
Geloof het of niet, maar ze zijn er: mensen die een Aston Martin DB11 ‘niet zo mooi’, ’te modern’ of ‘hetzalmisschienwelwennenmaardatdoethetnogniet’ vinden. Die nog lang niet klaar waren met het ’47 variaties op het thema DB9′-design van de laatste decennia. Daar kunnen we ons best het een en ander bij voorstellen. Aston Martin zelf gelukkig ook. Daarom is er altijd nog de Vanquish. En die heeft nu een stevige update gekregen: dit is de Aston Martin Vanquish S!
Wat is er anders aan die Aston Martin Vanquish S?
Het is, zoals elke Aston die een S op het eind van zijn naam heeft, een extra sportieve versie. Dat gaat natuurlijk niet zonder extra pk’s. Men is eens met de (in de basis inmiddels stokoude) zesliter V12 om de tafel gaan zitten. Die heeft zich bereid verklaard voortaan 27 pk méér te leveren, wat het totaal op een mooi afgeronde en makkelijker te onthouden 600 brengt. De versnellingsbak (een achttraps automaat) schakelt sneller, maar gedraagt zich volgens Aston Martin op lage snelheden juist netter. Of, zoals de Britten zo mooi zeggen, ‘met meer raffinement’. De afstemming van het onderstel is uiteraard straffer, maar blijft volgens Aston comfortabel. Soort van, dan.
Voor dat extra vleugje klasse en elegantie hoef je bij het uiterlijk niet aan te kloppen. Zo zijn er opeens vier uitlaten, een enorme koolstofvezel diffusor achter, een splitter onder de voorbumper van hetzelfde materiaal, dat je ook weer terugvindt rond de roostertjes in de motorkap. Het komt op ons allemaal wat tunerig over, maar ach. De Aston Martin Vanquish S is verder van zo’n tijdloze schoonheid – hij kan het hebben.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Nieuwe Aston Martin Vanquish: geen hybride, maar wel een V12

De V12 leeft! Aston Martin komt met zijn krachtigste twaalfcilinder ooit

Komt er een Aston Martin Vanquish Shooting Brake? Het ontwerp ligt al klaar

Aston Martin Vanquish 25 door Ian Callum

Nederlandse Aston Martin Vanquish Zagato’s: dit werd er betaald

Rijke klanten haten elektrische auto’s, willen alsnog een V8 (of V12)

Op deze opvallende manier gaat Aston Martin voor het eerst in 112 jaar duurzaam winstgevend worden

Dat Aston Martin beter wil zijn dan alle andere merken, blijkt wel uit het bijzondere dak van de V8 Vantage Roadster

Is de Aston Martin Vantage eindelijk beter dan de Porsche 911 Turbo S?

Speed Week 2024: coupés op het circuit

Speed Week 2024: Aston Martin Valkyrie over het circuit

Is de goedkoopste Rolls-Royce nog steeds beter dan alle andere auto’s? (review)

Zoveel auto’s heeft de gemiddelde eigenaar van een Rolls-Royce gemiddeld

Voor de krachtigste Rolls-Royce ooit betaal je minder aanschafbelasting dan een simpele Golf

Op deze opvallende manier gaat Aston Martin voor het eerst in 112 jaar duurzaam winstgevend worden

Lotus Emira: is een viercilinder voldoende voor een sportwagen van 138.000 euro? (review)

TWR Supercat: wij rijden de twaalfcilinder mét supercharger

Eindelijk is er een krachtigere Mazda MX-5 en hij gaat nog in productie ook

Tedson Motors Etna is de mooiste en duurste Lamborghini Gallardo

Is de nieuwe Hyundai Inster de beste kleine elektrische auto van Nederland? (review)

Is zo’n sportieve Opel GT na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Italiaanse sportwagen met Renault-motor voor 650.000 euro, is dat niet te veel?

Verzamelaars gaan deze zescilinder Ferrari vanaf april heel serieus nemen

Porsche-rijder komt er op pijnlijke wijze achter dat Flitsmeister niet helpt tegen deze politiecamera

Dit zijn 9 zeer leuk rijdende auto’s voor minder dan 5.000 euro (die geen MX-5 zijn)

Waarom je de tankdop van een plug-in hybride (PHEV) nooit zomaar mag opendraaien

De oninteressante reden waarom de bestverkochte PHEV van Nederland een dubbele antenne heeft

De bestverkochte auto in Europa uit de jaren ’90 gaat een (betaalbare) comeback maken
