagt zich volgens Aston Martin op lage snelheden juist netter. Of, zoals de Britten zo mooi zeggen, ‘met meer raffinement’. De afstemming van het onderstel is uiteraard straffer, maar blijft volgens Aston comfortabel. Soort van, dan.
Voor dat extra vleugje klasse en elegantie hoef je bij het uiterlijk niet aan te kloppen. Zo zijn er opeens vier uitlaten, een enorme koolstofvezel diffusor achter, een splitter onder de voorbumper van hetzelfde materiaal, dat je ook weer terugvindt rond de roostertjes in de motorkap. Het komt op ons allemaal wat tunerig over, maar ach. De Aston Martin Vanquish S is verder van zo’n tijdloze schoonheid – hij kan het hebben.
Meer van TopGear


Zo goedkoop (of duur) zijn Aston Martin’s uit James Bond tegenwoordig

Nieuwe Aston Martin Vanquish: geen hybride, maar wel een V12

De V12 leeft! Aston Martin komt met zijn krachtigste twaalfcilinder ooit

Komt er een Aston Martin Vanquish Shooting Brake? Het ontwerp ligt al klaar

Aston Martin Vanquish 25 door Ian Callum

Apple CarPlay Ultra is eindelijk hier: dit is er allemaal anders

Er is maar één SUV sneller dan de nieuwe Aston Martin DBX S (maar die is niet cooler)

De verkoopdoelstelling van de Aston Martin Vanquish Volante is wel érg optimistisch

De TopGear Aston Martin Special is uit!

Wat zou jij over hebben voor deze originele Aston Martin Cygnet met V8?

Rijke klanten haten elektrische auto’s, willen alsnog een V8 (of V12)

Deze auto moet 20 miljoen opbrengen, maar heeft verweerde koplampen, is dat erg?

Deze Mini kost 88.000 euro en dan is het eigenlijk nog een tweedehandsje ook

Jaguar bouwt helemaal geen auto’s, maar toch is hier de nieuwe SVR (hoe zit dat eigenlijk)

Deze onopvallende sedan had een bijzondere grote V8 en kon je gewoon in Nederland kopen

De Morgan Supersport gaat enorm met zijn tijd mee, maar rijdt het nog als een echte Morgan? (review)

De enige Honda met V8-motor is waarschijnlijk de minst betrouwbare auto van het merk ooit

Deze nieuwe versie van de Porsche 911 ga je waarschijnlijk het vaakst zien op de weg

De nieuwe Ferrari Amalfi is de goedkoopste én de mooiste Ferrari van het moment

Zie jij van welke F1-coureur deze uitgebouwde Nissan GT-R Liberty Walk is?

Is de Porsche 911 Carrera GTS Cabrio precies de 911-versie die je moet hebben? (review)

Is de Ford Mustang GT met V8 die 81.051 euro aan belasting waard? (review)

Het wordt binnenkort een heel stuk aantrekkelijker om een oude Honda NSX te kopen

Dit zijn de eerste foto’s van de nieuwe snelle Mercedes van de politie (die de Audi A6 vervangt)

Rijd jij een auto met deze populaire motor? Kans op dure motorschade, maar er is goed nieuws

Hardrijder komt door een slimme advocaat onder een boete van 204 km/u uit

Je kunt straks ook rode verlichting aan de voorkant van een auto gaan zien – dit is waarom

Waarom 1.160 matrixborden in Nederland niet aan geven hoe hard jij mag rijden (terwijl de snelheid wel geldt)
