
De stemming is opperbest bij Aston Martin. Het F1-team presteert geweldig, Fernando Alonso leert Lance Stroll de fijne kneepjes van het vak en met de verkopen gaat het blijkbaar ook prima. Tenminste, als het over de Aston Martin Vantage F1 Edition gaat. De grote baas van Aston Martin, Lawrence Stroll, vertelt op de Financial Times Future of the Car Summit over de verkoop van de F1-safetycar voor op de weg.
Stroll wordt gevraagd of er een impact is geweest op de verkopen van Aston Martin dankzij de F1. Hij reageert: ‘Er is een uitdrukking, ik geloofde er niet in, maar we maken het nu echt mee: racen op zondag, verkopen op maandag.’ Ook voordat het F1-team succesvol was, ging het goed bij AM. In 2022 zette het merk 6.412 auto’s weg en steeg de winst van 1 miljoen pond naar 1,4 miljoen pond.
Winst van Aston Martin op de F1-safetycar
Daar heeft de verkoop van de Vantage F1 Edition aan meegeholpen. Volgens Stroll zijn er tussen 300 en 400 exemplaren van de safetycar uit de F1 verkocht. ‘Het klinkt als een klein aantal, maar voor een bedrijf van onze grootte is het relatief belangrijk’, zegt Stroll. De speciale Vantage kost ruim 180.000 euro. Zo zou er maximaal voor ruim 73 miljoen euro aan safetycars verkocht zijn.
Aston Martin moet nog wel even aan de bak om alle verliezen weg te poetsen. Uit de cijfers van vorig jaar blijkt dat het Britse automerk nog 766 miljoen pond in de min staat. Wellicht kunnen speciale F1-versies van bestaande modellen dat wel rechttrekken? Zo denken Aston Martin er misschien wel over, want er is nu ook een Aston Martin DBX 707 AMR23 Edition. Daarover lees je hieronder.
Meer van TopGear


Dat Aston Martin beter wil zijn dan alle andere merken, blijkt wel uit het bijzondere dak van de V8 Vantage Roadster

Is de Aston Martin Vantage eindelijk beter dan de Porsche 911 Turbo S?

Speed Week 2024: coupés op het circuit

Deze Aston Martin is de enige straatlegale Vantage AMR Pro en hij is te koop

Is deze nieuwe AM Vantage F1-safetycar wel snel genoeg voor Max Verstappen?

Aston Martin V8 Vantage S: het kleine model, maar dan met de sterkste motor

Apple CarPlay Ultra is eindelijk hier: dit is er allemaal anders

Er is maar één SUV sneller dan de nieuwe Aston Martin DBX S (maar die is niet cooler)

De verkoopdoelstelling van de Aston Martin Vanquish Volante is wel érg optimistisch

De TopGear Aston Martin Special is uit!

Wat zou jij over hebben voor deze originele Aston Martin Cygnet met V8?

Is deze nieuwe AM Vantage F1-safetycar wel snel genoeg voor Max Verstappen?

Pérez geeft toe dat de safetycar te snel reed voor hem tijdens de GP van Singapore

Aston Martin V8 Vantage S: het kleine model, maar dan met de sterkste motor

Als Verstappen zo goed in de regen is, waarom ging het gisteren dan voor geen meter? En waarom rijden ze niet op regenbanden

Deze auto moet 20 miljoen opbrengen, maar heeft verweerde koplampen, is dat erg?

Deze Mini kost 88.000 euro en dan is het eigenlijk nog een tweedehandsje ook

Jaguar bouwt helemaal geen auto’s, maar toch is hier de nieuwe SVR (hoe zit dat eigenlijk)

Deze onopvallende sedan had een bijzondere grote V8 en kon je gewoon in Nederland kopen

De Porsche 911 Turbo 50 Years kost een ton meer dan een gewone, is ie dat waard? (review)

Deze geliefde Ferrari kost minder dan een nieuwe Volkswagen Golf R

Worden er eigenlijk nog sportauto’s verkocht in Nederland? Dit zeggen de verkoopcijfers

Hoe rijdt de mooiste en duurste Alfa Romeo van dit moment?

De Maserati MCPura is de nieuwe supercar van de Italianen (maar hij komt ons wel erg bekend voor)

Aston Martin V8 Vantage S: het kleine model, maar dan met de sterkste motor

Doorreizen zonder overnachting? Dan moet je in dit Europese land straks wellicht extra betalen

Mercedes CLA Shooting Brake: station die 761 km op een volle accu haalt

Deze veelgemaakte fout moet je niet maken als je een goede deal wil voor een gebruikte auto

De Skoda Enyaq Cargo is de perfecte tweezitter voor de Nederlandse binnensteden

De leukste betaalbare elektrische auto van het moment is voor 555 euro nog leuker
