
In de lagere segmenten zien we dat cabriolets schaarser worden. Veel merken kiezen ervoor om ze uit het gamma te halen. De verkoopcijfers zijn laag en de ontwikkelingskosten zijn hoog. Gelukkig hebben we daar in het hogere segment geen last van. Zo lanceert Aston Martin de Vanquish Volante en we durven de stelling wel aan dat dit de mooiste cabrio van dit jaar is.
Want kijk er alleen maar naar! Het is een absoluut pareltje geworden. Nu is dat ook niet zo heel erg vreemd, want de dichte versie is ook al van ongekende schoonheid. Mocht je denken dat we subjectief zijn, dan heb je groot gelijk. Maar ook objectief gezien is dit een mooie auto. Met name die lange wielbasis (groter dan bij de DB12) geeft de auto een fraaier zijaanzicht, met een grote ‘axle-to-dash’-ratio. Kort gezegd: hoe groter de afstand tussen stuurwiel en vooras is, hoe mooier de auto.
Heerlijk overdadige techniek
Mocht je een bijzondere smaak hebben qua voertuigontwerpen, dan nog valt er genoeg te genieten. De techniek is namelijk om te smullen. Waar de Aston Martin Vantage, DB12 en DBX allemaal gebruik maken van de V8 van Mercedes-AMG, heeft de Vanquish een authentieke en originele Aston Martin-motor. Het is een 5,2-liter V12 die goed is voor 830 pk en 1.000 Nm. Al deze krachten worden afgevuurd op de achterwielen via een achttraps automaat van ZF.

De sprint van 0-100 km/u duurt nu 3,4 seconden. Dat is twee hele tienden trager dan de coupé. Dat lijkt minimaal te zijn, maar tijdens een dragrace-video op YouTube is dat verschil zo een paar autolengtes. Maar niemand met een Aston Martin Vanquish Volante gaat meedoen aan zoiets volks als een dragrace. Die iets tragere tijd komt door de grotere massa, want hij is zo’n 100 kilo zwaarder. Dat is niet een bijzonder wereldschokkend hoog meergewicht, overigens. De topsnelheid is 344 km/u.
De productieaantallen zijn wel erg optimistisch
Dan komt nog het mooiste: ze gaan er minder dan 1.000 per jaar van bouwen. Dat is natuurlijk om aan te geven dat de Aston Martin Vanquish Volante een zeldzame auto zal zijn (en blijven). In dit segment is 1.000 auto’s per jaar verkopen nog een behoorlijke opgave, overigens. Alleen echte hardlopers als de Porsche 911 Cabrio, Bentley Continental GTC en Mercedes-AMG SL halen dit soort cijfers. Aan de andere kant: het is nu wel de mooiste cabrio van het moment.
Lees ook: Zo goedkoop (of duur) zijn Aston Martin’s uit James Bond tegenwoordig
De genoemde auto’s zijn overigens niet de echte concurrenten, want de Vanquish Volante is veel duurder, reken op een prijs van dik 600.000 euro. Het is natuurlijk de directe concurrent voor de Ferrari 12Cilindri Spider. Dat is ook een typische GT met een lange neus, V12 en achterwielaandrijving. Qua prijs – de Ferrari kost ruim een half miljoen euro – zal het ook dicht bij elkaar liggen. Kortom, we hebben al een leuke dubbeltest in gedachten voor de komende zomer.
Lees ook: De TopGear Aston Martin Special

De achterkant valt erg tegen.
Hoeveel koeling heb je nodig aan de voorzijde ??
” YES” !!.