
De stemming is opperbest bij Aston Martin. Het F1-team presteert geweldig, Fernando Alonso leert Lance Stroll de fijne kneepjes van het vak en met de verkopen gaat het blijkbaar ook prima. Tenminste, als het over de Aston Martin Vantage F1 Edition gaat. De grote baas van Aston Martin, Lawrence Stroll, vertelt op de Financial Times Future of the Car Summit over de verkoop van de F1-safetycar voor op de weg.
Stroll wordt gevraagd of er een impact is geweest op de verkopen van Aston Martin dankzij de F1. Hij reageert: ‘Er is een uitdrukking, ik geloofde er niet in, maar we maken het nu echt mee: racen op zondag, verkopen op maandag.’ Ook voordat het F1-team succesvol was, ging het goed bij AM. In 2022 zette het merk 6.412 auto’s weg en steeg de winst van 1 miljoen pond naar 1,4 miljoen pond.
Winst van Aston Martin op de F1-safetycar
Daar heeft de verkoop van de Vantage F1 Edition aan meegeholpen. Volgens Stroll zijn er tussen 300 en 400 exemplaren van de safetycar uit de F1 verkocht. ‘Het klinkt als een klein aantal, maar voor een bedrijf van onze grootte is het relatief belangrijk’, zegt Stroll. De speciale Vantage kost ruim 180.000 euro. Zo zou er maximaal voor ruim 73 miljoen euro aan safetycars verkocht zijn.
Aston Martin moet nog wel even aan de bak om alle verliezen weg te poetsen. Uit de cijfers van vorig jaar blijkt dat het Britse automerk nog 766 miljoen pond in de min staat. Wellicht kunnen speciale F1-versies van bestaande modellen dat wel rechttrekken? Zo denken Aston Martin er misschien wel over, want er is nu ook een Aston Martin DBX 707 AMR23 Edition. Daarover lees je hieronder.
Meer van TopGear


Is de Aston Martin Vantage eindelijk beter dan de Porsche 911 Turbo S?

Speed Week 2024: coupés op het circuit

Deze Aston Martin is de enige straatlegale Vantage AMR Pro en hij is te koop

Is deze nieuwe AM Vantage F1-safetycar wel snel genoeg voor Max Verstappen?

De nieuwe Aston Martin Vantage is krachtiger dan de 911 Turbo S

Apple CarPlay Ultra is eindelijk hier: dit is er allemaal anders

Er is maar één SUV sneller dan de nieuwe Aston Martin DBX S (maar die is niet cooler)

De verkoopdoelstelling van de Aston Martin Vanquish Volante is wel érg optimistisch

De TopGear Aston Martin Special is uit!

Wat zou jij over hebben voor deze originele Aston Martin Cygnet met V8?

Rijke klanten haten elektrische auto’s, willen alsnog een V8 (of V12)

Is deze nieuwe AM Vantage F1-safetycar wel snel genoeg voor Max Verstappen?

Pérez geeft toe dat de safetycar te snel reed voor hem tijdens de GP van Singapore

Jaguar bouwt helemaal geen auto’s, maar toch is hier de nieuwe SVR (hoe zit dat eigenlijk)

Deze onopvallende sedan had een bijzondere grote V8 en kon je gewoon in Nederland kopen

De Morgan Supersport gaat enorm met zijn tijd mee, maar rijdt het nog als een echte Morgan? (review)

De enige Honda met V8-motor is waarschijnlijk de minst betrouwbare auto van het merk ooit

Lotus Emira Turbo is trager dan ooit, maar daardoor ook beter

Heeft de Mini John Cooper Works Electric de ‘JCW-factor’? (review)

Is de Ford Mustang GT met V8 die 81.051 euro aan belasting waard? (review)

Het wordt binnenkort een heel stuk aantrekkelijker om een oude Honda NSX te kopen

Deze schitterende Jaguar heeft een bijzondere verrassing onder de motorkap en het is geen elektromotor

Een van de (geflopte) droomauto’s van vroeger is nu extreem betaalbaar geworden

De Morgan Supersport gaat enorm met zijn tijd mee, maar rijdt het nog als een echte Morgan? (review)

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Een auto om mee op vakantie te gaan voor 6.000 euro: dit zijn de leukste opties

Deze vijf unieke Saabs zijn eigenlijk helemaal geen Saab (maar wel extreem cool)

Dit merk belooft altijd stationwagens te blijven bouwen (en het is niet Volvo)

Dit betaal je in Nederland voor een Audi-alternatief met 750 kilometer range

‘Mag je een bananenschil of klokhuis uit de auto gooien of krijg je dan een boete?’
