
De stemming is opperbest bij Aston Martin. Het F1-team presteert geweldig, Fernando Alonso leert Lance Stroll de fijne kneepjes van het vak en met de verkopen gaat het blijkbaar ook prima. Tenminste, als het over de Aston Martin Vantage F1 Edition gaat. De grote baas van Aston Martin, Lawrence Stroll, vertelt op de Financial Times Future of the Car Summit over de verkoop van de F1-safetycar voor op de weg.
Stroll wordt gevraagd of er een impact is geweest op de verkopen van Aston Martin dankzij de F1. Hij reageert: ‘Er is een uitdrukking, ik geloofde er niet in, maar we maken het nu echt mee: racen op zondag, verkopen op maandag.’ Ook voordat het F1-team succesvol was, ging het goed bij AM. In 2022 zette het merk 6.412 auto’s weg en steeg de winst van 1 miljoen pond naar 1,4 miljoen pond.
Winst van Aston Martin op de F1-safetycar
Daar heeft de verkoop van de Vantage F1 Edition aan meegeholpen. Volgens Stroll zijn er tussen 300 en 400 exemplaren van de safetycar uit de F1 verkocht. ‘Het klinkt als een klein aantal, maar voor een bedrijf van onze grootte is het relatief belangrijk’, zegt Stroll. De speciale Vantage kost ruim 180.000 euro. Zo zou er maximaal voor ruim 73 miljoen euro aan safetycars verkocht zijn.
Aston Martin moet nog wel even aan de bak om alle verliezen weg te poetsen. Uit de cijfers van vorig jaar blijkt dat het Britse automerk nog 766 miljoen pond in de min staat. Wellicht kunnen speciale F1-versies van bestaande modellen dat wel rechttrekken? Zo denken Aston Martin er misschien wel over, want er is nu ook een Aston Martin DBX 707 AMR23 Edition. Daarover lees je hieronder.
Meer van TopGear


Is de Aston Martin Vantage eindelijk beter dan de Porsche 911 Turbo S?

Speed Week 2024: coupés op het circuit

Deze Aston Martin is de enige straatlegale Vantage AMR Pro en hij is te koop

Is deze nieuwe AM Vantage F1-safetycar wel snel genoeg voor Max Verstappen?

De nieuwe Aston Martin Vantage is krachtiger dan de 911 Turbo S

Apple CarPlay Ultra is eindelijk hier: dit is er allemaal anders

Er is maar één SUV sneller dan de nieuwe Aston Martin DBX S (maar die is niet cooler)

De verkoopdoelstelling van de Aston Martin Vanquish Volante is wel érg optimistisch

De TopGear Aston Martin Special is uit!

Wat zou jij over hebben voor deze originele Aston Martin Cygnet met V8?

Rijke klanten haten elektrische auto’s, willen alsnog een V8 (of V12)

Is deze nieuwe AM Vantage F1-safetycar wel snel genoeg voor Max Verstappen?

Pérez geeft toe dat de safetycar te snel reed voor hem tijdens de GP van Singapore

De Nederlandse overheid verkoopt een auto van 327.000 euro (voor een prikkie?)

Dit merk verkoopt bijna geen auto’s meer, en toch gaat het beter dan ooit

Jaguar neemt opmerkelijke maatregel na enorme kritiek op reclamecampagne (die stiekem dus wel werkte)

Er is maar één SUV sneller dan de nieuwe Aston Martin DBX S (maar die is niet cooler)

Op deze bizarre wijze kun je je eigen gestolen auto weer terugkopen

Op deze slimme manier maakt een automerk twee keer winst op één auto

Komt er nog een Bugatti Tourbillon zonder hybride aandrijflijn?

Waarom de nieuwe Bugatti Tourbillon geen turbo’s heeft (terwijl de Chiron er vier had)

Waarom de baas van Bugatti nog nooit in de Bolide met 1.600 pk heeft gereden

Een van de coolste BMW’s ooit lijkt (deze week) een comeback te maken

Van deze toffe auto was je allang vergeten dat ie bestond, maar hij is nu verrassend betaalbaar

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

Waarom sommige mensen hun bluetooth uitzetten voordat ze (te) hard gaan rijden

Het einde van Audi? Als je alleen naar deze cijfers kijkt, kan Volkswagen beter stoppen met het merk

In het buitenland kun je straks een snelheidsbord met groene rand tegenkomen – dit betekent het

De toekomst is elektrisch? Dit automerk doet grootste investering in V8-motoren ooit

De grote baas van Bugatti rijdt een oude VW Golf, maar als je de auto ziet, snap je gelijk waarom
