
Aston is lekker bezig: na hun snelste productiemodel ooit en de schitterende CC100 Speedster conceptcar is hier alweer hun derde nieuwtje in korte tijd. Slapen jullie wel genoeg, jongens, daar in Gaydon?
In ieder geval: de open versie van de Vanquish is hier! Het is de eerste Volante met een volledig uit koolstofvezel opgetrokken carrosserie, en met z'n aluminium skelet en veel vliegtuiglijm is het meteen ook de stijfste cabrio die Aston ooit maakte. Z'n dak bestaat uit drie lagen en verdwijnt in 14 seconden onder aan aerodynamisch verantwoord kapje. Accelereren gaat nog sneller: van 0 naar 100 km/u in 4,1 seconden. Je haren laten wapperen kan met maximaal 293 km/u.
Hiervoor verantwoordelijk is de bekende 6,0-liter V12 met 573 pk en 620 Nm, gekoppeld aan een Touchtronic 2 zestraps automaat. Er is een nieuw instelbaar onderstel dat luistert naar de commando's Normal, Sport en Track, en er zijn keramische Brembo-remmen van het formaat Newyorkse pizza. Z'n kofferbak is met 279 liter 50 procent groter dan die van de DBS Volante. En er zijn ook andere interieurkleuren beschikbaar dan Smurfin-blauw-met-geel.
Het zit 'm in de details bij de Vanquish Volante; zo geven de glazen knopjes op het dashboard haptic feedback (een lichte trilling als je ze aanraakt/indrukt), loopt de voorruit door tot aan het dak, zonder tussenkomst van een raamlijst, en werd er een nette gewichtsverdeling van 51:49 bereikt. Voor zo ver dat iets uitmaakt wanneer je comfortabel van land naar land zoeft – want daar is deze GT toch vooral voor geschapen.
Eind 2013 maakt de Vanquish Volante zijn opwachting bij de dealers. De Nederlandse en Belgische prijzen zijn nog niet bekend, de Duitse wel, ter referentie: 264.995 euro.
Luister!
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Nieuwe Aston Martin Vanquish: geen hybride, maar wel een V12

De V12 leeft! Aston Martin komt met zijn krachtigste twaalfcilinder ooit

Komt er een Aston Martin Vanquish Shooting Brake? Het ontwerp ligt al klaar

Aston Martin Vanquish 25 door Ian Callum

Nederlandse Aston Martin Vanquish Zagato’s: dit werd er betaald

Rijke klanten haten elektrische auto’s, willen alsnog een V8 (of V12)

Op deze opvallende manier gaat Aston Martin voor het eerst in 112 jaar duurzaam winstgevend worden

Dat Aston Martin beter wil zijn dan alle andere merken, blijkt wel uit het bijzondere dak van de V8 Vantage Roadster

Is de Aston Martin Vantage eindelijk beter dan de Porsche 911 Turbo S?

Speed Week 2024: coupés op het circuit

Speed Week 2024: Aston Martin Valkyrie over het circuit

Is de goedkoopste Rolls-Royce nog steeds beter dan alle andere auto’s? (review)

Zoveel auto’s heeft de gemiddelde eigenaar van een Rolls-Royce gemiddeld

Voor de krachtigste Rolls-Royce ooit betaal je minder aanschafbelasting dan een simpele Golf

Op deze opvallende manier gaat Aston Martin voor het eerst in 112 jaar duurzaam winstgevend worden

Lotus Emira: is een viercilinder voldoende voor een sportwagen van 138.000 euro? (review)

TWR Supercat: wij rijden de twaalfcilinder mét supercharger

Porsche-rijder komt er op pijnlijke wijze achter dat Flitsmeister niet helpt tegen deze politiecamera

Dit zijn 9 zeer leuk rijdende auto’s voor minder dan 5.000 euro (die geen MX-5 zijn)

Waarom je de tankdop van een plug-in hybride (PHEV) nooit zomaar mag opendraaien

De oninteressante reden waarom de bestverkochte PHEV van Nederland een dubbele antenne heeft

De bestverkochte auto in Europa uit de jaren ’90 gaat een (betaalbare) comeback maken
