De nacht volgt de dag. Aaiende handen volgen honden. Cabrio’s volgen coupés. Zo is de natuur. En zo is hier de Aston Martin Vantage Roadster, de cabrioversie van Astons kleinste coupé. Het Engelse merk ging voor een stoffen softtop die na een druk op de knop met 6,7 seconden dicht gaat en in 6,8 seconden weer open. Volgens Aston is het daarmee de snelste automatische softtop van dit moment. Daarbij tellen ze handbediende daken, zoals dat van de Mazda MX-5, niet mee. Het dak gaat open en dicht bij snelheden tot 50 km/u.
Achter in de Aston Martin Vantage Roadster blijft 200 liter bagageruimte over, wat genoeg zou zijn voor een golftas en accessoires, zoals vers getekende scheidingspapieren. Mechanisch gezien is het een bekend verhaal. De 4,0-liter V8 komt van AMG en produceert in de Vantage 510 pk en 685 Nm, de achttraps automaat van ZF helpt bij een 0-100-tijd van 3,8 seconden en bij 306 km/u stopt de naald van de snelheidsmeter met bewegen. Wat de topsnelheid is met het dak naar beneden, zullen we een keer moeten testen.
De Vantage Roadster weegt 60 kilo meer
Door het dakmechanisme en diverse verstevigingen om te zorgen dat de auto niet doormidden breekt als de deuren open gaan, komt de Aston Martin Vantage Roadster 60 kilo aan, wat neerkomt op een totaalgewicht van 1.628 kilo. De aluminium structuur komt grotendeels van de DB11 en de Vantage Roadster deelt de meeste afstellingen met de dichte Vantage, zoals adaptieve demping, stabiliteitscontrole, torque vectoring en het elektronische diff. De achterste dempers zijn uniek voor de Roadster, net als een nieuwe ESP-instelling.
De grille van de Aston Martin Vantage Roadster is net even anders dan die van zijn dichte broer, dit om de 70-jarige verjaardag van de Vantage-naam te vieren. Voor de coupé is deze grille nu ook een optie. De nieuwe zogeheten vane grille is minder scherp gevormd dan de hunter grille en heeft wat weg van de Zagato-projecten. De Aston Martin Vantage Roadster kruipt hiermee ook dichter naar de DB10 van James Bond. In Duitsland kost de Roadster 157.300 euro. Nederlandse prijzen zijn nog niet bekend, maar hij zal meer kosten dan de dichte Vantage, en die heeft een prijs van zo’n 230.000 euro.
Reacties