De Aston Martin Vantage AMR is hier, en hij komt met een handbak. Geen fan van de markeerstiftstreep over de lengte van de auto? Geen probleem: dezelfde handbak sijpelt ook omlaag naar de niet-AMR Vantages in 2020. Net als bij de vorige generatie V12 Vantage S gaat het om een dogleg-transmissie.

Wat is een dogleg-transmissie?

Serieus? Oké, even je geheugen opfrissen dan. Het hondenpootje betekent dat de eerste versnelling naar links en naar onderen is. De versnellingen ‘twee’ en ‘zeven’ zitten binnen het H-patroon. Waarom deze typische indeling? De eerste versnelling gebruik je, op de achteruit na, het minst op het circuit. De versnellingen die het meest gebruikt worden, zitten in het H-patroon. Het bedrijf Graziano ontwikkelde de transmissie.

De Aston Martin Vantage AMR geeft automatisch tussengas bij het terugschakelen. Dit zogenoemde AMshift kun je uitzetten als liever zelf de heel-and-toe-held uithangt. Het vermogen gaat naar achteren, richting een sperdifferentieel. Het verwijderen van de automaat en het monteren van koolstof-keramische remschijven dragen bij aan het gewichtsverlies van 95 kilo.

Aston Martin Vantage AMR: de specificaties

Het leeggewicht van 1.499 kilo is evenredig over de voor- en achteras verdeeld. De 4,0-liter V8 van AMG produceert in de Aston Martin Vantage AMR 510 pk en 625 Nm koppel. De 0-100-tijd is 4 seconden rond en de topsnelheid is 314 km/u. De banden zijn Pirelli P Zero’s in maatje 20 inch.

Aston Martin Vantage AMR: de prijs

In Duitsland betaal je 184.995 euro voor een Aston Martin Vantage AMR, in Nederland doet de Belastingdienst daar nog een schep bovenop; de precieze prijs is nog niet bekend. Er worden in totaal 200 exemplaren gemaakt. Daarvan zijn 59 stuks de speciale Vantage 59-uitvoering, die een ode brengt aan Astons Le Mans-overwinning in 1959.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)