De stemming is opperbest bij Aston Martin. Het F1-team presteert geweldig, Fernando Alonso leert Lance Stroll de fijne kneepjes van het vak en met de verkopen gaat het blijkbaar ook prima. Tenminste, als het over de Aston Martin Vantage F1 Edition gaat. De grote baas van Aston Martin, Lawrence Stroll, vertelt op de Financial Times Future of the Car Summit over de verkoop van de F1-safetycar voor op de weg.
Stroll wordt gevraagd of er een impact is geweest op de verkopen van Aston Martin dankzij de F1. Hij reageert: ‘Er is een uitdrukking, ik geloofde er niet in, maar we maken het nu echt mee: racen op zondag, verkopen op maandag.’ Ook voordat het F1-team succesvol was, ging het goed bij AM. In 2022 zette het merk 6.412 auto’s weg en steeg de winst van 1 miljoen pond naar 1,4 miljoen pond.
Winst van Aston Martin op de F1-safetycar
Daar heeft de verkoop van de Vantage F1 Edition aan meegeholpen. Volgens Stroll zijn er tussen 300 en 400 exemplaren van de safetycar uit de F1 verkocht. ‘Het klinkt als een klein aantal, maar voor een bedrijf van onze grootte is het relatief belangrijk’, zegt Stroll. De speciale Vantage kost ruim 180.000 euro. Zo zou er maximaal voor ruim 73 miljoen euro aan safetycars verkocht zijn.
Aston Martin moet nog wel even aan de bak om alle verliezen weg te poetsen. Uit de cijfers van vorig jaar blijkt dat het Britse automerk nog 766 miljoen pond in de min staat. Wellicht kunnen speciale F1-versies van bestaande modellen dat wel rechttrekken? Zo denken Aston Martin er misschien wel over, want er is nu ook een Aston Martin DBX 707 AMR23 Edition. Daarover lees je hieronder.
Reacties